Nieuwe O3 FL vraagjes

RBMaurice

Nieuw lid
Beste Skoda rijders,

Allereerst de beste wensen!

Rijd op dit moment een O3 GL BL in de lease en ga binnenkort vanwege switch van werkgever privé een auto rijden. Vanwege de lengte (~2 meter met in verhouding erg lange benen) kom ik bijna niet om een Skoda Octavia, Superb of VW Passat heen maar die laatste twee lijken vooral voor de achterpassagiers meer ruimte te hebben en dat is dan weer niet zo hard nodig dus ben ik toch weer aan het kijken naar een O3 maar dan in 1.0 TSI benzine variant.

Daarover heb ik even wat vraagjes:
- Op zich bevalt de O3 GL BL goed, ik heb daarin de optie "Half ledere bekleding" waardoor ik niet de standaard stoelen maar de stoelen uit de toenmalige (als ik het mij goed herinner) "Elegance" heb. Deze zien er hetzelfde uit als de O3 FL "standaard" stoelen maar ik lees nu weer dat de stoelen in Style er weliswaar hetzelfde uit zien maar een andere vulling hebben en dat de standaard stoelen nogal dramatisch waren. Waren de "half leder"/Elegance stoelen vergelijkbaar met de Style uitvoering of de Ambition lijnen?

- Het liefst wil ik elektrisch verstelbare stoelen om de helling, en daarmee de ondersteuning van de bovenbenen, goed in te kunnen stellen. Dit kan echter alleen op een Style uitvoering. Dealer geeft als alternatief Dynamic pakket met sportstoelen omdat Style + Elektrische stoelen behoorlijk in de papieren loopt. Hoe zijn jullie ervaringen met de sportstoelen?

- In verband met vele kilometers toch het liefst een automaat maar ik lees uiteenlopende verhalen over de DSG7's, lijken wel voornamelijk wat oudere ervaringen maar wat zijn de ervaringen met recentere O3's met DSG7's? Ik heb met verschillende Skoda, Volkswagen en SEAT dealers gesproken. Gek genoeg ontkennen de Skoda dealers dat er ooit problemen geweest zijn met DSG7's. De Volkswagen en SEAT gaven aan dat het dankzij de nieuwe olie en software inmiddels op orde is maar nog steeds wel iets gevoeliger blijft dan een handbak (op zich geen gek verhaal natuurlijk). De Skoda geeft aan dat ook de koppeling van een DSG onder de (verlengde) garantie zou vallen terwijl Volkswagen en SEAT aangeven dat je daarvoor op de coulance van PON aangewezen bent (en dat zijn ze volgens mij niet echt).

In hoeverre vallen de DSG componenten, met name de koppeling, onder de 4 jaar verlengde garantie?

- Een 1.0 DSG Style Business + Elektrische stoelen + Tech Pakket kost al snel 32 000+ euro volgens de configurators en daarmee al snel 5000 euro duurder dan een Ambition Business, wat is naar jullie idee een realistische prijs?

Een hoop vragen waarvan vee maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Bij voorbaat dank!
 

Henrik

Forumguru
Hoi @RBMaurice ,

Op zich natuurlijk leuk dat je naar een nieuwe (zo lees ik het tenminste, omdat je het over de prijs in de configurator hebt) auto kunt kijken.

Jouw keuzes en afwegingen kan ik begrijpen. Ik heb zelf geen ervaring met garantie of iets dergelijks op de automaat.

Wel rijdt ik nu zelf kn een O3 Style Business met dynamic pakket. Dus met sportstoelen. Ik vind het zelf erg prettige stoelen, maar ze zijn niet “kantelbaar”. Zeker als je erg lange benen hebt, kan je dus op den duur wat steun aan je bovenbenen gaan missen. Alhoewel, een veel gehoorde oplossing hiervoor is aan de onderkant van de voorzijde van de stoelen busjes te plaatsen, waardoor de voorkant hoger komt. Lijkt me een prima oplossing.

Qua prijs, tja... geen ervaring hier, want rijd hem zelf via leasemaatschappij.

Succes met de keuzes!
 

innocenti

Forumguru
De stoelen waar je t over hebt zijn vergelijkbaar met de Style stoelen. En waarschuwing: laat niemand je adviseren of de dynamic stoel beter voor je is dan de Style stoel. Alleen JIJ kan dat bepalen. Ik ben ook 2m met extreem lange benen en een zwakke rug. Ik heb na uitvoerig testrijden voor de Style stoelen gekozen omdat ik na 1 uur rugklachten heb op de Dynamic stoelen.

Style elektrisch is super voor je benen maar een ramp gebruikt te zoeken. Ik heb mijn stoel 15mm verhoogt aan de voorzijde. Met dezelfde werking. Stuur me maar een privé bericht als je wilt proefzitten.
 

hemi24

Forumguru
Koppeling(splaten) zijn slijtdelen lijkt mij en zullen hoogstwaarschijnlijk niet onder de (verlengde) garantie vallen.
 

