Nieuwe skoda Fabia

L

lambert

Hoi Allemaal.
Ik wil graag jullie mening horen over als jullie een nieuwe fabia kopen gaan jullie dan voor de 1.2 of de 1.4?
Kijken jullie ook naar het energielabel 1.2 C 1.4 D label?
Verder wil ik meer weten over de nieuwe 1.2 waar ook al over gesproken is wanneer die motor beschikbaar is.

Gr Lambert
 
Wij hebben een week of zes geleden een nieuwe Fabia HB besteld en zijn gegaan voor de 1.4 omdat we 'm naast stadsritjes ook gaan gebruiken voor de langere snelwegritten binnen Nederland. Volgens mij is de 1.4 dan een net wat verstandiger keus. Ook waren de testen het meest lovend over de 1.4. De 1.6 zou weer behoorlijk luidruchtig zijn. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit in een 1.2 gereden heb. Misschien valt het best mee, misschien moet je toch eens een proefritje maken (op de snelweg).
 
L

lambert

Vanaf 2000 rijden we skoda Fabia altijd een 1.4 een,dit word de vijfde de fabia bevalt ons gewoon goed degelijke auto,maar begon te twijfelen omdat het energielabel dus D was en de 1.2 een c label had en wat doet dat in de toekomst,ook heb een HB gekocht.
 
De 'nieuwe' 1.2 motor is te herkennen aan de volgende motorcodes:
De 44 kW heeft als motorcode CHFA en de 51kW CGPA. Deze motoren worden sinds productieweek 22 in de fabia gelegd. Gewijzigd zijn o.a. een ander type nokkenas-ketting (dus nog steeds een ketting en geen riem), lichtere krukas en gewijzigde injectoren. Omdat mijn vader een fabia met 1.2 12v heeft gekocht hebben we ook testgereden met zo'n motor. Dit was nog de oude type. Hij heeft het nieuwe type geleverd gekregen. (Ik was bij de testrit al op de hoogte dat er een wijziging zat aan te komen). Het rijden met het oude type motor kun je pas goed verglijken als je met beide kunt rijden dus ik kan alleen maar vergelijken met wat ik na 2 maanden van het oude type nog weet. Op gebied van geluid en motor karakter merk ik geen verschil. De eerste 2 tanken zijn leeggereden met een gemiddelde van 1 op 14.6. Je moet wel aan het motorkarakter wennen. Tussen 1500 en 3000 toeren pakt deze motor heel mooi op maar zou gauw je boven de 4000 toeren komt is het echt afgelopen. Omdat het een klein motortje is moet deze op bv de snelweg veel toeren draaien en dat kun je horen. Geen vervelend geluid maar wel aanwezig. Overigens er over nagedacht om de geluidswerende mat van een fabia diesel onder de kap te gaan bevestigen maar dit werd ivm de warmtehuishouden afgeraden. In de stad geen enkel probleem om het overige verkeer bij te houden. Zit je vaak op de snelweg (en rij je veel harder dan 120km/u) of moet/wil je vaak op 80 km wegen inhalen dan zou ik overwegen toch voor de 1.4 te gaan (hoewel ik daar niet mee gereden heb) Verder aangenaam verrast door deze auto (het is een tour uitvoering, lekker compleet), een duidelijk hogere zit en als ik een keer gereden heb en stap uit dan heb ik het gevoel dat je rijtechnisch uit een grotere auto komt. (op het typische motorgeluid na dan).
 
L

lambert

Dank je wel Marcell.
Goede info weet nu volgens mij dat ik toch wel de juiste beslissing genomen heb.
Dit is mijn vijfde Fabia ik heb altijd een 1.4 genomen.
Ik rij regelmatig een lange afstand ,ook heb ik de dealer nog geraadpleegd.
Na blauw,donkergrijs,zwart,cappuccino nu brilliant silver ook de tour versie,naar ons gevoel kwam daar de donkere ramen het mooist uit bij die kleur.

Gr Lambert
 
L

lambert

Hoi.
Alle 25 pagina's gelezen moet gewoon zeggen er word positief gereageerd over de 1.2
We hebben zo,n goed bod gehad voor de fabia dat het in 1 uur rond was,was nog niet de bedoeling een nieuwe auto te kopen en later denk je had ik niet beter wat langer over na kunnen denken .
Blijven gewoon een fijne auto vinden.
P.S die zwarte wieldoppen zullen ook prachtig staan op brilliant silver kleur.

Gr Lambert
 

saturnus18

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben ook gegaan voor een 1,4 Combi Tour,durfde 1,2 toch niet aan

hij is wel meer als een ton.

Net in mijn bezit
 
Bovenaan Onderaan