Nieuwe aanwinst Fabia Greenline 1.2tdi business

Kinv

Lid
Sinds begin juli de Greenline in ons bezit. Kleur black magic met daarbij alle opties uit het greenline pakket (excl roken). De reden voor deze aankoop was het moeten inleveren van mijn leaseauto en daarvoor in de plaats dus een zeer zuinige eigen auto (per dag minimaal 200 km vv woon/werk).
Ik heb er op dit moment bijna 3.400 km opzitten. Tot op heden een tevreden rijder waarbij er wat kleine irritaties zijn.
1. Bestuurdersstoel is net iets te smal;
2. Slechte steun tbv rechterbeen (ja ik ben nogal lang:D;
3. Verbruik, ik rij ongeveer 95% snelweg, max 100 km/uur (cruise control) met af en toe inhalen met een snelheid van max 115 km/uur. Het verbruik na 4 x tanken is gem 22,69 km/liter. Dit staat nog zeer ver af van de door Skoda genoemde verbruikscijfers (en ja ik weet dat deze tot stand komen onder zeer ideale omstandigheden :D. Echter is mijn mening wel dat het verschil in verbruik tussen Skoda en verbruik consument niet zo groot mag zijn.
4. Rammeltje linkerachterkant. Dit bij de eerste beurt maar eens melden bij de dealer.

Bij 2.500 km heb ik 0,3 liter motorolie bijgevuld. Nmm zeer netjes.

Al met al tevreden maar er blijft altijd wat te wensen:xyxthumbs:. Ik hou jullie op de hoogte mbt de toekomst. Wat ik nog zoek en ook wil aanbrengen zijn dorpelbeschermers en een bescherming voor de achterbumper. Tevens via VAGCOM nog wat items laten activeren. Ik heb hier inmiddels op het forum al wat over gelezen en maakt het rijden net weer wat leuker.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat deze tot stand komen onder zeer ideale omstandigheden
Ze komen vooral tot stand onder precies dezelfde omstandigheden als de verbruikscijfers van andere auto's - dat maakt ze onderling vergelijkbaar. Ander nut is er niet.
Elke overeenkomst met de werkelijkheid berust op toeval...
 
Gefeliciteerd met je fabia en veel plezier ermee de komende vele kilometers.

Ik vind je verbruik voor een nog niet in gereden fabia erg netjes. Er zijn weinig auto`s te koop die deze waardes halen.
Wil je echt 1 op 29 halen kan je, zoals in de test ruimte, ook 80 op de snelweg gaan rijden achter een vrachtwagen. dan haal je die waardes ook, dus skoda liegt niet... je gebruik je fabia gewoon anders....net als ik en iedereen ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
80 op de snelweg gaan rijden achter een vrachtwagen. dan haal je die waardes ook
Daarmee alléén kom je er niet - je zult tevens alle niet-snelwegen voor jezelf tot 60 km-zône moeten verklaren, uitermate rustig optrekken, etc.

Als ik van mijn woonplaats naar het midden of westen van het land ga, heb ik ca. 40km te gaan voordat ik de snelweg op ga. Die 40 km rij ik netjes 80-85 op de cruisecontrol, behalve op de paar stukjes waar de provinciale weg binnen de bebouwde kom ligt of een 60-zône kent. Dat gaat allemaal op m'n gemak, want ik weet al lang uit meetcijfers dat dit stukje afjakkeren nooit meer dan een minuut of 2, 3 tijdwinst oplevert. Dus veel uitrollen op de motor (0-verbruik), niet dik gasgeven om weer op snelheid te komen.
Bij het opdraaien van de snelweg wil ik dan nog wel eens even kijken naar het gemiddelde verbruik vanaf start - en dat zit meestal zo bij de 4,1 tot 4,5 L/100km. En da's dus nog lang geen 1:29!
 
IMAG0087.jpg

Gemiddelde stand elke dag weer toen ik 18 kilometer binnendoor reed naar me vorige werk plek. Dus met 10x optrekken (en uitrollen) erbij.
Als ik hem op cc op de snelweg zet op de A28, maar nu nog maar door wegwerkzaamheden maar 90 gereden kan worden heb ik wel eens gemiddelde rit via BCC 1 op 29 gehad vanaf mijn huis tot aan de een woonhuis in Zeist.
Natuurlijk zal na het aftanken er een kleine afwijken zijn, maar als ik nu met 80 km/u naar Groningen ga rijden haal ik die 1 op 29 gemiddeld makkelijk. Maar dat doet een vrachtwagenchauffeur maar, maar ike niet.. rij liever normaal met een personen auto.
 

