Nieuw, nog zoekend lid...

tcw82

Senior Member
Goede morgen mensen,


Via dit berichtje maar eens netjes voorstellen.


Woonachtig in de Haarlemmermeer. 38 jaar oud inmiddels en vader van een zoon van 3,5.

De laatste 5 jaar rijd ik in een Volvo V50 uit 2007, 2.0D. probleemloze auto tot een paar maanden terug, kleine ongemakjes beginnen de kop op te steken. (Startmotor, kruk en nokaspositie sensor, accu stuk), allemaal niet verschrikkelijk, maar met 390.000km op de teller wel iets dat je aan het denken zet. Over 20.000 km is de distributie aan de beurt en voor die tijd wilde ik eigenlijk afscheid nemen. Initieel dachten wij dat dit naar een benzineauto moest worden, een V70 is zelfs even in ons bezit geweest, maar die was echt zo slecht en daar kwamen zoveel skeletten uit de kast dat we die gewoon teruggeven hebben (en de oude vertrouwde V50 weer mee naar huis). Waarom nu benzine? -> We rijden (veel) minder km's dus.. Terug naar benzine. Echter, dat viel tegen. Het verbruik en de huidige kosten voor brandstof leiden ertoe dat de diesel met 1000 km per maand gewoon goedkoper is en alleen maar goedkoper wordt als die km's toenemen. Dus, gisteren ei gelegd, we gaan zoeken naar een nieuwe diesel. Maar welke. Nou, een Octavia van 2012 (hier stond eerst 2011, maar 2012 is het jaar van de update volgens mij) of nieuwe, liefst een 2.0 TDI, eventueel de RS. De 1.6 wil ik wel een keertje proberen, maar mijn gevoel zegt dat de stap van de Volvo (1400 kg, 170 PK en 300+ nm koppel) te groot is.

De keuze voor de Octavia is meervoudig uit te leggen: De Superb is te zwaar, de Fabia te klein, andere merken hebben geen fatsoenlijk grote auto’s passende in het 366 euro per kwartaal motorrijtuigen belastingslot. TDI lijkt me een redelijk probleemloze techniek, om dat verder te onderzoeken zit ik op dit forum (oa.)


Verder is dit ook een schaamteloze uitnodiging om mij Octavia’s toe te werpen die aan mijn eisen zouden kunnen voldoen :)
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Welkom hier en succes met zoeken.

Wat die update in 2012 betreft, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Rond die tijd werd de Octavia 2 geleverd, daar bestonden twee versies van, de "FL" (Facelift) en "PFL" (pre-facelift). Ik weet niet precies wanneer men begonnen is met leveren van de falelift versie, maar hij is onthuld eind 2008. Verder doet Skoda elk jaar een soort van update, modeljaar noemen ze dat. Dat zijn meestal geen grote zichtbare wijzigingen, maar onderhuids kan het wel schelen. Zo'n update doen ze meestal al ergens halverwege het jaar. Mijn vorige Octavia was bijvoorbeeld gebouwd in Juni 2011, maar was al wel "modeljaar 2012". Ik zou me er niet druk om maken, maar als je een specifieke auto pp het ooh hebt goed kijken of het echt is wat je wilt.

Hier een mooi overzichtje van alle Octavia's, https://nl.wikipedia.org/wiki/Škoda_Octavia. Gezien de leeftijd ben jij op zoek naar een O2FL. Ik had zelf een 1.6TDI, nooit het gevoel gehad iets te kort te komen. Weinig problemen gehad met de auto, eigenlijk maar 1 keer in 7 jaar en 280.000 kilometer. Dat betrof een kapotte EGR klep, dure reparatie in 1 keer, maar over de gehele tijd dat ik de auto gereden heb vielen de kosten alleszins mee. EGR kleppen gaan trouwens ook bij andere merken wel kapot, de mijne was al veel later dan bij de Opel die ik daarvoor had. De 1.6 is overigens wel een "sjoemeldiesel", als je er een vindt kan ie wel of niet ontsjoemeld zijn. De meningen over ontsjoemelen hier op het forum zijn nogal verdeeld, dus daar ga ik het verder niet over hebben :)
 

CharlesTucker

Forumguru
@tcw82, Ah, ik dacht dat die O3 later kwam, niet goed gekeken, sorry. Ik kan me wel herinneren dat er hier op het forum nogal wat klachten over de eerste geleverde Octavia's van de derde generatie waren. Het leek erop dat er nogal wat kinderziektes in zaten, daar is wel het een en ander vinden:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/kinderziektes-octavia-iii.19386/
https://www.skodaforum.nl/forum/i/lijst-kinderziektes-etc-octavia-iii.24609/
Later is het overigens een prima auto geworden, maar in de O2's van 2011/2012 zaten geen kinderziektes meer :)
 

tcw82

Senior Member
Mijn huidige auto heb ik gekocht met 326.000 km op de teller, ik doe (bijna) alles zelf aan de auto. Bij volvo was ik niet direct zenuwachtig over de km stand. Hoe zit dat met de octavia's? Als ik er eentje vind met 179.000 km op de teller (bj 2011) denk ik altijd, hoe kan dat nou? Aan de andere kant, als een auto 300.000 km gelopen heeft, is dat nog de moeite waard ?
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Welkom! M’n vorige Octavia 2 Tdi met een dikke 300.000 op de teller verkocht, die pendelt nu tussen Letland en Nederland. Probleemloos. Ja, je hebt wel eens een lagertje, riem en om de 200.000 kilometer een turborevisie. Maar per saldo zijn de kosten van onderhoud laag. En ze rammelen niet zo verschrikkelijk als een V70 met wat kilometers....
Nu een O3 Rs Tdi uit Duitsland waar ik ondertussen al weer een 35.000 probleemloze kilometers mee gereden heb. Heeft nu 170.000 gereden.
 

VAG-man

Forumguru
Welkom.
Met 12.000 km per jaar goedkoper diesel rijden dan benzine. Lees ik dat goed? Vergeet niet dan benzine versies tegenwoordig ook 1:18 rijden. Moet met een Octavia zeker mogelijk zijn
 

tcw82

Senior Member
Ik heb een vrij rudimentaire berekening gemaakt. Diesel en benzine prijs, wegenbelasting, verzekering en verbruik(obv informatie uit proefritten) daarmee zit het kantelpunt idd rond de 1000 km per maand. Let wel, bij een V70 2.5t is het kantelpunt aanzienlijk eerder, met 1 op 10 verbruik dan wanneer je een Mondeo met ecoboost motor 1 op 17 haalt.
Augustus al 1700 km gereden, we verwachten dat 1500 een goed gemiddelde is.
 
Bovenaan Onderaan