Nieuwe skoda fabia 1.9tdi

Niels83

Forumguru
Hallo,
Vorige week ook als 2de auto een Fabia gekocht. We hadden al een greenline combi, en nu dan een 1.9TDi hatchback. Rijdt in vergelijking met de greenline een stuk sneller.

Er zijn een paar puntjes die gemaakt moeten worden, en dingen die mij onduidelijk zijn.

- waarvoor is het zinvol dat de hoedenplank ook een verdieping lager kan? Lijkt mij dat je de kofferbak alleen maar kleiner maakt dan?

- De aux werkt niet. onder de armsteun zit een aansluitpunt. aangesloten, Dance radio ingesteld op Aux maar er gebeurd niks. moet ik nog iets speciaals instellen in de auto? of zal de draad ergens los zitten (achter de radio misschien)?

- En heel irritant kom er net achter dat de auto zonder sleutel van de wielsleutel is geleverd.. bijzonder, maar ook erg vervelend. iemand dit ooit aan de hand gehad?

Cordoba

Forumguru
Zonder wielsleutel nog niet eerder gezien, maar auto's die zonder reservewiel worden geleverd, hebben ook geen krik of wielsleutel. Persoonlijk heb ik al 36 jaar een kruissleutel in de kofferbak liggen (naast de standaard wielsleutel), zeker als een garage of bandenboer weer eens de wielbouten maximaal vastgezet heeft met de luchtsleutel is dat wel prettig, weet je zeker dat je de bouten toch wel loskrijgt.

Als je toch een wielsleutel wil, kun je die waarschijnlijk voor een paar euro ook wel vinden op de sloop (zo ongeveer iedere Skoda/Seat/VW/Audi heeft diezelfde standaardsleutel).

Spierings

Forumguru
Als het een originele wielslotbout betreft heeft de de dealer hier vaak doppen voor zodat ze de bouten kunnen verwijderen of de juiste dop kunnen bestellen..

Niels83

Forumguru
Zitten geen vakjes helaas.

Ik zal eens naar de dealer rijden. Ze lijken wel veel op die van onze greenline. Kan dus wel origineel zijn.

GJ M

Forumguru
Misschien een sloperij in de buurt een bezoekje brengen? Het kán zijn dat daar een auto staat waar net zo'n slotbout op zit/zat

Spierings

Forumguru
Dan is het klote... op de sloop zal je nog minder kans vrees ik.

Je hebt verschillende opties...
-Uitboren
-Oude dop eroverheen slaan en los proberen te draaien
-Iets erop lassen (meer kans om de velg te beschadigen )
-Los kappen (veel meer kans op beschadigingen)

turboturbo

Forumguru
Je zou eens moeten proberen bij een bandenboer! Die krijgen vast en zeker vaker klanten voor bandenwissel en dan blijkt ineens het slotboutje zoek. Ik gok dat zij een aantal slotbouten in de la hebben hiervoor en evt. ook wel methoden kennen om de slotbout enigszins veilig los te krijgen.

Ik hem mijn slotboutje wel eens bijna in een put laten rollen :nailbiting:

Nooit gedacht dat dit zulke verstrekkende gevolgen kan hebben.

Er zullen toch niet zoveel verschillende soorten slotbouten bestaan? Ik bedoel; niet elke auto heeft toch echt een unieke slotbout?

Die van mij lijkt verdacht veel op een veeltand; dat moet in geval van verlies nog wel op te lossen zijn met een veeltand dop... Er staat ABC 9 op (of ik moet de '9.' verkeerd om lezen en het is een 6) ; ik kan daar wel eea over vinden via google. Is inderdaad een soort veeltand en kennelijk nog wel reserve van te vinden.

Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
De skoda dealer had 4 koffers met 24 van die boutjes per koffer. En daar zat die niet bij. En dan zijn dat alleen de skoda boutjes.

Ze zijn er allemaal uit als een veeltand maar dan allemaal met een andere dikte tandjes en kopje. Dat is dus niet zo makkelijk.

Niels83

Forumguru
En hebben jullie tips voor de aux? Zit er achterin de radio een aux aansluiting? Dan haal ik de radio los en maak een nieuwe aansluiting. Wil hem graag in mijn armsteun hebben.

En waarvoor dient die 2de plek voor de hoeden plank?

Cordoba

Forumguru
Zoals Canon-Eye al aangeeft: bij stevig remmen vliegt dan niet alles van de hoedenplank tegen de voorruit, hoewel ik het nog steeds een (kleiner) risico vind.

Voor de slotboutsleutel: als ervaren Fabia rijder neem ik aan dat je ook beide dashboardkastjes, middenconsole, asbak en deurvakken gecheckt hebt, net als de kofferbak (bij reservewiel). Je hebt ook onder de dubbele bodem van het dashboardkastje gekeken? Anders even contact opnemen met de verkopende partij, sommige mensen zijn zo handig om die dingen thuis te bewaren (handig bij lekke band, zeker op vakantiereis ;) )

Niels83

Forumguru
Euhm dubbele bodem? Verder overal gekeken.

Maar iedereen weet nu toch wel dat er niks op de hoedenplank los moet liggen? En als je daar het petje van je voetbalclub wil leggen om te laten zin dat je met de meute meeloopt, zien se andere toch niet dat je voor die club bent?kan me haast niet voorstellen dat er geen bruikbaarder reden voor is.

Cordoba

Forumguru
De Fabia I heeft een dashboardkastje waarvan je de bodem omhoog kunt klappen (daaronder ligt o.a. standaard het onderhoudsboekje en instructieboekje), ik was er van uitgegaan dat dit bij de Fabia II ook zo is.

Huibert

Forumguru
De hoedenplank in de lage positie kan wel handig zijn. Paar week terug een berg zomerplantjes gehaald en enkele hangpotten bij een kweker in de buurt konden de losse plantjes onderin en de grotere potten mooi bovenop de laag geplaatste hoedenplank.

Niels83

Forumguru
wielsloten laten verwijderen bij de dealer vlakbij mijn werk. . kostte me wel even 65 euro.. maar goed kan weer met een gerust gemoed rond rijden.

Bovenaan Onderaan