Nieuwe Bilstein dempers met Sachs veren

Derk GTT

Nieuw lid
Voor diegene die eens wat anders onder de auto willen en eventueel zelf van sleutelen houden heb ik onderstaande onlangs op de Rapid uitgevoerd.

De afgelopen tijd heeft de auto zich weer prima gedragen totdat op de weg naar huis na een skivakantie met de bus er een vreemd geluid uit het onderstel hoorbaar werd.

Initieel was er klonk. Na het stoppen van de auto was er op het eerste gezicht niets te zien. Na thuis aangekomen te zijn en in het dorp een rondje te hebben gereden kwam er een kling voorbij.
Vanaf dat moment begon de auto vooral bij het inparkeren en drempels meerdere klings voor te brengen en was het duidelijk dat een van de veren aan de voorzijde was gebroken.

Na een fietsritje langs dezelfde route kwam ik warempel een deel van de veer tegen midden op de weg. Maar even netjes opgeruimd.

Aangezien we van Joep altijd horen dat we niet 1 schokbreker of veer moeten vervangen en de auto inmiddels al 240.000 km gelopen heeft besloten om het goed te doen.

Dezelfde avond een Bilstein B6 onderstel besteld om net even wat beter dan het standaard onderstel te hebben. incl. 4 nieuwe toplagers, 4 Sachs veren en stofhoezen. Daarnaast was de remmerij aan de voorzijde ook aan vervanging toe dus ook meteen nieuwe Brembo schijven en blokken besteld.

Initieel nog bij een paar garages geinformeerd of zij dit eronder wilden zetten, maar aangezien zij overal op willen verdienen ging dit omdat ik de onderdelen al besteld had helaas niet gebeuren. Zodoende besloten het dan maar zelf te gaan doen.

Helaas duurde het nog even voordat ik alles binnen had en tijd had om in de hobbyclub op een brug aan de gang te gaan.

In de tussentijd een aantal keer met de motor naar het werk gereden, maar met de huidige temperaturen rond het vriespunt was dit geen pretje. Uiteindelijk noodgedwongen nog even met de gebroken veer verder gereden. Hard rijden doe ik toch niet en door een beetje in te houden bij drempels is dit allemaal goed gekomen.

Voor de reparatie 2 dagen uitgetrokken. Gelukkig kun je behoorlijk wat op youtube vinden om je wegwijs te maken. Gelukkig was er op de club ook een hydraulische veerspanner aanwezig om de dempers in elkaar te kunnen zetten.

Demonteren van het onderstel heeft een uur of 5 geduurd. Hierbij werd duidelijk dat er 2 dempers (1 voor, 1 achter) uit zichzelf al niet meer omhoog kwamen. De 2 overige dempers hadden ook niet veel kracht meer over.

Montage duurde een uur of 3. Geen luchtsleutel gebruikt voor de montage en bepaalde montagepunten pas aangespannen met het onderstel ingeveerd. Het is helaas vrijwel niet te vinden op welk moment bepaalde bouten vast moeten worden gedraaid. Ondanks dat Bilstein dit als veel voorkomende fouten bij de montage aangeeft leveren ze deze niet bij de dempers. Zat een lijstje bij met oplopend moment tot 16mm moeren, maar er zaten 22mm moeren op dus daar heb je niet veel aan.

De schijven en blokken waren vrij eenvoudig te vervangen. Wel even opletten welk blok waar in de klauw moet worden geplaatst. Hebben beide een soort klemsysteem, maar is niet identiek. Ook even wat remvloestof uit je reservoir halen als je de zuigers weer naar binnen drukt voor de montage anders loopt het eruit.

Uiteindelijk ook nog een oliewissel met filter uitgevoerd aangezien de auto hier inmiddels ook weer om vroeg (iedere 15000km) en alles nu toch al op de brug stond.

Zoals online al vernomen staat de auto iets hoger op de poten. Het verschil is aanzienlijk. Het lijkt nu wel een BMW qua onderstel. Veel te leuk om bochten te nemen ondanks dat het zwaartepunt nu iets hoger ligt. Zal niet bevordelijk zijn voor de banden.