Kinv

Lid
Als ik het verhaal van Just in Time lees dan is er dus nog hoop. Ik denk dat jullie allemaal gelijk hebben en heeft eea duidelijk te maken met rijstijl, etc.. Ik ben een rustige rijder en maak er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. Ben benieuwd of mij dat na de periode van inrijden ook verder gaat lukken. Echter met 80 km op de snelweg, dat zie ik mijzelf nog niet doen :eek:. Ik hou jullie op de hoogte.
 

Chatslet

Forumguru
Het is inderdaad rijstijl maar zeker ook het inlopen. Na 5000km wordt hij vanzelf zuiniger. Zelf zit ik gemiddeld op 1:24 als ik gewoon normaal rij. Trap ik wat meer door dan zit ik gemiddeld op 1:21. Soms rij ik met lange ritten voor de lol wel eens extra zuinig en dat haal ik 1:30 of beter maar het weer moet er dan wel naar zijn. Wat ik dan veel doe:

1. Rustig optrekken, gas maar een heel klein beetje indrukken
2. Zo veel mogelijk op de CC rijden, ook kun je perfekt sneller of langzamer gaan met de CC door naar boven of onder te drukken
3. Snelheid net onder de 100 houden, 98 km/u is goed, kom je daar boven dan zal het verbruik toe nemen
4. Bij stoplichten zo veel mogelijk in de versnelling uit laten rollen door lang van de voren het gas los te laten en pas op het laatste moment ontkoppelen. Doe je dit goed dan heb je pas de rem nodig als je moet ontkoppelen.
5. Start/Stop systeem gebruiken, dus bij stilstaan in ze vrij.
6. Rijden met de airco aan is zuiniger dan met de ramen open wanneer je de airco niet meer dan 6 graden onder de buitentemperatuur laat koelen.
7. Snelheid verhogen op de snelweg doe je het beste wanneer je een heuvel af rijd. Verlagen van de snelheid doe je het beste wanneer je een heuvel op rijd.
8. De schakelindicator geeft een goede indicatie wanneer te schakelen, maar hou er een dosis gezond verstand bij en probeer in te schatten of het schakelen verstandig is gezien de verkeerssituatie. Rij je bijvoorbeeld 50 in ze 3 op een heuvel af en zegt het ding je naar 4 te schakelen, niet doen, in ze 3 ga je zuiniger de heuvel op. Het zelfde als je weet dat er een stoplicht aan komt. In ze 3 kun je langer uitrollen en dat is dus zuiniger dan opschakelen.

Zijn flink wat dingen om rekening mee te houden en je moet het geduld er maar voor hebben. Zelf doe ik dit meestel met lange ritten, vooral omdat ik autorijden leuk vind en de techniek interessant vind. Of de besparing het waard is? Dat moet je uiteraard zelf bepalen.
 

Canon-Eye

Forumguru
wanneer je de airco niet meer dan 6 graden onder de buitentemperatuur laat koelen
Nog beter (ook voor je gezondheid): verschil met de buitentemperatuur niet groter dan 3 graden laten worden. Dit voorkomt een te grote overgang bij het uitstappen.
De rest van het airco-comfort wordt verzorgd doordat er veel vocht aan de lucht wordt onttrokken.
 

Kinv

Lid
@chatslet: bedankt voor deze goede uitleg. Een aantal zaken doe ik al zo als uitlaten rollen, rustig optrekken, etc.. Mbt hellingen is nmm een goede raad, deze zal ik eens gaan toepassen. Ik ga er inderdaad vanuit dat het verbruik met deze raadgevingen nog verder positief te beïnvloeden is.

@Canon eye: airco temp pas ik inderdaad toe, anders krijg je een 'klap in je gezicht' als je vanuit de auto naar buiten gaat. Toename verbruik door airco is niet zo groot, ik heb dit een poosje gevolgd door met en zonder airco te rijden, verschil is bijna te verwaarlozen.

@Just in Time: leuke film die je daar gemaakt hebt. Valt mij stukken mee het verbruik bij 120 km/uur. Ik weet niet hoe de windrichting was maar volgens mij had je die niet in de 'rug'.
 

Chatslet

Forumguru
Tja, ik heb er meestal niet zo veel moeite mee om zo'n gemiddelde neer te zetten op een rit. Het truukje is bij net geen 100 km/u op de CC zetten. Bij de 98/99 ongeveer en dan haal je over de gehele rit makkelijk 1:29 mits er niet te veel bebouwde kom verkeer of tegenwind bij komt want dan gaat het snel terug richting de 1:23. Doe ik vooral in de middag op de terugweg naar huis. In de ochtend is het vooral stevig door trappen @140/160 omdat ik eigenlijk net iets te laat van huis ga en dus funest voor het gemiddelde verbruik :eek:
 
Bovenaan Onderaan