Nieuwe skoda eigenaar.

machlo

Forumguru
Hallo allen.......

wil me even voorstellen op dit forum als nieuwe eigenaar van een skoda fabia combi 1.4.
Ben marc en woon in Zeeland. De wederhelft was toe aan een andere auto.....nou dat hoef je mij geen 2 keer te zeggen!
Dus wezen speuren en kijken. In eerste instantie wezen kijken naar een panda uit 2008 met een maagdelijke 22000 op de klok. Reed wel leuk maar het was het net allemaal even niet. Ruimte.....hmmmmmm!
Toen naar deze fabia wezen kijken. Toch wat meer auto onder de kont!!!! Een comfort plus uitvoering uit 2004 met net een ton op de teller. Flink wat toeters en bellen erop........ook leuk. Vlg week zaterdag staat hij voor de deur.
Aangezien ik niet zo schokkend veel km. maak hoop ik toch wel dat hij nog een paar jaartjes mee gaat.

Zo, ga me nu helemaal verdiepen in het hoe en wat. Volgende week meer nieuws hoop ik!
mvg marc
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
:bloemen:Welkom op het forum Marc. Welke motorversie is het de 75 pk of de 100 pk? (kan beiden met een 1.4 16V)

Let er wel op of de distributieriem is vervangen, maar als dat in orde is, moet ie nog jaren mee kunnen. Mijn 2003 versie heb ik onder tussen boven de 140k km staan, maar geeft nog geen krimp en rijdt zelfs nog met de originele accu.
 

machlo

Forumguru
:bloemen:Welkom op het forum Marc. Welke motorversie is het de 75 pk of de 100 pk? (kan beiden met een 1.4 16V)

Let er wel op of de distributieriem is vervangen, maar als dat in orde is, moet ie nog jaren mee kunnen. Mijn 2003 versie heb ik onder tussen boven de 140k km staan, maar geeft nog geen krimp en rijdt zelfs nog met de originele accu.

Hoi
Het is een wat oudere versie, de 1.4mpi. Heb al gelezen dat een van de (weinige?) kwaaltjes bij deze motor de koppakking is. Ga ik ff in de gaten houden. Betekent dus wel een ketting ipv riem!
Nou ben ik toch geen scheurneus dus 120 met de cc erop zie ik wel zitten. Is een prettige volgehangen versie: elec. dak, cc, airco, achteuitrijdsensoren. Ben een Daihatsu Yrv gewend........wordt ff wennen :maakmegek:
 

lugolux78

Donateur
Ik stap over van Audi naar Skoda. De proefrit heeft me destijds niet in twijfel gebracht. Ik ben zelfs beetje verrast over de VAG strategie. Ik zie (en met mij ook heel wat auto journalisten) dat Skoda in een reuze tempo VW evenaart. Buitenkant vind ik zelfs dat ze er al aan voorbij zijn (Rapid VS Golf). Dus je zult er denk ik rijtechnisch geen spijt van hebben. Zet maar paar fotootjes online. Altijd leuk
 

Cordoba

Forumguru
Hoi Marc: een 2004 versie kan geen MPI blok meer hebben. De MPI blokken in de Fabia zijn allemaal van 2002 of eerder, en een heel enkele die pas in 2003 op kenteken is gezet (MPI heeft ook 68 pk of iets minder afhankelijk van bouwjaar, wordt soms iets ander vermogen opgegeven.

120 is voor de 68 pk en de 75 pk combi's overigens nog behoorlijk werken voor het blok, bij de 100pk versie zal dat een stukje vlotter gaan.
 

machlo

Forumguru
Hoi Marc: een 2004 versie kan geen MPI blok meer hebben. De MPI blokken in de Fabia zijn allemaal van 2002 of eerder, en een heel enkele die pas in 2003 op kenteken is gezet (MPI heeft ook 68 pk of iets minder afhankelijk van bouwjaar, wordt soms iets ander vermogen opgegeven.

120 is voor de 68 pk en de 75 pk combi's overigens nog behoorlijk werken voor het blok, bij de 100pk versie zal dat een stukje vlotter gaan.

