Nieuwe aankoop SuperB Combi / motorinhoud - koppel

Hallo ,
ik ben van plan een SuperB combi 1.6 CRTDI aan te schaffen . Het enige waar ik nog aan twijfel is die motorinhoud , zal deze wel voldoende zijn ? Mijn gebruik beperkt zich tot hier in de omgeving wat rond te rijden ( max. 25 km per dag regionaal ) . Maar op skireis met de dakkoffer richting oostenrijk en in de zomer met dakkoffer en 3 fietsen achterop naar frankrijk . Het koppel betreft 250 Nm dacht ik ? Wat is jullie ervaring 1.6 rijders ?

Modbreak: alles in bold te typen is niet nodig
 

Noord26

Forumguru
Zelf in bezit van de 1.2 (180Nm). Die levert er volgens de rollenbank overigens standaard al 202 ipv de opgegeven 180Nm. En met die motor icm een volle bak en dakkoffer door de Franse/Spaanse bergen geen centje pijn. Mits je de motor niet in te lage toeren terug laat vallen.

Die 1.6 levert standaard al rondom 280Nm. Dat is meer als ruim voldoende.
 
Die 1.6 levert maar 250Nm hoor. Als je het allemaal wat normaal houdt en niet verwacht dat je tegen 160km/h bergop kan vlammen zal die 1.6 zeker volstaan. Zwaar geladen zal vlot inhalen en snel hernemen net wat trager gaan dan de 2.0TDI.
Ikzelf ben indertijd vlak na elkaar gaan rijden met de 1.6TDI en de 2.0TDI. De 1.6TDI is voldoende om vlot met het verkeer mee te kunnen maar als je wil dat de wagen echt 'trekt' neem je beter de zwaardere motor.
 

Bakkertje

Forumguru
De 1.6 kan prima meekomen. Laatst in Duitsland op vakantie geweest met een volle bepakking 3 kids en 2 volwassenen en dan zijn snelheden boven de 180 nog prima te doen. Je moet dan uiteraard wel veel meer geduld hebben dan bij bijvoorbeeld een 2.0 (of zelfs de 1.9 met op papier dezelfde specificaties). Ik heb wel het gevoel dat de 1.6 in vergelijk met de 1.9 meer "last" heeft van belading. Hij doet het dan nog steeds maar het verbruik schiet omhoog. Ik denk dat dat ook een gevolg is van het verschil tussen 8 of 16 kleppen. 8-kleppen motoren hebben voor mijn gevoel toch wat meer trekkracht (met name onderin).

Ook de bergen in Duitsland waren geen probleem. (bergaf de teller op 214 gehad en toen begon de vrouwelijke snelheidsbegrenzer in te grijpen..) Voor het dagelijks gebruik volstaat ie prima. Bij ons gaat er zelfs een caravan achter die 1500 kg mag wegen (max) en ook die brengt ie netjes naar z'n bestemming. Nu zijn we met die combinatie nog niet ver weg geweest, dus hoe dat in bergachtig gebied gaat durf ik niet te zeggen.
 
Volgens mij ruim voldoende, heb ook met een Alhambra op Lpg met heel wat minder koppel en vergelijkbaar vermogen met dakkoffer en fietsendrager rondgereden. Je moet iets meer geduld hebben in de bergen, maar dat weet je van tevoren. Daarnaast is het een persoonlijke afweging of je voor die paar vakantieritjes het hele jaar door een "te sterke" auto wilt rijden met de daarbij komende extra kosten ....
 

hemi24

Forumguru
Mijn gebruik beperkt zich tot hier in de omgeving wat rond te rijden ( max. 25 km per dag regionaal ) . Maar op skireis met de dakkoffer richting oostenrijk en in de zomer met dakkoffer en 3 fietsen achterop naar frankrijk.

Als je instelling is "ik ben op vakantie, niet op de vlucht" dan lijkt me de 1.6 diesel ruim voldoende voor je.
Persoonlijk ben ik net als Bakkertje nog altijd van mening dat de "oude" 1.9 beter uit de verf komt dan de 1.6, ookal zijn de waardes op papier gelijk...
 

Snor

Lid
Ik heb 2 jaar (110.000 km) gereden in een Superb (2010) 1.9Tdi. Heerlijke auto met voldoende vermogen. Enige nadeel is het aanwezige motorgeluid. Heb met deze auto 10.000 km met caravan gereden door heel Europa, geen enkel probleem. Ik heb nu een 1.6Tdi met ABTchip (2012). Heb er nu 2500 km mee gereden. Grootste verschil is de afwezigheid van motorgeluid, deze is echt een stuk stiller dan de 1.9Tdi. Hij heeft door de chip ook meer vermogen maar je moet dan wel wat toeren draaien. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over mijn keuze (zal ook niet anders worden denk ik). In het voorjaar en zomervakantie de caravan er achter en naar Kroatie. Ik vermoed geen enkel probleem. Tegen het doorhangen heb ik MAD luchtbalgen laten monteren. Deze balgen zijn op te pompen middels een ventiel in de kofferruimte.
 

