Nieuwe Skoda rijder

Hallo allemaal,

Ik ben een zeer gelukkig man, dat ik afgelopen dinsdag even de Skoda dealer in ben gelopen. De Superb heeft mij altijd al aangetrokken maar over het algemeen net boven mijn leasebedrag. Maar doordat er een facelift aan komt zijn de voorraad modellen goedkoper, wat natuurlijk heel goed uitkomt in de lease.

Nu rijdend in een Volvo V40 Ocean, hele mooie auto alleen geen ruimte om alles kwijt te kunnen als je kinderen krijgt. De tweede is op komst lease contract stopt dus op zoek naar iets groters.

SUV’s XC40 en Tiguan, beide mooie auto’s alleen toch niet zo groot als je zou denken. Collega gaf aan dat ik naar de RAV4 moest gaan kijken. Wel een mooie auto alleen als ik kijk naar de huidige bestuurders zijn het meestal mensen in de wat oudere leeftijden die deze auto rijden. Maar ze hadden wel iets anders moois staan, de nieuwe Toyota Corolla Touring Sport, hybride met 2.0 benzine goed voor 180pk. Meer ruimte en rijdt zeer goed. Na de proefrit ook maar even een aantal andere stations uit proberen. De Renault Megane en de Ford Focus. Van die laatst wilde ik graag de 1.5 rijden, dit was nogal moeilijk, niet iedere dealer heeft deze staan. Gelukkig kon ik in Venray deze testen. Na een goede rit was ik er bijna uit. Totdat ik toch even de Skodadealer binnen ging. Mijn collega rijdt een Octavia, persoonlijk ben ik hier niet heel erg fan van maar dacht laat ik even naar de Superb kijken. Altijd al een mooie auto gevonden. Na kennis te hebben gemaakt met een van de verkopers kreeg ik het hele verhaal te horen over de facelift en dat hierdoor er nogal wat korting op de Superb zit. DSG gratis, optie pakketten goedkoper. Alleen kon hij mij niet verblijden met een proefrit, dus op zoek in de computer. Blijkt dat het leasebedrijf er wel eentje heeft staan. Ik afgelopen donderdag daar heen om een proefrit te maken. Daar aangekomen staat er een mooie Superb te wachten.

Wow wat een auto, 1.5 tsi, nooit verwacht. Ok hij stuurt niet zoals de Focus en Corolla maar het lijkt net alsof je in een vette saloon rijdt. Ik ga veel verkeer in Duitsland doen dus wil wat comfort hebben. Na de proefrit gekeken naar de voorraad, voor mij waren er twee dingen belangrijk. Kanteldak (jaren in cabrio gereden) en ACC. Oh en na de proefrit een virtual dashboard, wat ik een van de nadelen vond van de ACC os de instelling -10/+10. Zonder digitale meter weet je niet precies wat je rijdt. Uiteindelijk stond er eentje waar ik wel mee uit de voeten kan. Business Edition, Business upgrade, Comfort, Function, Virtual Cockpit en Schuif/kanteldak.

Naar alle waarschijnlijkheid zal hij binnen een maand worden bezorgd. Dus zodra ik hem heb zal ik een paar fototjes posten.

Gr Dennis

Japanese Power

Donateur
Ha Dennis. Welkom!

Verrassend hè die ruimte. De ruimte was voor mij ook van de redenen om over te stappen naar Skoda. Succes met wachten en van deze uitvoering ga je absoluut geen spijt krijgen!

Johan

Canon-Eye

Forumguru
Zonder digitale meter weet je niet precies wat je rijdt.
Mét digitale snelheidsaanduiding weet je ook niet precies wat je rijdt, simpelweg omdat die is gebaseerd op hetzelfde auto-eigen signaal dat ook de basis is voor de analoge aanduiding. Daar zit dus dezelfde afwijking in, er komt ook dezelfde waarde uit. Al lijkt het nauwkeuriger omdat het in cijfers wordt weergegeven...

