Nieuwe motor superb 2

RoMin1

Lid
Iemand ervaring met vervangen van motor? Superb is 3,5 jaar oud, 84000 km en zou al nieuwe motor in moeten Weet nog niet voor hoeveel Skoda tussenkomt ...

Sand3r

Senior Member
Ja, met een Octavia welke net een maand uit de garantie was.
Oorzaak kapotte kettingspanner van de 1.8tsi. 70% werd door PON vergoed.

Sand3r

Senior Member
Dat is weinig kilometers voor een diesel van 3.5 jaar oud. Klopt de kmstand? 1e eigenaar?

RoMin1

Lid
Km stand klopt, ben 1e eigenaar. Verwacht maandagnamiddag telefoon van garage omtrent mogelijke kostprijs en tussenkomst Skoda. Zullen er dan eens goed over moeten praten vooraleer te herstellen.

Kogamyata

Senior Member
Garantie is toch niet alleen zaligmakend? Bij zo'n auto en dieselmotor mag je er toch vanuit gaan, bij normale behandeling natuurlijk, dat zo'n motor minstens 300.000 km mee gaat. Of het moet zijn dat je er extreem, wedstrijden, zeer hoge snelheden en/of Saharacross e.d., mee gedaan hebt. Kijk in "Wie heeft de hoogste km stand"! Maar uit de aard der zaak, eerst standpunt van dealer en importeur afwachten, lijkt me.

Laatst bewerkt door een moderator:

Blackokkie2

Forumguru
Ik vind dat het je hooguit 30 procent van de kosten mag kosten. Waarom? Die 84.000 km zijn ongeveer 20 procent van de normale levensduur plus 10 procent voor onkosten die je normaal vanaf die 84.000 zou kunnen verwachten(beurt etc.) dus 30 procent zelf betalen. Maar ik zal wel weer te simpel denken.

peterrapid

Forumguru
Ik ben vooral benieuwd wat er met die motor loos is want die 1.6 crtdi is als heel betrouwbaar beschreven en heb nog niks gehoord over kromme krukassen.

RoMin1

Lid
Wagen is niet getuned.

Zijn al op hun stappen aan het terugkeren. Nu moet dealer van Dieteren eerst Carter openen ... Is werkje voor morgen
Heb intussen achter vervangwagen gevraagd want zijn intussen bijna week verder en wordt moeilijk om op werk te geraken ... zouden me waarschijnlijk woensdag 1 kunnen bezorgen

Cordoba

Forumguru
@RoMin1 Allereerst sterkte met de ellende met je Skoda. Zou je je ook voor willen stellen in het meet&greet-deel van het forum? Overigens denk ik dat een nieuwe motor ook nog wel eens een probleem kan zijn, met de huidige heisa rondom de 'sjoemelsoftware' bij de dieselmotoren. Ik kan me voorstellen dat er nu niet zomaar een nieuw dieselblok geïmporteerd mag/kan worden.

RoMin1

Lid
Heb vorige week donderdag te horen gekregen dat er 2 moeren zijn afgebroken. Iets van een brugje nabij de krukas (zijn er verschillende blijkbaar, heb er geen verstand van). Zit nog een deel van de moer in de motor;
dealer zegt dat er nieuwe motor in moet en heeft bestek opgemaakt voor een 7000€. Dit is nu nog binnen bij Dieteren voor eventuele tussenkomst ... . Is denk ik +- de helft van de actuele waarde van de auto.
Hij staat nu bijna 2 weken bij dealer, heb sinds vorige week wel gratis vervangwagen.

Stel dat dit volledig om mijn rekening komt (na wat trek- en duwwerk), kan ik dit niet via revisiebedrijf of dergelijke goedkoper laten herstellen? En werken die met vervangwagens? Probleem is dat ik zonder niet op mijn werk geraak ...

peterrapid

Forumguru
Mocht dit volledig voor jouw rekening komen is het misschien interessant om ipv een nieuwe motor te kijken voor een tweedehands motor ? En misschien werken met een niet officiële dealer gaat in ieder geval wat euries besparen.

Cordoba

Forumguru
Ik las het net bij je voorstel topic Roald. Als je het bestek hebt, kan @Joske misschien aan de hand van onderdeelnummers zien welke 'brug' dat precies moet zijn. Als ik lees van een "moer in de motor", begin ik te denken aan een lagerschaal van de krukas.

Bovenaan Onderaan