Smeeuwis
Donateur
Afgelopen zomer eindelijk de kogel door de kerk: een Land Rover Discovery 2 Gant, TD5 Automaat. Al lang naar aan het uitkijken geweest en in juni de gewenste gevonden: Oslo blue metallic, zwart leder in Gant uitvoering, toentertijd zo'n beetje de meest complete: cruise control, climate control, electrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming, voorruitverwarming, luchtvering, Harman Kardon, het zit er allemaal op.
Diesel omdat je alleen voor een V8 moet gaan als je je eigen oliebron en raffinaderij hebt en omdat we deze auto als gezinsauto gebruiken. Er worden genoeg kilometers mee gereden. Vooral liefhebberij want ondanks diesel nog steeds niet bepaald zuinig (1:10) en ook niet geheel probleemloos. Verder ruim 200 euro per maand aan MRB dus het schiet wel op... Maar, ook een makkelijke auto om aan te werken, weinig electronica en je kan overal erg goed bij. Onderdelen zijn meestal voor een habbekrats te koop in de UK en het meeste is prima zelf te doen. Een goede vriend heeft een garagebedrijf en is gespecialiseerd in Land / Range Rover en dus is expertise en het juiste gereedschap indien nodig beschikbaar. In basis stamt dit model uit 1998 en dus is er geen sprake van CAN-bus en wat dan ook en is ook de techniek echt heel erg 1.0. Nieuwere broers zoals de Disco 3 en 4 kennen veel meer electronische problemen en dan lopen de kosten potentieel heel rap op omdat je dan veel minder zelf kan doen.
Waarom dan zo'n Disco en niet een XC90 of zo? Ik vind de Disco veel meer karakter hebben, verder is het een echte terreinwaardige auto met apart ladderchassis, tussenbak en permanent 4x4 en ik wil er mee gaan terreinrijden. Kom daar maar eens om in een SUV... Daarnaast staan er de komende jaren een paar avontuurlijke vakanties op het programma (Schotland, Ierland, Wales, Noorwegen etc.) en dan is zo'n auto ideaal. Uitstekende trekker voor onze Aart Kok vouwwagen en alles kan mee. Heerlijk comfortabel, alleen niet erg snel. Dit voorjaar komt er een nieuwe grotere intercooler op en wordt de motor computer voorzien van een aangepast programma en dan levert hij zo'n 180 pk en 400 Nm, tegen nu 140 om 300. Wel nodig bij zo'n tank van 2400 kg... Je gaat er wel rustig van rijden, hij moet 160 kunnen maar bij 120-130 merk je al dat hij dat niet echt leuk vindt. Dus lekker cruisen met 110 op de cruise en alle stress vloeit weg...
Paar foto's uit Oostenrijk voor de leuk!
Diesel omdat je alleen voor een V8 moet gaan als je je eigen oliebron en raffinaderij hebt en omdat we deze auto als gezinsauto gebruiken. Er worden genoeg kilometers mee gereden. Vooral liefhebberij want ondanks diesel nog steeds niet bepaald zuinig (1:10) en ook niet geheel probleemloos. Verder ruim 200 euro per maand aan MRB dus het schiet wel op... Maar, ook een makkelijke auto om aan te werken, weinig electronica en je kan overal erg goed bij. Onderdelen zijn meestal voor een habbekrats te koop in de UK en het meeste is prima zelf te doen. Een goede vriend heeft een garagebedrijf en is gespecialiseerd in Land / Range Rover en dus is expertise en het juiste gereedschap indien nodig beschikbaar. In basis stamt dit model uit 1998 en dus is er geen sprake van CAN-bus en wat dan ook en is ook de techniek echt heel erg 1.0. Nieuwere broers zoals de Disco 3 en 4 kennen veel meer electronische problemen en dan lopen de kosten potentieel heel rap op omdat je dan veel minder zelf kan doen.
Waarom dan zo'n Disco en niet een XC90 of zo? Ik vind de Disco veel meer karakter hebben, verder is het een echte terreinwaardige auto met apart ladderchassis, tussenbak en permanent 4x4 en ik wil er mee gaan terreinrijden. Kom daar maar eens om in een SUV... Daarnaast staan er de komende jaren een paar avontuurlijke vakanties op het programma (Schotland, Ierland, Wales, Noorwegen etc.) en dan is zo'n auto ideaal. Uitstekende trekker voor onze Aart Kok vouwwagen en alles kan mee. Heerlijk comfortabel, alleen niet erg snel. Dit voorjaar komt er een nieuwe grotere intercooler op en wordt de motor computer voorzien van een aangepast programma en dan levert hij zo'n 180 pk en 400 Nm, tegen nu 140 om 300. Wel nodig bij zo'n tank van 2400 kg... Je gaat er wel rustig van rijden, hij moet 160 kunnen maar bij 120-130 merk je al dat hij dat niet echt leuk vindt. Dus lekker cruisen met 110 op de cruise en alle stress vloeit weg...
Paar foto's uit Oostenrijk voor de leuk!