Nieuwe Fabia rijder

Goedendag,

Afgelopen donderdag een skoda fabia 1.4 uit 2008 gekocht! Probeer er nu achter te komen hoe de type aanduiding werkt... Ik zie termen als 5j voorbij komen maar geen idee of ik dat ook heb.

Aangezien ik graag een en ander zelf doe aan auto's me hier aangemeld om zo wijzer te worden in de Skoda wereld.

Gr. Marijn

Cordoba

Forumguru
:bloemen:Allereerst welkom Marijn.

Binnen de VAG-groep geeft een aanduiding als 6Y, 5j, 6K, 6L, 6J, 1M, 1P, 5P, 9N, enz. aan, welk merk/model en welke generatie het is. Op onderdelen die specifiek zijn voor dat model vind je die aanduiding ook terug in de onderdeelnummers die dan met die code begint. Bij facelift modellen, komt er dan vaak nog een 2 achter die aanduiding.

Een 2008 Fabia is dus een Fabia II, ik dacht dat die als aanduiding 5Y had, maar ik kan me ook vergissen, dat het 5J moet zijn. Daarnaast is je motorcode voor veel zaken van belang (niet alleen aandrijving, maar ook bijv. kabelboom is vaak anders bij een andere motorcode).

Joske

Forumguru
Welkom op het forum Marijn,

Fabia II: 542
FAbia II combi: 545

5J is Roomster

en 6Y is Fabia I zoals @Cordoba al aangaf.

Cordoba

Forumguru
Ik ga de auto zaterdag ophalen, is er bijv aan het kenteken te zien wat voor code het is?

Motorcode kun je achterhalen door het kenteken in te voeren in een kenteken-checksite, bijv. RDW of deze van Autoweek, dan krijg je o.a. de motorcode te zien.

Ik zie overigens dat 'google' nogal wat fouten oplevert als je op Skoda 5J of Skoda 5Y gaat zoeken: bij 5J bijvoorbeeld aardig wat Fabia II resultaten, en bij 5Y ook Roomster-resultaten.

Laatst bewerkt:
Motorcode geeft aan BXW kenteken is 23-GDD-6 ( weet niet of dit vermeld mag worden hier?)

Ik wil dus weten of de dakdragers die voor een 5j dus op mijn fabia gaan passen?

Cordoba

Forumguru
Zoals Joske al heeft aangegeven is de 5J de Roomster. Een Roomster (ook wel bekend als RR) is op basis van Fabia techniek, maar heeft ook in de carrosserie behoorlijk wat afwijkingen, ik verwacht daarom dat 5J-dakdragers niet gaan passen. Overigens hebben bijna alle Fabia combi's standaard dakdragers en bij de hatchback zie je het eigenlijk weinig of nooit (kan me geen voorbeeld herinneren). Vanwege het verschil in dak afmetingen, moet je er dus ook opletten dat je dakdragers voor de hatchback hebt. (de sedan is volgens mij in de Fabia II niet meer gemaakt)

Bedankt voor de info alvast, heb inmiddels al wel een lijstje met wensen als ik hier zo eens rondblader...

Zojuist de Faab opgehaald, erg blij mee. Gelijk even de codes nagekeken in de kofferbak. Ik zie daar op de sticker staan bij voertuigcode TMBBC2 5J.

Ik heb interesse in de dakdragers die hier op het forum aangeboden worden waarbij aangegeven wordt 5J, maar dat lijkt nu dus goed te zijn.

Zal deze week ook even wat foto's maken en aan jullie laten zien. :)

Afgelopen zaterdag de opvolger van de Fabia opgehaald, merkte dat de Fabia toch wel wat krap was. Nu dus een Octavia Combi 1.2 tsi DSG van augustus 2010.

Ik zal van de week even wat plaatjes neerzetten.

Al wel wat zaken die ik wil doen:

1. Pioneer navigatie iets met avic 3210bt er uithalen (verschrikkelijk ding qua uiterlik) en originele navi er in, denk Amundsen.
2. Kofferbak beschermstrip aanbrengen.
3. Op zoek gaan naar de sticker met codes wat er allemaal in de auto zit af fabriek.

Komt vast nog meer bij.....

Bovenaan Onderaan