Nieuwe Fabia, Greenline BPM vrij?

Robbie

Lid
Wij zijn van plan om onze Fabia in te gaan ruilen voor een nieuwe.
Op het moment is de Fabia Greenline nog BPM vrij en staat voor € 15.310,- in de catalogus.

Misschien is het een domme vraag, maar wat houd dat BPM voordeel nu voor mij als koper in?
Gaat er dan nog geld vanaf of is hier al rekening mee gehouden?
Stel dat je een auto koopt waar wel BPM is verschuldigd betaal je dit dan tijdens de overdracht?

Ik heb nooit een nieuwe auto voor privé gebruik gekocht, vandaar mijn vragen.
Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt :xyxthumbs:
 

piair1982

Forumguru
De auto bestaat nu uit de prijs inclusief btw.

Haal de btw eraf, doe er 20% BPM over en dan over de prijs zonder BPM weer de Btw..

Deze drie bedragen vormen dan grofweg de prijs.

Het verschil in bpm is dus je voordeel.

10000 kost auto.
1900 is de btw
2000 is de BPM..
Totaal met bpm is 13900
Totaal zonder bpm is 11900.

Dus 2000 voordeel.

bpm wordt eenmaal gegeven bij afgifte kenteken. Dus als de auto nu geen bpm heeft blijft dat altijd zo.
 

Robbie

Lid
Ik kan het nog niet helemaal goed volgen :smiley29: (zal hoogstwaarschijnlijk aan mij liggen :grin:)
Als ik het goed begrijp is de BPM dus 20% en deze is dus al verrekend in de catalogusprijs? Er gaat dus niets meer van de catalogus prijs af (afgezien van overige afspraken met de dealer)??
Ik dacht namelijk dat de BPM die je niet hoeft te betalen nog van de catalogus prijs afgaat, maar dit is dus verkeerd gedacht??

Stel dat je een nieuwe auto koopt waar wel BPM over verschuldigd is, is dit al verwerkt in de catalogusprijs of betaal je deze apart tijdens het op naam zetten?

Ik had inderdaad begrepen dat de BPM maar 1x bij het, voor de 1ste keer, op naam zetten verschuldigd. Bij het kopen van een occasion heb je er dus helemaal geen voordeel van? Dit terwijl je vaak ziet dat ze er reclame mee maken "BPM vrije auto"

Deze vragen zullen misschien heel dom overkomen, maar het is net het geen wat nog niet helemaal duidelijk is en wat ik wel duidelijk wil hebben. :winkie:
 

piair1982

Forumguru
Klopt wat je zegt, maar een gebruikte greenline blijft ook belastingvrij.

Overigens het voorbeeld is ter illustratie. Download de prijslijst van een normale fabia en daar zie je de prijs opbouw duidelijk in. Exacte BPM percentage kan anders zijn.

Succes! (anders ff je dealer raadplegen, die moeten het exact weten)
 

Robbie

Lid
Dank je wel voor de info.
We gaan van het weekend even naar de dealer in Veldhoven.
Ik hoop dat dan alles een beetje duidelijk wordt :winkie:
 

Robbie

Lid
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Dit gaat hoofdzakelijk over de MRB en niet zozeer over de BPM, wel hoe die is opgebouwd en dat hij bij extra zuinige auto's niet betaald hoeft te worden, maar het draadje en alle links daarin geven geen antwoorden op mijn vragen.
Vandaar het nieuwe draadje.

Het ging er mij om hoe dit verrekend wordt....
Krijg ik korting op de catalogusprijs of is dit al verwerkt in de catalogusprijs?
Bij een auto zonder BPM voordeel, moet je dit dan los bijbetalen of zit dit ook verwerkt in de catalogusprijs?
 

wanderer

Senior Member
de catalogusprijs is de prijs die je moet betalen + afleverkosten zijnde kosten rijklaarmaken (dat kan van alles zijn, schoonmaken, op kenteken zetten enzo), kosten van de extras die je erbij neemt (trekhaak etc), kentekenplaten....verzin nog iets erbij.....
voor de particuliere consument is de getoonde prijs het bedrag dat hij moet betalen.....eventuele bpm en btw zit daar bij in.....het staat natuurlijk wel allemaal op de factuur, net zoals bij een kassabon, hierop staat het eindbedrag en de hoeveelheid btw....