Hmmm......dan vermoed ik een late 2003 versie, op kenteken gezet 1-1-2004. Zaterdag de auto van voor naar achter doornemen. Las ook dat het wel zinvol was om de portieren in de gaten te houden ivm een zonsvloed aan (mogelijk) vocht :(
 

Cordoba

Forumguru
Die van mij is van mei 2003 en is al geen MPI meer, laatste MPI's zijn volgens mij in de zomer van 2002 gebouwd. (vanaf aug/sept wordt normaal het modeljaar van het komende jaar geleverd). Je kunt het ook aan de motorspecs zien: als je 75 of 100 pk (55 of 74kW) hebt, of als je 16V ziet, is al zeker dat het geen mpi is. Overigens ook de motorcode kan daar duidelijkheid geven (staat zowel op sticker voorin instructieboekje, als op de sticker in de kofferbak, of als je je kenteken opvraagt, bij RDW krijg je het ook te zien.

Lekkage komt vooral voor bij de achterportieren, en dat constateer je het snelste door te voelen of het tapijt (incl. de omhoog staande randen) achter/onder de voorstoelen vochtig is. Toen ik de mijne ging kopen, heb ik geen enkele Fabia I gezien, zonder die lekkage, dus dat was een goed punt om de prijs naar beneden te praten. (ik moest tenslotte de portieren opnieuw laten kitten)
 

turboturbo

Forumguru
Welkom!
Je mpi icm bj verhaal verbaasde mij ook al net als @Cordoba .
Ben benieuwd wat de motorcode is om definitief de twijfel weg te nemen.

Grappig ik heb destijds ook getwijfeld tussen een Panda uit ik dacht 2006 of een Fabia uit 2003. Ik was nogal 'bang' voor oudere auto's.
Totdat ik een proefrit maakte in de Panda en zag dat de lak ernstig slecht was (porselein achtige scheurtjes) er roest op het plaatwerk zat binnenin de achterklep en aan de bandensljjtage te zien was hoe de vorige eigenaar de auto behandelde ofwel de wagen nodig uitgelijnd moest (en stel dat dat niet het gewenste resultaat zou opleveren; klein tikje gehad?)

De Fabia bleek een veel beter alternatief en nu ik zelf de km's wegtik zie ik niet in waarom een hogere km stand problematisch zou zijn bij dit type auto's, mits keurig onderhouden....

Tot slot viel me de ruimte iets tegen hoewel dat bij een Fabia hatchback ook niet overhoudt (Little I knew dat ik vader werd 2 jaar later dus ik hoop dat mijn Mrs. mij ook eens vertelt dat ze 'toe is' aan een andere wagen :jaja:)
 

turboturbo

Forumguru
Even je motorcode opgezocht via carbase, en idd het is een AQW 1.4 8v (oftwel MPI) 50kW / 68PK.
Moet werkelijk een van de laatste zijn geweest, deze motor heeft in 2003 plaats gemaakt voor de (speciaal voor de Fabia ontwikkelde) 1.2 12V driecilinder.

Nou dan weet je iig zeker dat je een ketting hebt.

Dit verklaart ook waarom jouw Fabia zo ontzettend aangekleed is, dat zie je volgens mij wel vaker bij modellen 'die eruit gaan' (hoewel dit model pas in 2005 werd ge-facelift) :pieker:
 

machlo

Forumguru
o, post: 380240, member: 4986"]Even je motorcode opgezocht via carbase, en idd het is een AQW 1.4 8v (oftwel MPI) 50kW / 68PK.
Moet werkelijk een van de laatste zijn geweest, deze motor heeft in 2003 plaats gemaakt voor de (speciaal voor de Fabia ontwikkelde) 1.2 12V driecilinder.

Nou dan weet je iig zeker dat je een ketting hebt.

Dit verklaart ook waarom jouw Fabia zo ontzettend aangekleed is, dat zie je volgens mij wel vaker bij modellen 'die eruit gaan' (hoewel dit model pas in 2005 werd ge-facelift) :pieker:[/quote]

Thanx, turboturbo........leuk om te weten. Kweet wat cijfers en zo nog niet precies wat er waar allemaal is te vinden. Ga er vlg week is een review van schrijven.
Heb iig al wat sites gevonden waar je bv leuke koplampen kunt vinden om hem wellicht eens wat te versieren.
Deze bv , moet het eurotechnisch gezien even wat vrolijker worden allemaal.
Weet ook niet of ze een beetje leuk staan ofdat ik hem beter oorigineel kan houden. Iemand deze al eens toegepast op de fabia en er ervaring mee??

http://www.cargoods.nl/shop/devil-eyes/6965-devil-eyes-skoda-fabia-zwart/
 
Bovenaan Onderaan