Nieuwe banden voor RS Tdi

GTJ

Lid
Vandaag heb ik m'n velgen met zomerbanden weer onder de auto gezet! Nu zag ik dat m'n zomerbanden aan vervanging toe zijn! Mijn auto staat op 17 inch wielen! De banden die er nu onder zitten zijn Dunlop SP sport 01A. Deze bevallen me goed, maar heeft iemand nog een alternatief? (banden zaten er onder toen de auto afgeleverd werd). Wel een beetje vreemd dat het midden nog voldoende profiel hebben maar de zijkanten geen profiel meer opzit! Vooral aan de binnenzijde van de band!

Bijlagen

• IMG_9406.JPG
    IMG_9406.JPG
    24,3 KB · Weergaven: 65
Als het profiel in het midden nog goed is, maar aan de beide zijkanten niet, kan dat te maken hebben met te lage bandenspanning.

van_der_P

Senior Member
Zo te zien zou ik de auto ook opnieuw laten uitlijnen, want de band op de foto is rechts meer afgesleten dan links.
Kan zijn dat je eens een keer een stoepje mee gepakt hebt.

GTJ

Lid
Hmm, geen stoepje gepakt en ik check regelmatig de bandenspanning! Dan zou de auto niet goed uitgelijnd zijn af fabriek. Dinsdag gaat de auto toch naar de garage, dan moeten ze de zaak maar effe checken! waarschijnlijk moeten er 4 nieuwe banden onder, dezelfde Dunlop SP Sport 01a of.....???

SmurfForLife

Actief lid
Mijn RS heeft na diverse discussies Michelin Pilot Sport banden.
De auto heeft mega grip erbij gekregen. Dit tov de Dunlops.

Ik adviseer je ook om de auto goed te laten uitlijnen..

TL@

Forumguru
Op mijn Golf vond ik die conti's maar bagger. Weinig grip in de regen en veel lawaai op de autobahn.
De Dunlops (SportmaXX SP1) die er nu opliggen zijn werkelijk fantastisch tov de Conti's.
Met Michelin heb ik geen ervaring, ik vind ze vooral gortig overpriced, maar misschien zijn ze het wel waard.

TL@

Forumguru
Waren dat sportcontacts RE050? Lawaai dat kan ik wel bevestigen maar die dingen hebben echt fenomenale grip, ook in de regen.

Weet ik niet zeker meer, is al een paar jaar geleden. Ik denk dat het eco contacts waren, maar ben helemaal niet zeker.

Laat je trouwens niet misleiden door de naam, de auto verbruikt niet meer op de Dunlops dan op de conti's.

___JC___

Forumguru
Goedemorgen ik heb even zwaar last van een maandagochtend dipje.

Ik bedoel de Bridgestone Potenza RE050. Die heb ik.. :smirk:
Op mn ouwe Octy 1 RS had ik Conti Sportcontacts..

Dey

Actief lid
Mijn achterbanden (ook 17" Potenza RE050) waren net zo versleten als die van jou, plus enorme 'cupping', dwz ze waren verre van egaal rond.
Heb er nu enkele dagen nieuwe RE050 A onder liggen, dit is een a-synchrone band die als het goed is niet gaat cuppen.
Het extreem slijten aan de binnenzijde schijnt te komen door negatief camber of zo iets, dit betekend dat je wielen iets naar buiten staan voor een betere wegligging. Hebben alle nieuwere VAG auto's mee te maken.

Dutch4x4

Senior Member
Weet ik niet zeker meer, is al een paar jaar geleden. Ik denk dat het eco contacts waren, maar ben helemaal niet zeker.

Laat je trouwens niet misleiden door de naam, de auto verbruikt niet meer op de Dunlops dan op de conti's.

Ja, nogal logisch dat die Dunlops dan beter zijn. Je kunt toch geen sportband (SportMaxx) vergelijken met een toerband (EcoContact)? Die ervaring zegt dus niks over de kwaliteit van een SportContact.

En Dey: RE050A is bovendien plakkeriger dan een RE050, dus goede keus!

Dutch

Actief lid
Mijn vorige zomerbanden waren ook Dunlop SP sport 01A. Ik heb nu sinds een paar dagen Dunlop sportmaxx banden. Een groot verschil; meer grip (vooral in de bochten), een strakker stuurgedracht, maar ook stugger.
In een RS TDI zul je dat verschil nog duidelijker merken.

TL@

Forumguru
Ja, nogal logisch dat die Dunlops dan beter zijn. Je kunt toch geen sportband (SportMaxx) vergelijken met een toerband (EcoContact)? Die ervaring zegt dus niks over de kwaliteit van een SportContact.

En Dey: RE050A is bovendien plakkeriger dan een RE050, dus goede keus!

Waarom niet vergelijkbaar. Ze kosten ongeveer evenveel, de slijtage is gelijkaardig, het brandstofverbruik is ook ongeveer gelijk. Perfect vergelijkbaar denk ik dan.
De Sportmaxx is trouwens geen sportband vind ik. Iets in de maat 16-205-55 is toch geen sportband zeker, veel te hoog.

Desperado

Forumguru
Maat heeft niks te maken met of het een sportband is.
Dat wordt nog altijd bepaald door de fabrikant.(hardheid, snelheidssymbool enz.)
Een tourband is dus wel degelijk anders als een sportband

bat

Lid
De benaming sportband komt inderdaad niet van de maat, maar van de rijeigenschappen.

Maar goed, die fout wordt wel vaker gemaakt, nu onder tuning blijkbaar het aanbrengen van stroomlijnverpestende spoilers en vermogensverlagende knalpotten wordt verstaan.

TL@

Forumguru
Maat heeft niks te maken met of het een sportband is.
Dat wordt nog altijd bepaald door de fabrikant.(hardheid, snelheidssymbool enz.)
Een tourband is dus wel degelijk anders als een sportband

De snelhiedsindex is uiteraard dezelfde, de auto kan niet ineens sneller.

De hardheid kan idd wel verschillen maar de algemene rijeigenschappen ontlopen elkaar toch niet zoveel (behalve in de regen). Volgens mij is het veel meer marketing dan wat anders.

Voor mij zijn ze vergelijkbaar, aangezien ik ze beide zou overwegen als ik aan nieuwe toe ben (alleen de ervaring maakt dat ik de Dunlop zou kiezen, zonder die ervaring zou het me al niet uitmaken)

Dutch4x4

Senior Member
Prima als jij ze vergelijkt vanwege de maat en de prijs. Ik zeg alleen maar waarom het logisch is dat je de Dunlop beter vindt. Aangezien de algemene rijeigenschappen van een toerband en een sportband elkaar namelijk wél enorm ontlopen. :)

Bovenaan Onderaan