Nieuwe Octavia liefhebber

Maxdb

Senior Member
Hallo allemaal,
Ik ben dus Max, 53 jaar, wonend in het het Westland.
Ik sta op het punt om een Octavia Combi 1.2 TSI 105PK Ambition navi/airco/cruise/PDC aan te schaffen.
Uit 2012 met 93K op de tellert. Nagenoeg onberispelijke staat.

Wat een heerlijke auto na 7 jaar (tevreden) een Mazda 323 Fastback uit 2000 gereden te hebben.

Ik hoop alleen dat ik niet allemaal storingen ga krijgen zoals met een Fiat Stilo uit 2004, wat een ellende bak was dat, de rijdende kerstverlichting noemen ze 'm ook wel schijnt het.

Ik lees hier best positieve ervaringen gelukkig.
Hebben jullie nog zaken waar ik op zou moeten letten? Bvd!

Om er maar meteen een vraagje in te gooien, waar staat PDC voor?
En is er iets te doen aan de schelle tweeters in de deuren????

Tot later in het forum!
 

EdK

Forumguru
ff spelen met de mediaunit en dus het geluid van de tweeters aanpassen...
 

VAG-man

Forumguru
Welkom.
Nee storingen zul je minder snel krijgen dan een gemiddelde Zuid Europees merk auto.
 

Maxdb

Senior Member
Welkom.
Nee storingen zul je minder snel krijgen dan een gemiddelde Zuid Europees merk auto.

Tnx. Ik maak me eigenlijk voornamelijk zorgen om die distributie ketting. Als je niet zeker weet of die vervangen is (bij 93K), zou je dan de auto aanschaffen? Ik ga maar aansturen op het delen van de kosten van het preventief vervangen van de ketting met de verkoper..
 

Maxdb

Senior Member
ff spelen met de mediaunit en dus het geluid van de tweeters aanpassen...

Tja, niet typisch iets wat je tijdens een proefrit doet.(maar wel geprobeerd dus :) ) Niet echt naar tevredenheid nog.
Ben een muziek en geluid freak. Ik vind het heerlijk om in de auto naar muziek te luisteren.
 

VAG-man

Forumguru
In principe hoeft een distributieketting nooit vervangen te worden. Deze gaat een autoleven lang mee. Echter zijn er in die periode problemen geweest met de kettingspanner. Als de auto altijd Skoda-dealer onderhouden is geweest kan deze onder coulance samen met de ketting zijn vervangen. Je zou dus na moeten gaan of dit inmiddels is gebeurd.
Als dit niet is vervangen zou je samen met de verkopende partij om tafel kunnen wat te doen. Het is aan jou wat je wilt gaan doen.
 

ertromp

Forumguru
In 2012 en daarvoor waren er ook problemen met rekkende kettingen in zowel de 1.2 als 1.4 dus dat is zeker een aandachtspunt
 

Maxdb

Senior Member
In principe hoeft een distributieketting nooit vervangen te worden. Deze gaat een autoleven lang mee. Echter zijn er in die periode problemen geweest met de kettingspanner. Als de auto altijd Skoda-dealer onderhouden is geweest kan deze onder coulance samen met de ketting zijn vervangen. Je zou dus na moeten gaan of dit inmiddels is gebeurd.
Als dit niet is vervangen zou je samen met de verkopende partij om tafel kunnen wat te doen. Het is aan jou wat je wilt gaan doen.

Dit proces is gaande. Vraag blijft: als de spanner niet (op tijd) vervangen is, en de ketting gerekt, wat is dan de schade aan de motor inwendig.
Stiekem zit ik toch ook te snuffelen aan een mazda 6, zwaarder(wegenbelasting), duurder(verzekering) minder zuinig verbruik, en saaier vooral :angel:
Maar naar het schijnt wel betrouwbaarder...Al maak me geen illusies, zekerheid bestaat niet.

Het geeft allemaal wel te denken, ik kan misschien beter iets goedkopers aanschaffen en wat geld achter de hand houden voor ev. reparaties.(bv. motor revisie €3000,- ) :sterretjes:
 

VAG-man

Forumguru
Als de spanner niet op tijd is vervangen of de ketting is uitgerekt dan hoor je een ratelend geluid rond de motor. De motor hoeft hierdoor geen schade op hebben gelopen. Pas als de motor niet meer lekker ronddraait dan is schade niet uitgesloten.

Wat vragen ze voor de Octavia?
Bedenk dat je een ruim aanbod hebt en als je twijfels hebt nog genoeg keuze hebt.
Zeker als het onduidelijk blijft welk onderhoud is gedaan kun je beter één zoeken waarbij dit wel duidelijk is.
 
Bovenaan Onderaan