Nieuwe Skoda Octavia II rijder

Hallo mede Skoda rijders,

Bij deze een korte introductie van een nieuwe Skoda rijder. Eind November heb ik een Skoda Octavia II 1.6 FSI gekocht. De auto is een vervanger voor een Ford S-Max 2.0 TDCI. Dit was een top auto, echter de 150 euro wegenbelasting per maand werd me te veel. In eerste instantie gekeken naar een Ford Focus maar bij een handelaar in een Octavia gestapt, en deze auto had meer ruimte dan de Focus.

Aangezien ik niet veel kilometers maak gekozen voor een wat meer basic motor, een 1.6 FSI uit 2008. Na aanschaf heb ik het volgende moeten laten vervangen:
- EGR klep
- Sensor koelwater reservoir
- Xenon koplamp
- Olie filter en olie

Inmiddels 4000 kilometer gereden met de auto (vakantie ritje) en de auto bevalt goed. De ruimte is prima en de auto schakelt, remt en stuurt prettig.
Dingen die me opvallen ten opzichte van de S-Max. Veel minder vermogen en wat meer banden en wind geluid. Ook mis ik wel de 6e versnelling, maar tot nu toe is het een fijne auto. Het 2008 model vind ik zelf wat mooier dan de latere modellen, de meer rechte lijnen van de koplampen spreken mij meer aan.

Ik meld me aan bij dit forum omdat ik het leuk vindt om info te lezen van andere Skoda rijders en zelf bezig te zijn met de auto.

Nog even een plaatje van de Skoda.

skoda.png

Groet

Tees

Donateur
Welkom! Een S-Max is ook een erg mooie en praktische wagen. Waarom niet gekozen voor een benzine S-Max, of was die nog steeds veel duurder in de MRB dan een Octavia? En van een 2.0 TDI naar een atmosferische 1.6 benzine, das wel even wennen ja.

Eltjo

Forumguru
Welkom !
Ik meld me aan bij dit forum omdat ik het leuk vindt om info te lezen van andere Skoda rijders en zelf bezig te zijn met de auto.
Dan zit je hier helemaal goed!

Bij het facelift model met de opgetrokken wenkbrauwen vindt ik ook het front minder, net zoals bij de SII FL.
Pre-FL is iets statiger, net zoals vroeger de MB W123 met z’n rechtopstaande grill.

Wist je voor de aankoop van de xenon lamp en de EGR, want dat lijken me beide toch een prijzige aangelegenheid.

Ik heb zelf wel eens een Galaxy 2.0TDCi van een vriend gereden - goeddeels gelijk aan de S-max. Ja, dat is hele andere koek met een bak meer koppel onderin. Had ook een bak meer ruimte, hoogte en gewicht.

Laatst bewerkt:
Bedankt alle voor de welkomstgroet :giggle:

Mijn vakantie was naar Frankrijk, de foto is bij Contis, een leuk klein dorpje aan de Atlantische kust.

Ik heb wel met een schuin oog naar een benzine S-Max gekeken, maar eerlijk heb ik de ruimte ook niet echt nodig en hij viel nog tegen in de wegenbelasting Ook een setje nieuwe banden is met zo'n grote auto gewoon duurder. En dan nog het brandstof verbruik..

Wat betreft de reparaties, was helaas een verrassing. Onderweg van de aanschaf naar huis ging eerst het motorstoringslampje en daarna het koelwaterlampje branden :confused: Daarna zag ik de xenon lamp knipperen..
Dit was allemaal na de proefrit.. geen best begin. Gelukkig was de rest van de auto wel in orde. Ik heb de auto overigens bij een particulier gekocht.

Ik heb de auto voor een redelijke prijs en ik heb een goedkoop adres voor reparaties. Dus het is nog wel goed gekomen, De auto is hiervoor 12 jaar lang van de eerste eigenaar geweest en daarna twee jaar van de tweede eigenaar. Het onderhoudsboekje zag er verder goed uit.

De eerste 4000 kilometer heb ik er met plezier in gereden. Mijn gemiddelde verbruik tot nu toe is 7.2 liter per 100 kilometer, en dat valt me niet tegen.

Wat ik zelf nog wil gaan doen is de GPS antenne vervangen van de Columbus, deze is helaas kapot. Ik wil zo'n losse antenne kastje kopen op bol.com en dan achter het dashboard plaatsen. Dit heb ik bij mijn vorige auto ook gedaan. Ik wacht denk ik wel even op nog wat warmer weer, dan breken de plastic clips wat minder snel..

Oja, tzt wil ik ook nog een trekhaak laten monteren (voor de fietsendrager en vouwwagen).
Ik dacht er aan om hiervoor na België te gaan, ik zag dat het daar een stuk goedkoper is dan in Nederland.

Bovenaan Onderaan