"Ik dacht namelijk dat de BPM die je niet hoeft te betalen nog van de catalogus prijs afgaat, maar dit is dus verkeerd gedacht??"
hoe kun je nu bpm betalen die niet geheven wordt...?
 

van_der_P

Senior Member
Op de site van autoweek kun je het BPM-bedrag uitrekenen.
Ik heb het al eens geprobeerd en zal het hierop schrijven. De CO2 uitstoot heb ik op 100 gram gesteld.
Catalogusprijs (netto) €10130
BTW (19%) € 1925
BPM (19%) € 1925
BPM brandstoftoeslag € 1526
BPM toeslag energielabel 0
BPM toeslag CO2-uitstoot -195
___________________________________
Catalogusprijs (bruto) €15130

BPM totaal € 3256

Volgens mij moet het zo ongeveer uitzien.
En zou deze Greenline vanaf 1-1-2013 € 18.386,00 moeten kosten naar de huidige belastingregels(15-12-2011)
 

Robbie

Lid
@van_der_p

In jouw berekening heb jij de BPM meegerekend waardoor je op een bruto bedrag komt van €15130
Maar het is toch zo dat je de BPM niet hoeft te betalen?
En vervolgens tel je dezelfde BPM er weer bij op, er van uitgaande als je de auto na 1-1-13 zou kopen... Maar dan zou je 2x de BPM betalen toch?

Het is toch zo dat in de huidige catalogus prijs wel BTW maar geen BPM is verekend?
Ik vind het toch nog wel lastig om het goed te begrijpen?
 

van_der_P

Senior Member
Ik heb het een en ander zo overgeschreven van de site van Autoweek. Die site werkt naar de wetgeving van nu. Het is dus niet mogelijk om een berekening te maken voor de toekomst. Daardoor zullen er wel fouten in de berekening zijn.
Maar het klopt wat je stelt dat ik 2x de BPM geteld heb. Het is ook best ingewikkeld om het zo uit te rekenen.
 

van_der_P

Senior Member
Op de prijslijst van Skoda Fabia heb ik wat vergeleken. De Fabia Combi GL kost € 13.705,88 ex BTW, de Fabia Combi Ambition kost € 13.921,00 Ex BTW en BPM. Die prijzen zijn op ongeveer € 215,-- gelijk. Maar voor die Ambition moet je daar wel ongeveer € 4500,-- BPM bij optellen. Dat zal ook ongeveer voor de GL in de toekomst gelden.
Maar die prijs wordt nog wel aangepast denk ik, want zo is het verschil tussen een 1.2 TDI GL en de 1.6 TDI Ambition wel erg klein.
 

Robbie

Lid
Volgens mij ben ik er achter.
De prijzen welke in de catalogus staan zijn inlc. BTW en BPM.
Voor de auto's welke BPM vrij zijn zal dus geen BPM gerekend worden.
Voor de klant is dit natuurlijk niet te controleren....

De 1.2TDI greenline kost € 15.310
De 1.6TDI ambition kost € 21.090
Dit terwijl de uitrusting nagenoeg gelijk aan elkaar zijn, is het enkel het verschil in type motor.
Het BPM voordeel zal dus al verwerkt zijn in de prijs.....

Het is op deze manier toch wel lastig om te controleren of je ook daadwerkelijk de volledige BPM als voordeel krijgt.
Wie weet wat er met de netto catalogus prijs wordt gedaan, dit is niet te controleren voor de klant.
 
Bovenaan Onderaan