CDK

Forumguru
Ik vind het zelf erg prettige stoelen, maar ze zijn niet “kantelbaar”. Zeker als je erg lange benen hebt, kan je dus op den duur wat steun aan je bovenbenen gaan missen.

Sinds wanneer zouden deze stoelen niet meer kantelbaar zijn?
 

octavia-gek

Actief lid
Sinds wanneer zouden deze stoelen niet meer kantelbaar zijn?
kantelfunctie is alleen terug te vinden op elektrisch verstelbare stoelen, daarbij extra de lendesteun, die is niet alleen in diepte maar ook nog eens hoogte te verstellen en dan nog het geheugen van de stoelpositie en buitenspiegels.
al met al ben ik er super blij mee.
 
Laatst bewerkt:

innocenti

Forumguru
Sinds wanneer zouden deze stoelen niet meer kantelbaar zijn?
Lees kantelen als voor- en achterzijde van de stoel onafhankelijk van elkaar in hoogte instelbaar zijn. Manueel bediende stoel kan alleen in hoogte verstelt worden waarbij deze licht kantelt. Maar het kantelen is niet handmatig op elke gewenste positie in te stellen.

Nadeel van de elektrisch verstelbare stoel is dat deze niet zo laag kan als een handmatige stoel. Daarom heb ik de optie niet aangevinkt. Ik zat met mn hoofd tegen t dak met de elektrisch verstelbare stoel.
 

leon-cupra

Forumguru
Heb in de vRS ook de sportstoelen. Een stoel waar je na uren rijden nog fris uit komt. Bieden enorm veel steun.
Onlangs wel met rugpijn gezeten waarbij de iets hardere sportstoel niet zo aangenaam zat dan de ambition stoelen uit onze Superb (stuk “zachter” dan de sportstoelen). Met de stand van de stoel even aan te passen zat ik terug goed en pijnloos.

Maar zoals gezegd, uurtje gaan rijden met wagens met deze stoelen en zelf uitmaken welke stoel het best voor jou zit.
 

octavia-gek

Actief lid
Nadeel van de elektrisch verstelbare stoel is dat deze niet zo laag kan als een handmatige stoel. Daarom heb ik de optie niet aangevinkt. Ik zat met mn hoofd tegen t dak met de elektrisch verstelbare stoel.
vreemd ik zelf ben 1.90 en de stoel staat niet op de laagste stand en rij met panoramadak en ik zit echt niet met mijn hoofd tegen het dak, ik hoor mijn collega er ook niet over die met zo zelfde uitvoering alleen zonder panoramadak en hij is nog langer dan ik.
 

Japanese Power

Donateur
vreemd ik zelf ben 1.90 en de stoel staat niet op de laagste stand en rij met panoramadak en ik zit echt niet met mijn hoofd tegen het dak, ik hoor mijn collega er ook niet over die met zo zelfde uitvoering alleen zonder panoramadak en hij is nog langer dan ik.
Maurice geeft aan dat hij ~2 meter is met in verhouding erg lange benen. Da’s toch 10 cm meer dan jou. Dat is best een flink verschil nog.
 
HI Maurice,

Zelf rijdt ik in de configuratie die jij hierboven omschrijft, ik ben zelf 196 lang, en liep ook tegen dit soort dingen aan.
Stoelen vind ik meer dan prima zitten, ik heb in vorige auto's ook altijd sportstoelen genomen omdat ik van die standaard stoelen altijd rugklachten krijg. Wat betreft garantie kan ik je nog niks vertellen, de auto is van mei en heeft pas 29800 KM gereden, ik heb nog nergens problemen mee gehad en ga volgende maand naar de dealer voor het eerste onderhoud.

Afgelopen zomer ben ik met de auto naar Frankrijk geweest met het gezin, enkele reis 11 uur, en werkelijk waar nergens last van gehad... stap heerlijk fris uit de auto, wel moet ik zeggen als je bijrijder bent en wilt slapen is dat lastiger in deze stoelen, maar met een kussen los je dat snel weer op.

De stoelen hebben trouwens wel een iets langere zitting als de normale stoel, en geven mij in elk geval voldoende steun.

Succes met de samenstelling.
 

Jasper-RS

Forumguru
De stoelen waar je t over hebt zijn vergelijkbaar met de Style stoelen. En waarschuwing: laat niemand je adviseren of de dynamic stoel beter voor je is dan de Style stoel. Alleen JIJ kan dat bepalen. Ik ben ook 2m met extreem lange benen en een zwakke rug. Ik heb na uitvoerig testrijden voor de Style stoelen gekozen omdat ik na 1 uur rugklachten heb op de Dynamic stoelen.

