'Nieuwe' auto voor de hobby...

Smeeuwis

Donateur
Afgelopen zomer eindelijk de kogel door de kerk: een Land Rover Discovery 2 Gant, TD5 Automaat. Al lang naar aan het uitkijken geweest en in juni de gewenste gevonden: Oslo blue metallic, zwart leder in Gant uitvoering, toentertijd zo'n beetje de meest complete: cruise control, climate control, electrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming, voorruitverwarming, luchtvering, Harman Kardon, het zit er allemaal op.

Diesel omdat je alleen voor een V8 moet gaan als je je eigen oliebron en raffinaderij hebt en omdat we deze auto als gezinsauto gebruiken. Er worden genoeg kilometers mee gereden. Vooral liefhebberij want ondanks diesel nog steeds niet bepaald zuinig (1:10) en ook niet geheel probleemloos. Verder ruim 200 euro per maand aan MRB dus het schiet wel op... Maar, ook een makkelijke auto om aan te werken, weinig electronica en je kan overal erg goed bij. Onderdelen zijn meestal voor een habbekrats te koop in de UK en het meeste is prima zelf te doen. Een goede vriend heeft een garagebedrijf en is gespecialiseerd in Land / Range Rover en dus is expertise en het juiste gereedschap indien nodig beschikbaar. In basis stamt dit model uit 1998 en dus is er geen sprake van CAN-bus en wat dan ook en is ook de techniek echt heel erg 1.0. Nieuwere broers zoals de Disco 3 en 4 kennen veel meer electronische problemen en dan lopen de kosten potentieel heel rap op omdat je dan veel minder zelf kan doen.

Waarom dan zo'n Disco en niet een XC90 of zo? Ik vind de Disco veel meer karakter hebben, verder is het een echte terreinwaardige auto met apart ladderchassis, tussenbak en permanent 4x4 en ik wil er mee gaan terreinrijden. Kom daar maar eens om in een SUV... Daarnaast staan er de komende jaren een paar avontuurlijke vakanties op het programma (Schotland, Ierland, Wales, Noorwegen etc.) en dan is zo'n auto ideaal. Uitstekende trekker voor onze Aart Kok vouwwagen en alles kan mee. Heerlijk comfortabel, alleen niet erg snel. Dit voorjaar komt er een nieuwe grotere intercooler op en wordt de motor computer voorzien van een aangepast programma en dan levert hij zo'n 180 pk en 400 Nm, tegen nu 140 om 300. Wel nodig bij zo'n tank van 2400 kg... Je gaat er wel rustig van rijden, hij moet 160 kunnen maar bij 120-130 merk je al dat hij dat niet echt leuk vindt. Dus lekker cruisen met 110 op de cruise en alle stress vloeit weg...

Paar foto's uit Oostenrijk voor de leuk!
DSC04367_preview.jpeg DSC04396_preview.jpeg
 

Japanese Power

Donateur
Heerlijke bak! Heb zelf een aantal zomervakanties in Scandinavië mogen rijden met de Disco 3 van de baas en dat is genieten op alle fronten. Althans, bijna alle fronten. De pomp was niet mijn favoriet ;)

804FDB37-BCA0-4EAB-832E-6A3114E65948.jpeg
 

Hakar

Donateur
Tjonge jonge jonge, wat nemen jullie wel niet allemaal mee als jullie een tripje maken?
Een laadruimte ter grootte van een paardenstal, en dan nog kun je oma niet kwijt?

Maar vind het prachtige auto's.
In niets te vergelijken met een Defender waar ik van de baas mee mocht spelen in de Duitse modder, maar wel een schoonheid op 4 wielen.
Veel plezier er mee.
 

Smeeuwis

Donateur
Tjonge jonge jonge, wat nemen jullie wel niet allemaal mee als jullie een tripje maken?
Een laadruimte ter grootte van een paardenstal, en dan nog kun je oma niet kwijt?

Maar vind het prachtige auto's.
In niets te vergelijken met een Defender waar ik van de baas mee mocht spelen in de Duitse modder, maar wel een schoonheid op 4 wielen.
Veel plezier er mee.

Dank! Ik heb een hond en die neemt de helft van de laadruimte in, plus twee kinderen die ook het nodige mee sjouwen, dus die dakkoffer is echt wel nodig bij 3-4 weken vakantie...

Als Oma mee zou gaan dan rijdt ze zelf wel, hahaha!
 

Smeeuwis

Donateur
Mooie wagen. Door de diesel wordt je wel wat beperkt in (de buurt van) steeds meer steden......

