Nieuwe eigenaar Fabia Combo Scout, met een paar vraagjes.

JonBakhol

Nieuw lid
Goedendag allen,

Ik heb met mijn 46 jaar eindelijk mijn rijbewijs gehaald :) En sinds een week in het bezit van een Skoda Fabia Combo Scout; 1.2 TSI 105 Pk uit September 2011 met net 105K op de teller.
Er zat nog een ansichtkaart in voor " de nieuwe eigenaar" , en het blijkt dat ik de 2de eigenaar ben. Buiten een paar gebruikssporen om ziet hij er zeer netjes uit en ben ik content met deze auto.
Nog geen nieuwe distributieketting gekregen. Maar ook bij koude start geen tik te horen wat zou duiden op een "losse" ketting.? Dus deze auto lijkt de dans te ontspringen.

Nu heb ik een paar vraagjes, waar ik zelf nog geen antwoord heb gevonden:

1ste,
Het Dot Matrix display (tussen de toerenteller en snelheidsmeter in) kan je veranderen met knopjes op de rechterhendel (ruitenwisser). Echter als ik de Amundsen+ (althans ik denk dat het een Amundsen+ is) op NAV zet, veranderd deze ook in navigatie, en kan ik deze niet meer veranderen naar b.v. Km/H.
Als ik de NAV uit zet, heb ik weer de mogelijkheid om deze in te stellen naar wat ik wil zien.
Persoonlijk vind ik het prettig om digitaal mijn snelheid te zien i.p.v. de "analoge" kilometerteller. En dan tezamen met de vriendelijke navigatie vrouw die verteld waar ik heen moet.
Mogelijk heeft iemand een idee?

2de,
De Amundsen+ heeft een knop " Phone" als ik deze indruk dempt het geluid van bv radio, maar met de knop "Setup" gebeurt er niks qua extra menu.
Ik neem aan dat er geen Bluetooth module geïnstalleerd is?
Heeft iemand een idee of deze los te verkrijgen zijn, en waar ik mogelijkerwijs zou moeten zoeken of hij er uberhaubt wel op kan? (of misschien is los getrild)
En of ik het wel juist bedien.

3de,
Links naast de handrem zit er een knopje met "Set" erop. Deze licht op als de auto op contact staat.
De knop lijkt niks te doen. Sterker nog, er zit niet eens beweging in? drukken, draaien, schuiven etc....
Ik neem aan dat dit een optie was bij aankoop? En zoja, wat had dit mogelijk kunnen zijn qua functie? (in de manual vind ik het niet terug)

Als iemand nog dingetjes weet m.b.t.. deze auto, die ik misschien zelf nog niet heb ontdekt. Dan sta ik zeer open voor deze info.

Ik hoop dat ik de aankomende 105K deze wagen plezierig kan sturen. Maar zoals ik als benoemde, na 46 jaar je rijbewijs, ik moet eerst nog leren rijden :)

Bedankt voor uw tijd,
 

hemi24

Forumguru
Welkom laatbloeier! ;)

1. Probeer ook eens het knopje aan de onderkant van de ruitenwisserhendel.
2. Je mist inderdaad de BT-module. Probeer eens of @Antera je verder kan helpen hiermee.
3. Het SET-knopje zal zijn voor het resetten van de aangeleerde waarde voor de bandenspanning; knopje zou gewoon ingedrukt moeten kunnen worden.
 

Tees

Donateur
Welkom! Leuk verhaal en leuk als eerste auto op je 46e!
105k en geen enkele kettingrammel is wel bijzonder. Normaliter gaan de kettingen van deze generatie motoren ongeveer 100-125k mee. t Kan wel langer, maar dan begint de kettingrammel dusdanig te worden dat het risico op catastrofale gevolgen wel behoorlijk toeneemt. Herken je t geluid wel correct?

Verder niets toe te voegen aan @hemi24!
 

JonBakhol

Nieuw lid
Welkom laatbloeier! ;)

1. Probeer ook eens het knopje aan de onderkant van de ruitenwisserhendel.
2. Je mist inderdaad de BT-module. Probeer eens of @Antera je verder kan helpen hiermee.
3. Het SET-knopje zal zijn voor het resetten van de aangeleerde waarde voor de bandenspanning; knopje zou gewoon ingedrukt moeten kunnen worden.
Dankjewel @hemi24,

1. Dat knopje heb ik idd ook geprobeerd. Maar geeft niet het gewenste resultaat. Dit lijkt de "Enter" om keuzes vast te zetten of om een menu in te gaan, dan wel standen te resetten.
2. Dank voor de tip. Ik zal eens vragen.
3. Dan, of zit hij onderin vast (zal eens wrikken met een horlogeschroevendraaiertje) of het veertje is gebroken?

iig bedankt voor het meedenken.
 