Voor een nauwkeuriger snelheidsindicatie ben je afhankelijk van signalen die niet door de auto zelf worden gegenereerd, zoals de verplaatsing per tijdseenheid die door gps-apparatuur wordt geleverd. Alleen jammer dat (de meeste) inbouwnavigaties dit niet meer kunnen weergeven. Terzijde: dit is één van de redenen waarom ik vasthou aan het gebruik van m'n tomtom: behoorlijk accurate snelheidsweergave én om de 3 maanden een verse kaart zonder extra kosten zolang het apparaat wordt ondersteund (en de ervaring leert dat dit al snel een jaar of 10 duurt: de "lifetime" van het apparaat).

Laatst bewerkt:
@Canon-Eye , thanks voor de uitleg. Ik rij altijd op FM om te kijken wat de actuele stand is. Wat ik bedoel is dat de auto makkelijker op een kilometerstand is te zetten dan dat je op de reguliere tellers kan.

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij altijd op FM om te kijken wat de actuele stand is. Wat ik bedoel is dat de auto makkelijker op een kilometerstand is te zetten dan dat je op de reguliere tellers kan.
Een nog wel eens gehoorde "klacht" is, dat de op de (A)CC ingestelde snelheid is af te lezen op de plek waar alleen bij volledig uitgeschakelde cruisecontrol de totaal-kmstand te zien is: linksonder op de MFD. Ook bij uitgeschakeld contact dus, als de MFD aanspringt omdat je een deur opendoet.
Sommigen zien graag altijd die totale kmstand in beeld, maar dat gaat dus niet als de CC of ACC in gebruik is, of ingeschakeld maar nog niet ingesteld (dan staan daar 3 streepjes). Maakt mij niet zoveel uit, ik noteer na het tanken de totaalstand wel op het bonnetje voordat ik het contact aanzet...

robvv

Senior Member
de ACC kan idd op 1 km/h nauwkeurig worden ingesteld.
in mijn matrix display heb ik standaard de snelheid, die dus veel makkelijker afleesbaar is.

Ja ja ja, na een aantal punten toch eindelijk een afleverdatum ontvangen op 6 augustus mag ik de Superb ophalen.

Het begon allemaal heel mooi, Wittebrug (leasebedrijf en dealer van Audi/VW/Skoda/Seat) hadden een Superb Combi kunnen regelen bij A-Point. Alles rond, gelukkig werkte mijn bedrijf ook snel mee met de handtekeningen. Dus nadat ik mij vorige keer hier heb voorgesteld dacht ik dat alles in kannen en kruiken was. Het zou een zilveren Superb Combi worden.

Na een week op een vrijdag ontving ik een mail met hierin de het verontrustende nieuws dat de auto die voor mij gereserveerd was er niet meer was. Nu kon de verkoper wel nog twee alternatieven aanbieden, beide niet met alle opties er in zoals ik graag zou willen. Nr. 1 had wel ACC maar geen dakje en Nr. 2 had wel een dakje maar geen ACC. Dus ik aangegeven dat ik geen concessies wilde maken over een auto waarin ik minimaal vier jaar moet rijden. (je gaat je dan altijd irriteren aan het feit had ik maar.....). Dus ik heb het heft maar in eigen hand genomen, op de Skoda site staan de uit voorraad leverbare auto's. Dus ik naar die dealers bellen, bij de eerste was ik nummer drie achter twee anderen die een optie hadden genomen op de auto. Maar bij de volgende had ik meer geluk, ze hadden er nog twee staan, eenmaal in het grijs en de witte die ik eigenlijk graag wilde hebben, maar omdat hij niet vrijgegeven stond kon Wittebrug deze niet overnemen. Na een goed gesprek te hebben gehad met de dealer Hoogeboom, (aardige mensen) heb ik de goedkeuring ontvnagen om deze te laten overnemen naar Wittebrug.

