Nieuwe Skoda rijder

Na drie jaar en 70.000 km's met (levensgevaarlijke) problemen te hebben gereden met een Chevrolet spark bifuel hebben we deze ingeruild en zijn wij nu eigenaar van een Skoda fabia 1.2 TDI greenline (2012/50.000 km's). Hopend hiermee jarenlang probleemloos rond te rijden. (zou dat echt kunnen met auto's?)

De Skoda heeft tenminste trekkracht (t.o.v. de spark) en gezien het een diesel is zal deze auto gebruikt worden voor diegene die de meeste km's maakt op de dag, familiebezoek in het zuiden en vakanties.

Voor de vakanties dient er nog een trekhaak gemonteerd te worden om een bagagewagen eraan te hangen. Ik twijfel nog om PDC gelijktijdig te laten monteren (met trekhaak heb je al een extra bescherming :D).

Tevens zag ik op het forum al wat topics over accessoires zoals dorpelsbescherming wat zeker interessant is om nader te bekijken. Iemand ook ervaring met sensoren in de voorbumper? (vrouwlief rijdt er het meeste mee:shutup:) of een glimmende bullbar voorop een fabia? Dan ben je gelijk beter beschermd tegen medeweggebruikers die moeite hebben met inparkeren aan de voorkant van je auto.

Zal komende dagen wat meer topics doorspitten. Nog iets aan informatie dat gewenst is bij het voorstel rondje? Vragen mag altijd uiteraard.

Edit: foto's toegevoegd

Groeten van Roy. WP_20150727_001.jpg WP_20150727_003.jpg WP_20150727_005.jpg WP_20150727_004.jpg
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Welkom!

Leuke intro :)

Grootste mogelijke risico lijkt mij de EGRklep enof koeler bij de 1.2tdi .
 

Canon-Eye

Forumguru
een glimmende bullbar voorop een fabia? Dan ben je gelijk beter beschermd tegen medeweggebruikers die moeite hebben met inparkeren aan de voorkant van je auto.
Dat wel.
Maar tegelijkertijd doe je een behoorlijk deel van de krachtenabsorberende werking van de kreukelzone teniet, en daarmee ben je zelf heel wat minder goed beschermd ingeval van een flinke aanrijding aan de voorkant.
Ik weet wel waar ik de voorkeur aan geef...
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Roy, probleemloos rijden met een greenline is altijd de vraag: niet zelden zijn ze vanwege de belastingvoordelen vanaf het begin verkeerd gebruikt, waardoor je snel EGR problemen krijgt. (de tijd zal het leren, en als jullie zelf langere stukken rijden en af en toe de motor wat toeren laten maken als ie warm is, zal al behoorlijk schelen)

Wat de trekhaak betreft: staat ook wel bekend als PDC versie 1.0. Voor de voorkant nog nooit een trekhaak gespot op een Fabia net zo min als een bull bar.
 
Bedankt voor de warme verwelkoming.

Gisteren enkele zaken besteld uit verschillende streken om de auto (functioneel) verder aan te kleden. Zal wel even duren voordat alles binnen is. als volgt:

  • Sleutelhoes in kleur (sneller graaien naar de goede sleutel, i.p.v. de Seat sleutel)
  • Deurdorpels bescherming
  • Bovenzijde bumper bij kofferbak bescherming
  • Rubberen matten (voor de winterperiode)
  • Rubberen mat voor kofferbak (vieze/natte kinderwagen....)
  • Anti-slip pads voor in de vakken van de deurpaneel en middenconsole (bekerhouders, onder handrem, etc.)
  • originele zonnebrilhouderbox (nu een blinde afdekplaat met van die drie "ventilatie roosters')
nog to do: prijzen opvragen voor monteren trekhaak. Het liefst een trekhaak waar niet in de bumper gezaagd hoeft te worden, maar om de drempels te ontwijken (bij belasting) ontkom ik er niet aan ben ik bang.

Welkom Roy, probleemloos rijden met een greenline is altijd de vraag: niet zelden zijn ze vanwege de belastingvoordelen vanaf het begin verkeerd gebruikt, waardoor je snel EGR problemen krijgt. (de tijd zal het leren, en als jullie zelf langere stukken rijden en af en toe de motor wat toeren laten maken als ie warm is, zal al behoorlijk schelen)

Wat de trekhaak betreft: staat ook wel bekend als PDC versie 1.0. Voor de voorkant nog nooit een trekhaak gespot op een Fabia net zo min als een bull bar.

Een trekhaak aan de voorkant lijkt mij ook een beetje overbodig en onhandig (was ook niet mijn vraag/suggestie). Maar een bullbar blijkt al enige jaren verboden te zijn. Of het dient specifiek voor het type auto goedgekeurd zijn, wat niet het geval is voor een fabia. Gezien een bullbar misschien ook wat 'over done' is stap ik van dit idee weer af.

Een parking distance control aan de voorzijde is wel mogelijk, maar volgens mij het geld niet waard. Meestal komt parkeerschade door andere weggebruikers, als je zelf niet in de buurt bent uiteraard.

PDC aan achterzijde gaat waarschijnlijk ook van het lijstje af. De fabia is klein genoeg om alles te overzien op spiegels of achterom. En bij twijfel even uitstappen.
 
Bovenaan Onderaan