JonBakhol

Nieuw lid
Welkom! Leuk verhaal en leuk als eerste auto op je 46e!
105k en geen enkele kettingrammel is wel bijzonder. Normaliter gaan de kettingen van deze generatie motoren ongeveer 100-125k mee. t Kan wel langer, maar dan begint de kettingrammel dusdanig te worden dat het risico op catastrofale gevolgen wel behoorlijk toeneemt. Herken je t geluid wel correct?

Verder niets toe te voegen aan @hemi24!
Hoi Tees,

Dank voor je reactie.
Je begrijpt dat ik op mijn 46ste de tijd om te scheuren voorbij ben . En dit voor mij een perfecte auto is (hobbies, laadruimte etc)
Ik denk te weten wat ik zou moeten horen.
Maar voor aankoop heb ik hem laten keuren bij een bevriende garagehouder/ APK-meester. Deze kon op een paar punten na niks vinden. Motorisch/ketting is hem niks opgevallen, ik citeer "fluisterstil".
De punten btw (motorsteun boven, beide draagarmen, pakking van het "carterontluchtingshuis"?) zijn door de verkopende garage vervangen binnen de vraagprijs.
Ik begrijp dat ik ergens in de aankomende 20k de tik/rammel kan verwachten. Als ik het goed begrijp komt er dan een geupgrade versie op, waarmee het kinderziekteprobleem verholpen zou zijn?

Bedankt het meedenken,
 

JonBakhol

Nieuw lid
Mijn fout, de knopjes (aan het uiteinde van de hendel) even ingedrukt houden, zou moeten werken:

Bekijk bijlage 114718
Klopt Hemi24, ik kan het gehele keuzemenu doorgaan geen probleem.

Echter, als ik de navigatie aanzet op de Amundsen, veranderd het matrix schermpje direct ook in navigatie. En hebben de knopjes aan de zijkant geen effect meer.

Zal ik mogelijk mee moeten leren leven?

Alsnog bedankt voor de moeite,
 

hemi24

Forumguru
Je zou gewoon terug moeten kunnen naar de boordcomputer op de bovengenoemde manier.
Zo werkte het destijds ook bij mijn Octavia.
@Tees , weet jij zo raad?
 

Tees

Donateur
Nee, ik weet ook niet meer. Mijn O2 heeft wieltjes en knoppen op t stuur, die werkt dus anders. De Maxidot hoort idd wel naar navigatie over te springen, maar ik kan daarna gewoon terug naar MFA (de 'normale' stand met verbruik e.d.) door op de 'Terug' knop op m'n stuur te drukken.

Nog even over de kettingrammel: deze hoor je alleen tijdens een koude start, waarbij koud geldt minstens een uur of 4 de motor uit. Dan is de oliedruk waarop de kettingspanner werkt namelijk voldoende weggezakt. Het klinkt als een soort grasmaaier-geluid, en duurt maximaal 3-5 seconden. Als het richting de 5 sec gaat is tijd om m te vervangen. Je kan vaak zien of de ketting een keer vervangen is aan de kitranden van de afdekkap aan de linkerkant van de motor. Meestal wordt er namelijk veel meer kit toegepast bij vervanging dan in de fabriek.
 

JonBakhol

Nieuw lid
Je zou gewoon terug moeten kunnen naar de boordcomputer op de bovengenoemde manier.
Zo werkte het destijds ook bij mijn Octavia.
@Tees , weet jij zo raad?
@hemi24 en @Tees

Ik heb net nog even gekeken naar het MFA menu tijdens navigatie. Hemi je had gelijk, echter het was eerder 2 seconden voordat ik bij de instellingen kon komen. Maar het is gelukt :)
Mede de bandenspanning knop, deze zat inderdaad vast. Maar werkt ook weer....Vink.

Nu nog de BT-module, maar daar ga ik achterkomen.

Mijn dank voor jullie tijd,
 
Bovenaan Onderaan