Nieuwe Skoda, nieuwe Radio

QuantumCat

Donateur
Ik heb sinds kort een andere skoda, met een 2 DIN autoradio, helaas nog niet modern genoeg dat het Bluetooth heeft.
(Ik heb de oude radio laten zitten, omdat mijn vorige Skoda naar mijn vader gegaan is)
Helaas heeft mijn telefoon ook geen 3.5mm Jack meer, anders had ik die manier misschien nog iets kunnen improviseren.

Ik neem aan dat de vormfactor gewoon standaard 2DIN is niet een VW-group proprietary vorm?

EN dan de volgende vraag, wat is wijsheid: een 2 DIN BT autoradio of een 1 DIN Radio + 2 DIN to 1 DIN adapter,
Wat zouden jullie aanraden?

Thijs4motion

Forumguru
Wil je een radio en handsfree set
Of wil je een radio navigatie multimedia internet connectivity carplay center?

Pak je enkel din heb je gelijk een opbergvakje

QuantumCat

Donateur
Ik zit aan een radio te denken met BT, voor hands free bellen en BT audio streamen en, omdat ik hier geen USB poort heb,

Navigatie is van ondergeschikt belang.

Sent from my KB2003 using Tapatalk

Tees

Donateur
In dat geval zou ik een goedkope enkel DIN radio pakken en een opbergvakje erbij maken. Ik had in m'n F1 een goedkope JVC radio met bluetooth, carkit (die ik via de A-stijl in de hemel verlichting had gemonteerd) én USB aansluiting voor de MP3tjes. Was toen rond de €100.

Ik zou persoonlijk voor een (semi)originele (dus een originele of een Zenec oid) gaan met navigatie en bluetooth, maar dan zit je aan een totaal anders prijskaartje vast, dus ik snap de overweging heel goed. Maar ik ben wel heel tevreden met de Amundsen+ die in m'n Octavia zit, zou nu echt niet meer terug willen naar de losse GPS (die overigens nog wel in t handschoenenkastje ligt voor je weet maar nooit).

Laatst bewerkt:

guidoscm

Senior Member
In mijn oude roomster had ik een RCD330 plus gemonteerd.
De navigatie functie heeft deze niet.

Wel bluetooth streaming en carkit functie.

Tegenwoordig heb je een soortgelijke versie met Android auto functie.

QuantumCat

Donateur
Dat zijn idd andere prijskaartjes,
+Android ga je al gauw naar de €450-500,-

Gezien die prijs zat ik meer aan zoiets te denken:
+ JVC KD-DB902BT (heb ik in de twee andere Skoda's gezet)
of
+ Pioneer MVH-350BT (Die heb ik in SLK zitten)

(Juist omdat ik goede ervaringen met deze radio's heb, hoewel beiden volgens mi niet meer leverbaar zijn, zou ik dan aan een opvolger denken, bijv JVC-DB912)

BTW, bij het oriënteren naar een vervangende autoradio ik kom ook vaak de term CANBUS tegen,
In hoeverre is dat hier van toepassing (hoe herken dat aan bijv. de aansluiting) en in hoeverre moet ik daar rekening mee houden mbt de vervangende autoradio.

Cordoba

Forumguru
Canbus kan bij sommige aftermarket radio zaken aansturen, zoals bijvoorbeeld een hoger geluidsvolume bij hogere rijsnelheid, de vraag is of het echt iets toevoegt. In mijn Fabia I had ik Alpine met BT en instelbare verlichtingskleur, zodat ik ook groen kon kiezen, om het dash toch 1 geheel te maken. De bij de Alpine meegeleverde microfoon achterlangs het dashboard en achter bekleding A-stijl naar boven en boven het hemeltje naar de binnenverlichting waar ook de microfoon af-fabriek zit, bij de auto die daar mee zijn uitgerust. Volgens mij heb ik die Blaupunkt nog ergens liggen.

• Leuk
Waarderingen: Tees

QuantumCat

Donateur
Ah.
OK, dacht eigenlijk meer aan visualisaties (bijv. parkeer sensoren -heb ik niet of stuurbediening vd radio -heb ik ook niet) en aan het type connector op de huidige radio wat invloed kan hebben voor de adapter naar ISO

QuantumCat

Donateur
Wat ik niet helemaal hellemaal begrijp, mbt Can bus, is of ik een Quad lock naar ISO met canbus of zonder canbus nodig heb, als ik een andere radio inbouw

Chrisjemol

Forumguru
Gewoon op bol.com kijken
Staan prima android radio’s met navigatie, apps, bluetooth carkit en zelfs achteruitrijcamera
Kost je €150,-…

Cordoba

Forumguru
@QuantumCat Je hebt het over het streamen van audio via BT, bij mijn weten geeft dit bij wat simpelere radio vaak problemen/frustraties, maar als je een radio met BT en SD-slot of USB-aansluiting op het front hebt, kun je toch ook gewoon een USB-stick of SD-card met muziek daar insteken?

Tees

Donateur
Ik heb muziek streamen via BT met die JVC radio incidenteel wel eens gedaan en dat ging helemaal prima. 99% van de tijd wel muziek via de USB, maar nooit een probleem gemerkt met BT. Ook bellend trouwens prima.

QuantumCat

Donateur
Ik stream nauwelijks muziek, daar heb ik een USB stick voor, ik stream vooral praatprogramma's,
Met de huidige JVC en Pioneer gaat dit prima

QuantumCat

Donateur
Aan de andere kant, Google maps op het display scheelt mij weer een telefoon-houder,
Keuzes, keuzes, keuzes

QuantumCat

Donateur
Maar om even terug te komen op mijn vraag, mbt canbus,
Welke vs twee Quad lock naar ISO converters heb ik nodig, als ik met deze auto en een andere radio inbouw,

43a2f80452e0b7573d25577f95129e07.jpg
189b68d2312fe07a997b8523921db8ac.jpg

Cordoba

Forumguru
Volgens mij moet je vanwege de ruimte in elk geval een haakse antennesteker hebben (zoals die rechtsboven op jouw plaatje). Bij mijn Fabia zat er geen fabrieksradio, maar was voorzien in de aansluiting voor een aftermarktet radio met ISO-connectoren. Je zult wel de vaste 12 Volt aansluiting en de geschakelde 12V aansluiting om moeten wisselen (vaak kun je die omstekkeren in het stukje tussen aftermarketradio en ISO-aansluiting.

QuantumCat

Donateur
Ik heb vaker radio's gewisseld, bij de vorige auto's zaten er al iso stekkers aan, verloopjes en adapters kom ik wel uit,
Alleen nu zie ik adaptersets met canbus en adaptersets zonder canbus: daar heb ik nooit over nagedacht, en nu is de vraag: moet ik sowieso een verloop hebben met canbus, of is dat alleen interessant als je boordcomputer data wilt uitlezen met de autoradio. Mijn gevoel zegt het laatste.

Laatst bewerkt:

Chrisjemol

Forumguru
zoals ik al aangaf zitten beide verlopen bij de radio die ik had gehaald
Dus van radio naar 2x iso en van radio naar quadlock
En een canbus decoder erbij
Alles erin geprikt en hij ‘ziet’ de auto meteen
Achteruitrijcamera erbij en navigatie erop

Bovenaan Onderaan