Nieuwe enthousiasteling van Skoda's

Goede avond allemaal.

In een bericht die ik heb geplaatst werd ik er op geattendeerd dat voorstellen gewenst is. Zelf zit ik vaak op een forum in de luwte mee te lezen en reageer hier en daar soms op.

Maar een mens kan veranderen en met een nieuwe auto in het verschiet doe ik toch maar even een voorstel berichtje....

Hallo allemaal ik ben Richard en woon in Heerhugowaard. In 2023 hebben mijn vrouw en ik gekeken voor een nieuwe auto en waren wij erg gecharmeerd van de Skoda Octavia, Superb en de Enyaq. Omdat de nieuwe auto vol elektrisch moest zijn (reed op dat moment een Nissan leaf in de private lease) heb ik met zowel de Enyaq en de Enyaq coupe gereden. Helaas was het budget toen niet toereikend voor een coupe met alle opties. Ook vond ik de levertijd veels te lang duren en daarom hebben wij na heel veel proefritjes gemaakt te hebben met diverse merken gekozen voor een Tesla model Y.

De keuze was vanwege de prijs, ruimte, laadnetwerk en de levertijd hierop gevallen. Nu met de huidige wereldproblematiek en de werk en denk wijze van de heer Musk (en ook de haat jegens tesla) hebben wij besloten om deze van de hand te doen en te kijken naar een plug-in hybride. De keuze om de Tesla weg te doen was niet makkelijk want ik vind het echt een hele fijne auto en heb daar met plezier 58000km weg gereden in de tijd dat ik hem heb. Maar door alle ellende in de wereld en toch ook een beetje de angst om door te blijven rijden met de Tesla en de kans hem eens gehavend terug te vinden de switch gemaakt.

Bij de lokale Broekhuis dealer van de VAG onderdelen heb ik meerdere plug-in hybrides gereden en viel mijn oog op een mat blauwe Cupra Leon ST. Wat een machine en wat een fijne auto. Was direct verkocht maar de Cupra Formentors hadden ook wat en dus ook daar mee gereden.

Uiteindelijk de vrouw er bij betrokken en ook die moest maar eens meegaan in de Cupra Leon. Bij het proefzitten achterin merkte we dat deze toch te krap was en zijn we verder gaan kijken. Bij het rond lopen kwamen wij twee zwarte Superb tegen waar wij mee proef gingen rijden. De eerste had standaard cruise control zonder ACC maar wel een panorama dak. Bij weg rijden van de auto kwam er een vreselijke hondelucht tevoorschijn en de auto voelde ook niet ok aan. Deze auto had maar 43000km gelkopen maar toch zei iets in mijn nee doe maar niet.

De andere was een hele nette met uitgevoerde ACC Superb en bij het rijden voelde deze wel goed aan. Hierbij dus de keuze gemaakt voor deze auto en aankomende vrijdag lever ik de model Y in en ga met de SuperB combi naar huis.

Ben heel benieuwd naar de auto en hopelijk maak ik hier een goede keus mee.

Voor de Superb heb ik wel nog ideeën maar ik ga eerst lekker rijden.

Fijne avond en wie weet tot spreeks.

Gr. Richard

Bovenaan Onderaan