Nieuwe eigenaar Superb II Combi 1.8 TSI DSG

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik afscheid moeten nemen van mijn vorige auto (Saab 9-3 2.0t cabrio uit 1999). De koppeling moest vervangen worden en dit was het niet meer waard voor mij.

Sinds gisteren ben ik eigenaar van een Skoda Superb Elegance Business line combi uit 2010 met 1.8 TSI DSG. Zaterdag heb ik de auto gekocht. Vanwege nieuwe apk, reparatie van de airco en een nieuwe accu kon ik 'm gisteren in de namiddag ophalen.

De auto rijdt voortreffelijk, maar helaas gaat niet alles probleemloos. Eenmaal thuisgekomen na een rit van ~100km heb ik even wat gegeten en vervolgens ben ik de winterbanden gaan afzetten (ca. 10km verderop). Daarna startte de auto niet meer. Anwb gebeld en de accu bleek slecht (vergeten door de verkoper?). Tot overmaat van ramp werkte na het overstarten een gedeelte van de dashboardverlichting niet meer (de snelheidsmeter tussen ca. 70 en 140 km/h en de wijzer van de toerenteller). Ik hoopte dat dit met de zwakke accu te maken had.

Vanochtend een nieuwe accu erin gezet, maar nog steeds functioneert dat gedeelte van de dashboardverlichting niet meer. Ik hoop dat er ergens slecht contact is nadat we bij de accu moesten zijn en dat ik niet het instrumentcluster hoef te laten reviseren.

Er lijkt overigens ook een kapje te missen bij de inlaat, heeft iemand daar een artikelnummer van toevallig?

Bijlagen

• Skoda 22-5-24.jpg
    Skoda 22-5-24.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 33
  • bovenkap inlaat.jpg
    bovenkap inlaat.jpg
    318,2 KB · Weergaven: 34
  • Leuk
Waarderingen: CDO

Fmoon

Forumguru
Spannende keuze ook wel, maar na een Saab kan het wellicht allemaal meevallen. Heeft die wel z’n bekende olie probleem al gehad en verholpen?

Spannende keuze ook wel, maar na een Saab kan het wellicht allemaal meevallen. Heeft die wel z’n bekende olie probleem al gehad en verholpen?
Niet bekend, maar met ruim 224.000 (inmiddels meer dan 225.000) over slechts twee eigenaren (waarvan één lease), vermoed ik dat het al gedaan is. Er is een beetje olieverbruik (als ik de peilstok bekijk), maar niets schokkends.

De Saab is bijna 5 jaar probleemloos geweest (alleen een klein probleempje met het cabriodak, maar dat was met een nieuwe switch van 50 euro opgelost). De koppeling is natuurlijk een groter probleem, maar uiteindelijk is dat ook gewoon een slijtageonderdeel.

Heb je al contact gehad met de verkoper hierover? Of is het een particulier?
Het is een handelaar die helaas niet thuis geeft. Aangetekende brief gaat dit weekend de deur uit. Toch jammer dat dit zo moet, aangezien hij zichzelf prijst met zijn "betrouwbare" occasions.

Bovenaan Onderaan