Style elektrisch is super voor je benen maar een ramp gebruikt te zoeken. Ik heb mijn stoel 15mm verhoogt aan de voorzijde. Met dezelfde werking. Stuur me maar een privé bericht als je wilt proefzitten.

Heb je een foto of beschrijving hoe je de stoel hebt verhoogt aan de voorzijde?
 

CDK

Forumguru
kantelfunctie is alleen terug te vinden op elektrisch verstelbare stoelen

Ik kon mezelf niet voorstellen dat er nog mensen zouden kunnen zijn die geen elektrisch verstelbare stoelen zouden aanschaffen en eerlijk gezegd had ik wel verwacht dat het bij de standaarduitrusting zou behoren :)
 

RBMaurice

Nieuw lid
De stoelen waar je t over hebt zijn vergelijkbaar met de Style stoelen. En waarschuwing: laat niemand je adviseren of de dynamic stoel beter voor je is dan de Style stoel. Alleen JIJ kan dat bepalen. Ik ben ook 2m met extreem lange benen en een zwakke rug. Ik heb na uitvoerig testrijden voor de Style stoelen gekozen omdat ik na 1 uur rugklachten heb op de Dynamic stoelen.

Style elektrisch is super voor je benen maar een ramp gebruikt te zoeken. Ik heb mijn stoel 15mm verhoogt aan de voorzijde. Met dezelfde werking. Stuur me maar een privé bericht als je wilt proefzitten.
Dank voor het aanbod. Heb heel even in de sportstoelen gezeten maar die lijken wat smal dus denk niet dat dat gaat gebeuren. Zou wel met de dealer kunnen kijken naar die verhoging nu het een privé aanschaf is.

Heb in de vRS ook de sportstoelen. Een stoel waar je na uren rijden nog fris uit komt. Bieden enorm veel steun.
Onlangs wel met rugpijn gezeten waarbij de iets hardere sportstoel niet zo aangenaam zat dan de ambition stoelen uit onze Superb (stuk “zachter” dan de sportstoelen). Met de stand van de stoel even aan te passen zat ik terug goed en pijnloos.

Maar zoals gezegd, uurtje gaan rijden met wagens met deze stoelen en zelf uitmaken welke stoel het best voor jou zit.
Helaas nog geen versie met sportstoelen gezien waar ik echt in heb kunnen rijden. Stond alleen een model klaar voor levering. Daar heb ik even in kunnen zitten.


Ik kan me dat prima voorstellen.
Het is nu eenmaal altijd een afweging of je het geld er voor (over) hebt - voor de meeste mensen betekent dat toch keuzes maken.
Ik heb wel geld over voor die elektrische stoel maar dat kan helaas ook alleen op de Style versie :( Dan wordt het ineens wel een redelijk dure auto.

Koppeling(splaten) zijn slijtdelen lijkt mij en zullen hoogstwaarschijnlijk niet onder de (verlengde) garantie vallen.
Dit irriteert mij echt mateloos. Als ik hierover begin tegen een gemiddelde verkoper (ik ben bij meerdere dealers geweest) zeggen ze allemaal dat het er onder valt en dat het ook niet anders kan omdat je als berijder zelf geen invloed hebt op het gebruik van de koppeling met een automaat (dat zeggen ze zelf, je hebt wel wat invloed natuurlijk). Vervolgens vraag ik om dat zwart op wit te zetten bij de offerte en vervolgens wordt er wat gebeld en blijkt dat op geen enkele manier op papier te zetten te zijn, überhaupt heeft nog niemand de voorwaarden op papier gedeeld.

Dat het standaard uitgesloten is van de verlengde garantie kan ik mij nog voorstellen maar vervolgens zegt iedereen dat het eigenlijk "nooit meer voorkomt" en dat je een kapotte koppeling dan waarschijnlijk wel onder "coulance" krijgt waarbij je volgens mij max 1/3e zelf betaald. Ik blijf benadrukken dat het risico voor een dealer minimaal is als het uitvalpercentage zeer laag is, de kostprijs voor vervanging zal ook een stuk lager liggen maar toch durft er geen enkele dealer op eigen titel 4 jaar/150dKM garantie op die koppeling te geven.

Dat zit mij toch niet helemaal lekker... Ondernemen is toch gecalculeerde risico's nemen? Als ondernemer zou je als het uitvalspercentage daadwerkelijk zo laag is toch gerust een zinnetje kunnen toevoegen om een auto van 30K te verkopen? De kostprijs van die koppeling en arbeid zou sowieso een fractie moeten zijn en ze suggereren allemaal dat PON daarin coulance zou moeten geven dus hoe groot is dat risico nou daadwerkelijk? Of is het uitvalspercentage toch wat hoger dan men wil delen?
 

hemi24

Forumguru
Een en ander zal ook nog gebonden zijn aan km's neem ik aan?

Koppelingsplaten zullen ze heus niet tot 200.000 km garanderen...
 
Bovenaan Onderaan