Persoonlijk dacht ik dat nu alles wel direct geregeld kon worden, ik direct Wittebrug gebeld en hen het verhaal uitgelegd en aangegeven dat Hoogeboom graag wilde meewerken. Er werd gevraagd of ik een mail kon opstellen met de details en dan gingen ze het verder oppakken. Na dit allemaal gedaan te hebben en ongeveer 2 uur gewacht dacht ik laat ik toch maar even bellen. Het was namelijk zo dat Hoogeboom de auto alleen deze dag zou vasthouden. Na een aantal minuten in de wacht te hebben gestaan heb ik gevraagd wat de status was. Wat bleek ze hadden er nog niets mee gedaan, gelukkig na mijn telefoontje zijn ze er wel gelijk mee aan de slag gegaan. Na wat heen en weer gehannis met de dealers, auto's ruilen en dat soort dingen waren de dealers er uit, maar niet alleen de dealers kunnen deze beslissing maken. PON NL moet dit ook nog goedkeuren. Iedereen gaf aan nou dat word volgende week wel een keer geregeld, maar alsof de duivel er mee speelde binnen 5 minuten had PON akkoord gegeven.

Vanaf nu dacht ik nu gaat het geheel goed komen, er werd ook aangegeven binnen twee weken rij je in je Superb. Niets is minder waar, het bleef verdacht stil die week er na dus toch maar weer voorzichtig gaan bellen. Bleek dat de auto die Wittebrug wilde ruilen inmiddels verkocht was en dat de ruil niet door kon gaan. Ze hadden een andere auto voorgesteld alleen nog geen terugkoppeling over ontvnagen. Nu ben ik meestal zelf als iemand binnen twee dagen niet op mijn mail reageer dat ik die een reminder zend of even een belletje daarover pleeg. Nu dat ging in dit geval niet zo. Wel kreeg ik op vrijdag te horen dat de ruil wel in orde zou komen.

Na weer een week geen bericht te hebben ontvangen ik wederom maar weer gaan bellen. Ik sta nu daar bekend als de zeurende Superb rijder die graag zijn auto wilt hebben........ Bleek dat de deal nog niet rond was omdat er verschillende punten geregeld moesten worden met PON en dit nog niet was gedaan. De ins en outs hierover kan ik jullie niet vertellen omdat ik dit ook niet weet. Ik heb wel direct gevraagd of hij mij op de hoogte kan houden van de vorderingen. Wat naar mij inziens logisch is als je een auto wilt verkopen. Warempel kreeg ik op het einde van de dag een mail dat PON alles binnen twee dagen zou gaan oplossen. Dit alles was vorige week dinsdag. Ik had dus wel verwacht dat ik op het einde van de week een mail zou ontvangen dat de auto onderweg was.. Helaas......

Dus na nog een aantal dagen gewacht te hebben toch maar mijn stoute schoenen aangetrokken. Ik weer heel voorzichtig gebeld, wat blijkt, de auto is afgelopen dinsdag, heel toevallig bij hen binnen gekomen en ik kon direct een afleverdatum plannen. Helaas kan ik zelf niet op 2 augustus en hij niet op 5 augustus, dus het word 6 augustus om 10.00. Hierna mag ik mij dan de gelukkige eigenaar noemen van een Witte Skoda Superb met:

- Business upgrade
- Virtual cockpit
- Function pack
- Comfort pack
- Elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak

Sorry voor het lange verhaal maar moest even mijn frustraties uiten. zodra hij er is zal ik een paar fototjes zenden.

Japanese Power

Donateur
Na een goed gesprek te hebben gehad met de dealer Hoogeboom, (aardige mensen)
Je hebt niets aan deze info maar dat is voor mij ook de reden geweest iets verder te rijden dan de Skoda dealers in mijn omgeving en bij Hoogenboom te bestellen en het onderhoud er te laten doen. Succes met de laatste loodjes.

Bovenaan Onderaan