Nieuwe auto ruikt verbrand en geeft witte rook uit uitlaat

AndyVrs

Nieuw lid
Hallo

Ik heb een nieuwe auto en nu zat ik eens met een vraagje.
Heb een dikke week a 14 dagen een nieuwe skoda octavia ambition 1.0tsi met 6 versnellingen met ongeveer een 450km tot nu toe gereden. Meestal heb ik rustig gereden maar heb soms ook eens wat sportiever gereden om de auto een beetje te leren kennen. Dit is ook mijn 1ste Benzine wagen, heb altijd met een diesel gereden voor deze wagen. Nu merk ik de laatste dagen dat ik na een rit de wagen in de garage parkeer een verbrande geur ruik rond de auto, ook merk ik dat er precies een witte rook uit de uitlaat komt. Nu wou ik mij eens graag informeren of dit normaal is bij een nieuwe auto. Want na wat opzoekwerk op het net vind ik weinig informatie tegen en van de dingen die ik wel vind kom ik verscheidende dingen tegen die hierover worden verteld. Kan iemand mij hier misschien een beetje in verder helpen?

Groeten
 

boontjeRS

Forumguru
Als het een splinternieuwe is dan is het normaal dat het ruikt. Moet allemaal wat ingereden of opgewarmd worden. Na een tijdje gaat dit weg. Ook zal het ruiken na een lange rit. Witte rook gaat weg normaal als de motor goed warm is. Maak je geen zorgen dus.
 

Rofffel

Forumguru
Sportiever rijden binnen 450km?
Dat is het allerbeste wat je kan doen met een nieuw blok! Staal, aluminium en andere legeringen zijn bedoeld om direct goed warm te worden.
Misschien voortaan ook alleen sportief rijden voor de motor op temperatuur is, werkt echt goed.
 

Frazajunior

Actief lid
Dat je de auto ruikt is wel normaal. Alle nieuwe dingen/ onderdelen die heet worden geven in eerste instantie geur af. Dit slijt vanzelf.
Qua inrijden, is mij gezegd dat dit niet meer zo hoeft zoals vroeger het geval was. Hou er wel rekening mee dat je er altijd voor zorgt dat je blok warm is voordat je wat meer gas geeft. Men kijkt bijna altijd naar de temperatuurmeter (van je water) maar belangerijker is dan om de temperatuur van je olie op het display te zetten. Je olie smeert je blok namelijk en niet je water.
Wat mij wel verteld was is dat je niet continue op een dezelfde toerental moet blijven ‘inrijden’, maar om daarin te variëren.
Dit zou ik zo’n duizend tot 1500 kilometer moeten doen en heb ik ook binnen een maand gedaan omdat we een week of vijf na het krijgen van de auto op de cruisecontrol naar zuid Frankrijk moesten rijden .
Dit voor de zekerheid omdat je anders uren achter elkaar met 135 op de teller in vaste stand zou rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Captain Hook

Forumguru
@AndyVrs: Witte rook uit de uitlaat als je net, met koude motor, bent weggereden? Of witte rook uit de uitlaat als de motor al warm is? :pieker:

Het eerste is gewoon wat waterdamp; da's normaal
Het tweede is niet goed... (dat zou duiden op lekkage in het koelvloeistofcircuit)
 

hemi24

Forumguru
Sportiever rijden binnen 450km?
Dat is het allerbeste wat je kan doen met een nieuw blok! Staal, aluminium en andere legeringen zijn bedoeld om direct goed warm te worden.
Misschien voortaan ook alleen sportief rijden voor de motor op temperatuur is, werkt echt goed.

Geen nood, dat doen ze bij het transport en vóór het afleveren wel voor je. Ritjes van en naar de poetservice worden het zorgvuldigst uitgevoerd... :nailbiting:
 

Canon-Eye

Forumguru
En zelfs met de cruisecontrol kun je heel goed wisselende snelheden rijden. "Wisselen" houdt namelijk niet in dat je aan een stuk door gaat zitten intrappen en inhouden; je kunt best een minuut of 10, 15 op een bepaalde snelheid blijven rijden en dan een andere snelheid kiezen. Is ook prettiger voor de passagiers trouwens.
En daarbij zullen wisselende omstandigheden - vooral in het buitenland, waar het gemiddeld genomen toch net iets heuvelachtiger is dan hier - er ook bij een cruisecontrolled snelheid voor zorgen dat de motor in wisselende mate wordt belast. En dáár gaat het uiteindelijk om...