Klopt, dat is wel een nadeel, hoewel wij dat heel vaak met OV doen. Parkeren buiten de stad en dan met trein / metro. Als we naar A'dam gaan parkeren we onder de Arena en pakken we de metro. Amersfoort of Utrecht? Vanuit Nijkerk met de trein. Werkt prima en is vaak goedkoper dan parkeren in de stad ook nog...
 

EdK

Forumguru
is vaak goedkoper dan parkeren in de stad ook nog...
vaak ?? met dat tarief van 7,50 p/u in A'dam Centrum is dat gewoon goedkoper...
Tsja ga je krijgen als je massaal voor groen liks gaat stemmen.....
Maar ja de letters moesten verwijderd worden van museumplein en dat moest toch ergens mee betaald worden...
Dus gooide ze de parkeertarieven ff omhoog...

:lezen::pieker::pardon::deuk:
 
D

Deleted member 24009

Klopt, dat is wel een nadeel, hoewel wij dat heel vaak met OV doen. Parkeren buiten de stad en dan met trein / metro. Als we naar A'dam gaan parkeren we onder de Arena en pakken we de metro. Amersfoort of Utrecht? Vanuit Nijkerk met de trein. Werkt prima en is vaak goedkoper dan parkeren in de stad ook nog...
In menig parkeergarage in Amersfoort wil je ook niet komen met zo'n uit de kluiten gewassen auto....
 

Sk_Hans

Forumguru
En voor wat betreft de hoogte, daar zijn de parkeergarages op gebouwd...........zonder dakkoffer natuurlijk ;)!

Voor onze laatste trip in Afrika hadden wij een een Defender (met daktenten!) gehuurd. Wat gebeurde er? De avond voordat wij de auto op zouden pikken, besloot iemand hem nog even mee te nemen en in een parkeergarage neer te zetten. Inderdaad. De auto knalde met roofrack en daktenten tegen het beton en het complete dak was scheef.

Voor ons moest dus op stel en sprong een nieuwe Defender geregeld worden. En uiteindelijk kregen we iemand's privé auto mee. Geweldige auto overigens.
 

Sk_Hans

Forumguru
Ik heb zelf enige tijd met de 88 (2 types), 110 en Rangerover gereden, en ben het met je eens @Sk_Hans
Mijn echtgenote denkt er echter anders over :arghh:.
Dat kan komen doordat de laatste (een 110 V8) nogal duur in reparaties bleek.
Ik vind de Defender ook een geweldige auto. Maar dan wel vooral in de echte wildernis. Op de gewone wegen is het wat minder. Hier in Nederland heb je er helaas weinig aan en is het onbetaalbaar.
 

Smeeuwis

Donateur
In menig parkeergarage in Amersfoort wil je ook niet komen met zo'n uit de kluiten gewassen auto....

Met een wielbasis van 100 inch (2540mm, die de disco gemeen heeft met de Rangerover) is dat niet veel anders/groter dan menige sedan.
En voor wat betreft de hoogte, daar zijn de parkeergarages op gebouwd...........zonder dakkoffer natuurlijk ;)!

De horizontale afmetingen zijn het probleem niet, de hoogte vaak wel. Zonder dakkoffer een respectabele 190 cm, dus het is echt even goed kijken waar het past qua hoogte. Met dakkoffer is het einde oefening natuurlijk...
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb zelf enige tijd met de 88 (2 types), 110 en Rangerover gereden, en ben het met je eens @Sk_Hans
Mijn echtgenote denkt er echter anders over :arghh:.
Dat kan komen doordat de laatste (een 110 V8) nogal duur in reparaties bleek.

Ik kan me er iets bij voorstellen. Mijn betere helft moest er ook even aan wennen, maar is nu wel om. Alleen parkeren is wat lastig voor haar want ze is klein van stuk, maar qua rijden echt geen punt. Lijkt trouwens enigszins op de V70 classic TDI die we 10 jaar terug hadden, dat ging ook allemaal lekker goeiig en op zijn gemak.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik vind de Defender ook een geweldige auto. Maar dan wel vooral in de echte wildernis. Op de gewone wegen is het wat minder. Hier in Nederland heb je er helaas weinig aan en is het onbetaalbaar.

Dat is wel een belangrijke reden geweest om geen Defender te kopen. Ten eerste zijn ze zo populair dat de aanschafkosten de pan al uit rijzen en ten tweede is het voor dagelijks gebruik net ff wat minder gemakkelijk. Disco is (ooit ook bedoeld als) een prima kruising tussen de luxe en comfort van een Range Rover en de capabilities van een Defender en daarmee voor dagelijks gebruik prima inzetbaar. Mijn eega rijdt er dagelijks mee en vindt het prima.
 
Bovenaan Onderaan