Nieuwe dynamo en nu raar geluid

Kunstje

Nieuw lid
Beste leden,

Ongeveer een maand terug mijn dynamo vervangen en span en loop rol plus een verse riem.
Wat mij nu opvalt is dat de motor bij koude start een klappert geluid maakt.
Met open kap zie je dat de spanner van de Multi riem erg staat te schudden.
De dynamo die er in zit is gelijk aan de gene die ik heb vervangen.
Het is een type zonder vrijloop (freeweel) kan iemand mij vertellen of dit wel moet.

Bij warme motor loopt alles mooi rond zonder klapperen van de spanner.
Hoor graag van jullie.

Groet Mark,
 

Ronnie

Forumguru
Dynamo van de sloop, of een nieuwe?
Er kan in de sloopdynamo een defecte borstel of (erger) spoel zitten waardoor tijdens het eerste laadproces
de dynamo erg schokkerig draait. (Na enkele minuten neemt de laadstroom af)
Misschien even starten zonder Multi riem en de dynamo handmatig draaien en kijken of je het kunt voelen?
 

Adoks

Senior Member
Een klapperende spanner is niet goed, deze moet vrijwel niet bewegen. Ook niet bij koude motor.

Een warme motor draait eenpariger dan een koude daarom zal de spanner waarschijnlijk minder tekeer gaan. Hoewel de uitleg van Ronnie ook zomaar zou kunnen. Het is niet de poulie van de airco toch?

Als de oude dynamo met vrijloop is, dan zou ik er eentje met vrijloop in doen. Dit gaat weer ten koste van je riem, dynamo en spanner. Sowieso een dynamo zonder vrijloop ???
 

Kunstje

Nieuw lid
Heren,

Bedankt voor de snelle reactie.
De dynamo is nieuw gekocht incl spanner en riem.
Alles van de juiste merken en originele onderdelen.
Ook zit er een nieuwe accu in (dacht eerst dat daar het probleem zat , maar nee de dynamo !!)

Adoks,
Wat bedoel je met:
Dit gaat weer ten koste van je riem, dynamo en spanner. Sowieso een dynamo zonder vrijloop ???

Groet , Mark
 

Ronnie

Forumguru
Even in ETKA gekeken: in de 1.8T zit er eentje zonder visco (vrijloop) lager, met een viscolager zit in de diesels.

Heel vreemd: in Elsawin staat voor de AWT motor een dynamo MET vrijlooplager.......

Poelie van poly-V-riem met vrijloop uit- en inbouwen
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
t Adapter -MP 1-309-
– Geribde riem en of dynamo uitbouwen → Subhoofdstuk.
– Riempoelie met behulp van de multitandadapter - MP 1-309 - uitbouwen.
Uitbouwen - dynamoas naar rechts draaien
Inbouwen - dynamoas naar links draaien
Aantrekmoment: 80 Nm
– Beschermkap op de vrijlooppoelie losklikken.
S27-0070.png
 

Adoks

Senior Member
Nou, als de vrijloop niet werkt dan wordt de dynamo constant zeer snel afgeremd en versneld door het onregelmatig lopen van de motor. Met een vrijloop heb je dit niet.

Je kunt wel raden dat dit in de praktijk problemen gaat opleveren met de genoemde onderdelen omdat deze de abrupte bewegingen moeten volgen. Zelfs je motor kan er stationair minder van gaan lopen.

Motoren met een soepeler loop hebben wellicht geen vrijloop nodig. Mijn 'diesel dynamo' heeft zeker een vrijloop. Heb er namelijk net een nieuwe ingezet ;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan