Nieuwe Skoda mission L

skoda missionL
ma 05 sep 2011, 11:07
Skoda MissionL: net onder Octavia

AMSTERDAM - De huidige Octavia is alweer sinds 2005 op de markt en de value for money hatchback zal toch eens vervangen moeten. Skoda laat met de MissionL zien welke kant het op gaat met hun compacte middenklasser.


skoda missionL

Veel laat Skoda echter niet los. Traditiegetrouw is het een vijfdeurs, in lijn met de Octavia generaties. Net als de VisionD is het een strak en ingetogen concept geworden met een optisch brede neus. Met het studiemodel laat Skoda zien welke kant het met de Golf-concurrent opgaat. De wagen ZELF is echter niet de daadwerkelijke opvolger. De MissionL, waarvan het productiemodel in Europa, Rusland en China verkocht gaat worden, vormt een specifiek model dat onder de Octavia komt. De MissionL heeft dus twee boodschappen te bieden.
OFFENSIEF
Skoda maakt zich klaar voor een modellenoffensief. Ze investeren flink in nieuwe modellen, markten en productie capaciteiten en zullen elk half jaar een nieuw model lanceren voor de komende twee of drie jaar. Eind 2012 zal in de GAZ-fabriek in Rusland de Yeti voor de locale markt worden geproduceerd. In dat zelfde jaar zal in India een compacte sedan van de band rollen. Vanaf medio 2013 zal de Yeti tevens in China worden geproduceerd en verkocht. In hetzelfde jaar komt daar een compacte sedan (in samenwerking met Shanghai Volkswagen) op de markt.
Skoda heeft de doelstelling om in 2018 1,5 miljoen auto's te verkopen.

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/10488047/__Skodas_nieuwe_missie__.html?p=20,1
 

Hetzer

Forumguru
ik heb het draadje maar opgesplitst in 2 topics, 1 voor de O-3 en 1 voor de MisiionL, het concept model tussen Fabia en Octavia

Foto's van het nieuwe model onder de O-3 zien er in ieder geval veelbelovend uit.

1599hz.jpg

nbamip.jpg

rrqlio.jpg

2la66aq.jpg

16h5c3n.jpg
 

hemi24

Forumguru
Als de binnenruimte goed is, wellicht een leuke opvolger voor mijn O2; Full-opts, bij voorkeur met 2.0TDI en DSG..!

En nu maar hopen dat het glazen dak blijft bij het uiteindelijke productiemodel!!!
 

jalex_h

Forumguru
Dat ziet er dus gewoon heel goed uit!
Toch wel grappig, het lijkt wel alsof Skoda een patent heeft op de "hatchback die er als een sedan uit ziet"
 

Hetzer

Forumguru
Ja , we zien de foto's wel tegemoet ;), laat ook even weten hoe "groot" hij is in het echt, voor me gevoel is het gewoon een Fabia/Polo HB met kont
 

Fabia

† In Memoriam
Door: Wim Oude Weernink

2011-09-19
Als er een merk is waarnaar ik in Frankfurt heb uitgekeken, dan is het Skoda. Want zo stilletjes aan wordt dat het op een na sterkste merk van de Volkswagen groep. Ouderen doen er nog wel eens wat lacherig over, terugdenkend aan de communistische tijden van de koude oorlog en het ijzeren gordijn. Onterecht werd het merk jarenlang op een lijn gesteld met het Russische Lada. Maar Skoda is een merk met degelijk kwaliteitsimago en een lange historie, in een land – Tsjechië – waar de ontwikkeling van onze moderne autotechniek al heel lang geleden bloeide. Ooit gehoord van Ferdinand Porsche (geboren in Bohemen) en diens streek- en tijdgenoot Hans Ledwinka, de echte uitvinder van de VW kever? Of van Tatra, in de jaren dertig al pionier van geavanceerde wielophangingen en chassis?
Skoda ontwikkelde zich sinds begin vorige eeuw tot een groot industrieel conglomeraat en produceerde alles – van kleine auto’s en motorfietsen tot locomotieven en autobussen. In de jaren vijftig en zestig deden de Skoda personenwagens Favorit, Octavia, Felicia en 1000 MB qua prestaties en ontwerp niet onder voor vergelijkbare westerse modellen. Tot de industrie achter het ijzeren gordijn gemuilkorfd en aan boeien gebonden door het communistische systeem steeds vaker werd afgeremd in zijn ambities. Een poging van Skoda om in 1968 in de euforie van de Praagse lente een echt geavanceerd model à la Renault 16 op de markt te brengen, werd door de repressieve reactie van de door de Russen aangestuurde nieuwe leiders in de kiem gesmoord. Zodat het tot 1987 duurde eer al die op de uit 1963 stammende 1000 MB varianten (met motor achterin) werden afgelost door de bij Bertone getekende nieuwe Felicia voorwielaandrijver. Maar na de fluwelen revolutie in 1989 was het een kwestie van tijd eer een westerse autobouwer zich over Skoda zou ontfermen. Dat werd Volkswagen, eerst met een 30-procents deelname en in 2000 resulterend in een complete overname. Dan kent u Skoda’s achtergronden een beetje.
Anno 2011 staat de vlag er bij Skoda fier bij. Onder de vleugels van VW verkoopt Skoda inmiddels meer dan 800.000 auto’s per jaar en dat zijn allemaal recht-door-zee modellen die in de eerste plaats veel waar voor hun geld bieden. No-nonsense kenmerkt het merkimago wat geenszins wil zeggen dat het saaie auto’s zijn. Ik vind de Superb zijn naam letterlijk eer aan doen. Dat is gewoon een geweldige auto – klassiek van vorm met een tijdloze uitstraling. Leaserijders worden constant geconfronteerd met de vraag of ze nu zo’n quasi sportieve Seat Leon moeten kiezen of een riant-ruime Octavia combi. De onderliggende techniek van beide merken is intussen vrijwel identiek. Het Skoda succes schijnt overigens zelfs in Wolfsburg enige onrust te veroorzaken – die Tsjechen moeten met hun (lagere) prijzen en sterke positionering niet te dichtbij het eigen merk VW komen!
Directe aanleiding voor deze column was het Skoda conceptmodel Mission L in Frankfurt. Zelden zag ik zo’n gaaf, tijdloos en eenvoudig gestileerd ontwerp, helemaal in lijn met mijn gevoel dat autodesign in zijn algemeenheid de laatste tijd door overgedecoreerde gecompliceerde vormgeving dreigt te ontsporen. Mission L is bovendien Skoda’s belangrijkste model voor de toekomst omdat het een wereldauto wordt, van oost en west Europa tot China en India aan toe. Skoda wil namelijk doorgroeien tot een verkoop 1,5 miljoen in 2018 en de MissionL – die qua techniek en positionering tussen de Fabia en Octavia in komt – gaat in die strategie een hoofdrol spelen. In verschillende subtiele en op genoemde markten afgestemde variaties. De Chinese MissionL, waarvoor binnenkort de officiële naam bekend wordt gemaakt, zal bijvoorbeeld een wat langere sedan worden terwijl de Europese een praktische liftback wordt. Vanaf 2012 begint de productie. Ik ben benieuwd, wat mij betreft was die MissionL een naam met een heldere boodschap.