Overigens heb ik er vanaf ca. 1985 altijd een gewoonte van gemaakt om met elke nieuwe auto de eerste twee dagen meteen een lange rit te maken met na pakweg 700, 800km een overnachting. Eerst een uur of 2 warmrijden over N-wegen, dan de snelweg op en het tempo geleidelijk (en wisselend) verhogen, de eerste dag uiteindelijk af en toe de 120 of 130 aantikkend.
De 2e dag begon ik dan in de regio Mannheim/Stuttgart weer met 1,5 à 2 uur Bundesstrassen, dan weer de snelweg op en snelheid geleidelijk opvoeren totdat ik het laatste stuk naar de NL grens zoveel mogelijk zijn maximumsnelheid reed. Eenmaal terug in ons eigen landje had ik dan weer te maken met de 80, 100 en 120 V-max (de laatste keer is 7 jaar geleden, toen was er nog geen 130 dacht ik) en kon de olie dus weer rustig terugkoelen tot rond de 95 graden.

Dat laatste blijft trouwens ook belangrijk: ook nu nog (met 155k km op de klok) zal ik, als ik een stop maak na of tijdens een snelle rit of met de caravan waarbij de olie ruim boven de 100 graden is, de motor nooit uitschakelen voordat die is gezakt tot 99 of minder. Beter voor de turbo...

Alle auto's die ik op deze manier heb kunnen behandelen - en dat zijn er zakelijk en privé bij elkaar inmiddels toch een stuk of 10 geweest - zijn hun hele gebruiksduur volkomen olieverbruikvrij gebleven en reden bovendien vlotter dan voor hun type gebruikelijk was.
Deze inrijmethodiek was mij destijds aangeraden door de verkoper bij wie ik mijn eerste zakelijke Audi 80D (zo'n vierkante) mocht bestellen van m'n baas. Hij voorspelde zowel het nulverbruik aan olie als het vlottere rijgedrag en hij heeft op beide punten volledig gelijk gekregen.
 
Laatst bewerkt:

Frazajunior

Actief lid
Waarom dan niet gekozen voor een route over de N-wegen?
En dat gebruik van de cruisecontrol is optioneel hoor ;)! (Ik beken: ik gebruik 'm nagenoeg altijd.)
Maar ook op de peage/autoroute mag je met een wisselende snelheid rijden:).

Over de route napoleon wil ik inderdaad nog eens terug richting st tropez maar dan zonder een kind van twee en zes achterin de auto
En cruisecontrol daar rijd ik bijna altijd op. Dan pas zie je hoe je medeweggebruikers lopen te kloten onderweg
 

AndyVrs

Nieuw lid
Alvast bedankt voor alle reacties.
Ik had al wel een vermoeden dat de geur aan het nieuwe lag maar wou wat meer zekerheid. Het is ook alleen rond de wagen en zeker niet in de wagen. In verband met de witte rook uit de uitlaat, is het ook mooie schone witte rook en niet overdreven veel. Ik heb nog geen ritjes van 100km gedaan, meestal korte ritjes en nu gisteren had ik een ritje van 10km ofzo gedaan en dan viel het me op dat ik de wagen achterwaarts in de garage reed. Daarvoor was het me nog niet zo opgevallen. Als ik na een ritje ergens stopte en de motor liet draaien dan zag ik toch geen witte rook. Het was me wel opgevallen dat ik wat gas gaf dat er wel wat witte rook uitkwam na een ritje van 15km ofzo. Als ik beetje sportiever reed (wat nu wel even gedaan is) was de wagen wel steeds op temperatuur hoor en dan jaagde ik die zeker niet tot het rood ofzo. Ben nu helemaal niet iemand met een zware voet maar ben nog wat van het oude ingesteldheid hier. Heb altijd wat sportievere wagens gehad bv: een VW Corrado 2L 16 kleppen, BMW 3 2L en dan een golf 4 1900 TDI 120pk.
ben dan ook altijd gewoon om die te moeten inrijden. Met de golf heb ik bijna 10 jaar gereden en was dan ook weer een diesel motor gewoon. Het is lang geleden dat ik nog met benzine reed en een minder zware motor. Voor de rest is die skoda een fantastische auto en ben er helemaal weg van. Ook heeft die maar een 3 cilinder, het valt totaal niet op. Merk wel dat ik wel wat terug moet leren omgaan met de koppeling en nog meer een koppeling van een diesel gewoon ben. Voor de rest ga ik nog wat even afwachten en moesten de problemen zich aanhouden toch even de garage te raadplegen. Maar ben alvast heel blij dat ik nu mee lid ben van het clubje skoda :tongue:
 
Bovenaan Onderaan