Nieuwe 1.8 TFSI voor Audi A5 voldoet aan Euro 6-norm

Hetzer

Forumguru
Nieuwe 1.8 TFSI voor Audi A5 voldoet aan Euro 6-norm
11-08-2011
fljyiu.jpg


In de vernieuwde Audi A5 debuteert een ingrijpend gewijzigde 1.8 TFSI benzinemotor. Dankzij innovatieve technische oplossingen koppelt deze motor hoge prestaties aan een opmerkelijk laag gemiddeld brandstofverbruik en voldoet hij aan de Euro 6-emissienorm die in 2015 van kracht wordt.



De geavanceerde viercilinder krachtbron met een inhoud van 1.798 cm3 levert zijn opvallend hoge koppel van 320 Nm in het brede toerengebied van 1.400 tot 3.700 tpm. Het maximale vermogen bedraagt 125 kW / 170 pk bij 3.800 tpm. Met handgeschakelde transmissie is dat goed voor een sprint van 0-100 km/h in 7,9 seconden en een topsnelheid van 230 km/h. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,7 l/100 km (CO2: 134 g/km) een daling van 21 % ten opzichte van de voorganger.



Innovatieve technologieën: directe en indirecte injectie

Een optimale verbranding was een speerpunt bij de ontwikkeling van de nieuwe motor. De 1.8 TFSI beschikt over zowel directe als indirecte injectie. Indirecte injectie staat voor inspuiting aan het eind van het inlaatspruitstuk. Daardoor ontstaan intensieve wervelingen. De indirecte injectie wordt bij deellast gebruikt en brengt verbruik- en emissiecijfers zodanig ver terug, dat de nieuwe 1.8 TFSI nu al voldoet aan de Euro 6-emissienorm die in 2015 van kracht wordt. De raildruk van het directe inspuitsysteem is verhoogd van 150 tot 200 bar. De directe injectie functioneert bij het starten en bij vollast. Verstelbare nokkenassen en het Audi Valve lift system dat de mate van opening van de uitlaatkleppen reguleert, zijn standaard.



Efficiënt koelsysteem

Het koelsysteem van de nieuwe 1.8 TFSI is zeer innovatief. Een elektronisch aangestuurde module reguleert de koelvloeistofstroom met als doel de motorolie zo snel mogelijk op temperatuur te brengen. Dit wordt onder meer bereikt door het koelwater gedurende een relatief lange tijd in de krukaskast te houden. De interieurverwarming maakt gebruik van een apart circuit in de cilinderkop en de ventilator van de radiator komt pas op het laatst mogelijke moment in actie. Afhankelijk van variabelen als belasting en toerental zorgt de elektronisch aangestuurde module voor een watertemperatuur tussen de 85 en 107 graden. Hierdoor wordt het beste compromis tussen interne wrijving en thermodynamische efficiency bereikt. Samen met speciale kleppen die de warmte tussen motor, versnellingsbak en interieur verdelen, zorgt deze innovatieve vorm van temperatuurmanagement alleen al voor een CO2-reductie van circa 2,5 g/km. Bovendien is het uitlaatspruitstuk in het koelcircuit van de cilinderkop opgenomen. Hierdoor wordt de temperatuur van de uitlaatgassen verlaagd. Daardoor vervalt de noodzaak voor een rijker mengsel bij vollast. Dit brengt het verbruik bij een sportieve rijstijl aanzienlijk terug.



Voorsprong door techniek tot in detail

Ook een groot aantal detailwijzigingen zorgt voor een indrukwekkende efficiencyverbetering. Zo maakt de 1.8 TFSI gebruik van een nieuwe, lichtere en nog sneller reagerende turbocompressor. Het gewicht van de motor daalde van 135 naar 131,5 kilo dankzij de toepassing van een module waarin cilinderkop en turbo zijn geïntegreerd, een krukas met vier in plaats van acht contragewichten en een nieuw gietproces waardoor de dikte van de krukaskast met circa drie mm kon worden terugbracht. De interne wrijving van de motor is sterk verminderd door de toepassing van een innovatieve coating op de cilinderwanden en doordat de balansassen nu opgehangen zijn in rollagers. De oliepomp werkt vraag gestuurd en de cilinderkoeling door middel van oliestralen wordt nu elektronisch aangestuurd.
 

TL@

Forumguru
Mooie waarden voor een 1.8 benzine, dat zijn gewoon diesel waarden. Verbruik is ook heel netjes.

Als ik benzine mocht rijden, zou deze zeker bovenaan het lijstje komen.
 

MarcoO2

Forumguru
oei, van 250Nm naar 320Nm. En dat nog zonder tuning! Daarmee wordt een al erg fijne motor nog beter!

Betekent waarschijnlijk wel een stukje omzetverlies voor tuners, want ik vermoed dat de DSG-rijders nu niet snel meer zullen laten tunen (ivm het maximale koppel van de DSG). Uiteraard is er nog wel winst te behalen, maar niet zoveel meer als tot nu toe.
 

MarcoO2

Forumguru
Voor jou misschien wel interessant, wie weet wordt het verschil in verbruik tussen jouw beide auto's dan ietsje kleiner! ;)
 
Bovenaan Onderaan