TTE

Lid
Ik rijd nu 15.000 km met 2.0 CRTDI. Ik heb de 1.6 ook getest maar ben erg blij dat ik voor de 2.0 heb besteld. Is een persoonlijke beslissing, ik zou niet anders willlen maar er zijn genoeg mensen die de 1.6 voldoende vinden. Succes met de keuze!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Stevens

Nieuw lid
Ikzelf heb hiervoor een Mondeo met 125pk en daarvoor een vectra met 150pk gehad en nu dus een 1,6 Superb greenline.
Ik moet eerlijk zijn dat het in het begin wat aanpassen was, maar ben nu zeer tevreden over de wagen en ook over de prestaties. Je moet geen superprestaties verwachten, maar je kan zeker vlot mee in het verkeer.
Veel succes met je keuze.
 

Vesper

Nieuw lid
Hmm, ik heb exact dezelfde vraag...
Heb nu een A3 Sportback 1,9TDI (105pk dus). Ik vond die wat lam rijden soms en heb hem heb laten chippen. Heeft nu ong. 145pk op de testbank. Heel verschil! Minder verbruik, veel trekkracht in lage toeren, ...
Straks mag ik een lease kiezen, en het zal ofwel een 1,6 met veel opties (leer, navi, xenon,...) of een 2,0 met weinig opties zijn (vb. enkel navi).
Moeilijke keuze! Zeker nu met de 2,0 Greentech die fiscaal ook aantrekkelijk is (België).
Ik heb het verder ook een beetje moeilijk met "de 1,6 kan mee in het verkeer". Ik wil als het nodig is ook eens het verkeer voor kunnen zijn! :-)

Nog meningen?
Mensen die de 2,0 GreenTech al gereden hebben?
 

Bakkertje

Forumguru
@Vesper, als je nu een gechipte 1.9 hebt dan gaat de 1.6 wel tegenvallen denk ik (ook met chip). Als je het verkeer voor wilt blijven dan zou ik als ik jou was inderdaad kijken naar een 2.0 (waarom is die er nu weer niet in NL??). Qua meekomen, de 1.6 is echt geen slak, maar ook zeker niet snel. 0 - 100 gaat in een seconde of 12 en een top van +/- 190. In de lage toeren kan de 1.6 zeker op tegen de 1.9, die doet het onderin beduidend beter. Maar goed ga eens een proefrit maken en ontdek het zelf ;)
 

hemi24

Forumguru
De 5-bak past domweg niet goed bij het karakter van de 1.6 TDI... Heb eens in exact dezelfde auto gereden met de DSG-7 en mijn conclusie: DOEN!!!


Ben benieuwd hoe de Passat rijdt met de 1.6; daar zit een 6-bak achter. Misschien toch maar eens proberen binnenkort.
 

Skoody Boo

Actief lid
Tegen het doorhangen heb ik MAD luchtbalgen laten monteren. Deze balgen zijn op te pompen middels een ventiel in de kofferruimte.

Interessant, ik wist niet dat deze oplossing bestond! Wat waren de kosten van deze oplossing als ik vragen mag?
 
Ik heb nu 55.000 km op de klok staan en nog steeds niet de behoefte gehad de auto te chippen. Bij m'n vorige auto heb ik dat wel laten doen een VW Passat variant 1.9tdi BM. De 1.6 tdi is veel elastischer, stiller en soepeler en heeft meer koppel onderin. De powerband van de 1.9dti lijkt veel smaller, het alles of niets gevoel.
Prima motor, dus ik rijd lekker (stevig) door op de linkerbaan!
 

Bakkertje

Forumguru
@bommelvm, ik ben het met je eens dat het koppelverloop wat vlakker is bij de 1.6 maar ik kan niet zeggen dat ik hem onderin beter vind trekken dan de 1.9. HEt is inderdaad een prima motor. Afgelopen weekend met 5 volwassenen in de Superb gezeten en voor mijn gevoel heeft de 1.6 daar meer moeite mee dan dat de 1.9 hier moeite mee had.
 

IBV

Senior Member
Hallo ,
ik ben van plan een SuperB combi 1.6 CRTDI aan te schaffen . Het enige waar ik nog aan twijfel is die motorinhoud , zal deze wel voldoende zijn ? Mijn gebruik beperkt zich tot hier in de omgeving wat rond te rijden ( max. 25 km per dag regionaal ) . Maar op skireis met de dakkoffer richting oostenrijk en in de zomer met dakkoffer en 3 fietsen achterop naar frankrijk . Het koppel betreft 250 Nm dacht ik ? Wat is jullie ervaring 1.6 rijders ?

Hoe kun je met die kilometrage in godsnaam overwegen een diesel te kopen? Kun je net zo goed elke dag wat euro's door het toilet spoele, heb je dan nog elke dag een paar seconden lol van.....
 
Bovenaan Onderaan