Komende tijd de remmen even netjes inremmen om er lang gebuik van te kunnen maken.

Daarnaast nog een keer de boel laten uitlijnen, maar dit doe ik pas als ik de banden ga vervangen zodat alles dan kaarsrecht staat. Momenteel spoort alles nog prima. Heb verder ook niet aan de stuurkogels gezeten, dus verwacht dat de aanpassing meevalt.

Zo kunnen we de komende tijd weer veilige km´s maken en dit alles voor 923,45. Denk dat ik daar minimaal 1 k bij op had mogen tellen aan montagekosten. Weer leuk verdient.
 

Antera

Donateur
Leuk klusje geweest ;) voor de hobbyist.

Boutmaten heb ik allemaal indien gewenst heb er al zoveel vervangen.

Is net een uurtje werk :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Daarnaast nog een keer de boel laten uitlijnen, maar dit doe ik pas als ik de banden ga vervangen zodat alles dan kaarsrecht staat.
Het monteren van nieuwe (andere) banden verandert toch niks aan de uitlijning of wielstanden? Als dat wel zo zou zijn, dan zou er bv. na elke zomer/winterwissel ook opnieuw uitgelijnd moeten worden.

Ik zou de boel juist wél nu meteen laten uitlijnen. Dan gaan je huidige banden hoogstwaarschijnlijk ook langer mee...
 

Derk GTT

Nieuw lid
Hopelijk weet je dat het getal achter de M de (bout)diameter is en niet de sleutelwijdte…?

Bekijk bijlage 115470
Had al zo´n vermoeden inderdaad. Hopelijk is het toch goed gekomen de kracht waarmee ik het heb aangedraaid.

Bij het nameten kom ik dan op 12mm uit. Kwam er ook achter dat bij een volledige stuuruitslag de bovenzijde demper deels los komt van de carrosserie. Dit vertelt mij dat ik de bout te hard heb aangedraaid en hem dus opnieuw vast zal gaan zetten met 45nm zodat het lager dat eronder zit de stuurbeweging op zich neemt in plaats van de hele veerpoot die draait in het ophangpunt.

Inmiddels met behulp van de Porsche/Mercedes garage bij mij om de hoek voor het lenen van het juiste gereedschap alles op 45nm gezet.

Dempers kwamen bij stuuruitslag alsnog in beweging, maar meer als dit kan ik er niet aan doen.

Hopelijk eind goed al goed. :giggle:
 

Bijlagen

  • Bilstein aanhaalmoment.jpg
    Bilstein aanhaalmoment.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:

Derk GTT

Nieuw lid
Het monteren van nieuwe (andere) banden verandert toch niks aan de uitlijning of wielstanden? Als dat wel zo zou zijn, dan zou er bv. na elke zomer/winterwissel ook opnieuw uitgelijnd moeten worden.

Ik zou de boel juist wél nu meteen laten uitlijnen. Dan gaan je huidige banden hoogstwaarschijnlijk ook langer mee...
Afhankelijk van het slijtage patroon van de huidige banden kan het zo zijn dat er een verschil ontstaat.

Als ze nu schuin afgesleten zijn staan ze dus niet hetzelfde als de nieuwe banden die nog kaarsrecht zijn.

De huidige banden zullen het denk ik niet nog een jaar volhouden. Voorste zitten er 60.000km op en achterste zou ik niet weten. Profiel is nog wel binnen de limieten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Schuin afgesleten kun je al vaststellen door de profieldiepte op meerdere plekken te meten over de breedte van het loopvlak.
Los daarvan heeft uitlijnen betrekking op de wielgeometrie (sporing, camber) en ik denk niet dat die heel ernstig wordt beïnvloed door de mate waarin en de manier waarop de banden versleten zijn.
Andersom echter wel: er is van alles los geweest en er zijn belangrijke componenten vervangen, dus er is een bovengemiddeld dikke kans dat de wielen op dit moment niet goed staan. En dát kan behoorlijk versneld tot extra bandenslijtage leiden. Daar zou ik het dus niet op aan laten komen. Maar doe vooral wat je zelf goeddunkt - je merkt het vanzelf (en wellicht sneller dan je nu denkt...).
 
Bovenaan Onderaan