Bron: Autokopen.nl
 

MarcoO2

Forumguru
Ja , we zien de foto's wel tegemoet ;), laat ook even weten hoe "groot" hij is in het echt, voor me gevoel is het gewoon een Fabia/Polo HB met kont
Zo, ben weer terug! Foto's volgen later nog. Omdat de auto op een draaiend platform stond, blijft het lastig om de grootte te schatten. Hij oogt iets kleiner als een O2, en dan met name aan de kant van de kofferbak. De voorkant lijkt redelijk even groot als de de O2, in ieder geval groter dan de Fabia.

't Is echt een hele mooie, simpel maar strak gestileerde auto. Ik zeg: laat maar komen, en snel ook! ;) overigens, er was discussie over de vraag of het nou een hatchback of een sedan was. Ik heb even goed gekeken: 't is (gelukkig) een hatchback. Je kon het zien aan de naden en aan de draadjes waar de hoedenplank aan hangt.

Ik onderschrijf overigens de mening van onderstaande journalist: Skoda is écht goed bezig. De stand ziet er wat mij betreft veel mooier en frisser uit dan de VW-stand, ondanks dat de Skodastand juist veel eenvoudiger is. Goed bezig!!
 

piair1982

Forumguru
Het is de bedoeling toch ook dat het model qua grootte tussen de fabia en octavia invalt? Mooie vervanging tzt als ie in combi uitvoering komt voor mijn faab ;)
 

Michel

Forumguru
"Eerste Skoda sedan voor India

Pune - Skoda is begonnen met de productie van de Rapid voor de Indiase markt. In Europa krijgen we een model gebaseerd op de MissionL concept.

In het vooronder vinden we een 8 klepper benzinemotor met 105 pk en 152 Nm of een even grote 1,6 liter dieselmotor eveneens met 105 pk maar met een koppel van 250 Nm. Het model is gebaseerd op de Volkswagen Polo sedan, die de naam Vento draagt. De verschillen tussen de Volkswagen en Skoda liggen in de gewijzigde achterlampen en de neus die sterke overeenkomsten toont met de Skoda Fabia.


Verschillende modellen

De Skoda Rapid en Volkswagen Vento zijn speciaal ontwikkeld naar de behoeftes van de Indiase markt. In Europa verschijnt volgend jaar de productieversie van de MissionL. Dit model wordt tussen de Fabia en Octavia in de markt gezet. Waarschijnlijk heet die auto ook Rapid maar staat het op een nieuw platform."

Bron: www.telegraaf.nl
 

Falcon

Donateur
Iemand die iets meer weet over wanneer deze beschikbaar komt. Misschien moet ik namelijk nog even wachten met het bestellen van een nieuwe lease wagen.
 

hemi24

Forumguru
Ga er maar vanuit dat de definitieve versie op de beurs van Genève staat in Maart 2012..! Dus rond mei/juni bij de dealer in NL?
 

higgy

Forumguru
In de nieuwe Autoweek meer info over de Skoda Rapid (zoals 'ie blijkbaar definitief gaat heten).
 
Bovenaan Onderaan