Nieuwe Skoda, toch nog wat vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sk0d4

Nieuw lid
Dag Skoda-rijders. Binnenkort mag ik een nieuw leasewagentje uitzoeken. Omdat ik mezelf graag bedien van lage kosten en weinig bijtelling overweeg ik een Fabia Greenline (Businessline). Nu lijkt me dat best een leuke wagen voor een zeer schappelijke prijs. Op dit ogenblik rij ik een Polo BM, met in feite dus hetzelfde blok. Onlangs heb ik een proefrit gemaakt met de Fabia, maar die Skoda rijdt stukken fijner (beter onderstel).

Nu is er dus pas die Businessline uitgekomen, leuk compleet, etc. Toch heb ik nog een paar vraagjes waar hopelijk één van jullie kenners wel een antwoord op heeft:

- Zitten er remtrommels of remschijven achter op de Greenline? Als ik de brochure download met de technische specs dan staat er schijfrem, maar de auto waarmee ik een proefrit maakte had gewoon trommels achter. (Niet dat dit mijn keuze enorm beinvloed, maar ik wil het wel graag weten).

- Heeft iemand statistieken over het aantal gejatte Amundsen navigatiesystemen? Ik hoor dat het veel minder vaak voorkomt dat dit type gestolen wordt tov de Columbus, maar ik ben eigenlijk wel erg benieuwd of hier meer cijfers over bekend zijn. Ik heb gezocht in andere topics maar hier eigenlijk niet echt veel over kunnen vinden. Mag ik dan maar aannemen dat het 'probleem' niet zo groot is?

- Nu zag ik als optie de MDI, met evt een USB kabeltje om je USB stick in te prikken en zo muziek te luisteren. Maar ook kun je gewoon rechtstreeks een SD-kaartje in de Amundsen stoppen en daar je muziek op luisteren. Werkt één van deze systemen in de veel praktijk beter dan de andere?

- Die projector koplampen van de Fabia, is dat een beetje wat? In de Polo vind ik de opbrengst van het gewone dimlicht erg tegenvallen. Vaak zie ik in het donker de schaduw van m'n eigen auto als ik op de snelweg wordt ingehaald door een andere. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt.

- Is de dealerorganisatie een beetje in orde? Iets wat me een beetje zorgen baart is dat Skoda relatief weinig dealers heeft tov andere merken. Misschien moet je daardoor lang wachten voordat je je auto een keer naar de dealer kunt brengen voor onderhoud, of is dat een onterechte aanname?

- Iemand enig idee welke maat banden men standaard monteert onder die 15" Antares velgen? 195/65 ofzo?
185 65 R15 dus, maar het kan dus nog een centimter breder.

- De unilakken van VAG... zijn die nog altijd zo goed/dik/hard als dat ze vroeger waren, of is dat minder heden ten dage? Kan ik beter kiezen voor een metallic lak als ik iets 'sterkers' wil hebben?

- Zijn er nog andere opties aan te raden? Ik dacht sowieso wel aan het maxidot display (ziet er gewoon beter uit) en de sunset (idem). Eigenlijk is ie vrij compleet... Heeft de Fabia niet een optie tot stoelverwarming? Bij de Polo kun je dat geloof ik wel krijgen in een 'winterpakket'.

Nou dat was het wel zo'n beetje. Sorry als het een beetje lang is geworden, maar ik ben graag goed op de hoogte. Misschien komen er dus nog gaandeweg wat vragen in me op. Ik heb nog een aantal auto's als 'tegenstander' en dan wil ik natuurlijk wel appels met appels kunnen vergelijken enzo :tongue: Bedankt voor het lezen.

Hetzer

Forumguru
Welkom hier !!
De Gl werd altijd geleverd met 185/65 banden en standaard met schijven achter.
Dealer organisatie goed, en meer servicr gericht dan bij Vw, al is dit natuurlijk ook dealer afhankelijk.

Noord26

Forumguru
Er liggen volgens mij standaard 185/60R15 op de Antares? Tenminste op het 2010 model wat ik rijdt en het 2011 model van mijn vader wel.

Schijfremmen is idd standaard geworden. Eerste modellen hadden trommels achter.

MarcoO2

Forumguru
Toch hoorde ik van 't weekend nog iemand vertellen dat'ie een nieuwe Fabia Greenline met trommels achter kreeg.

sk0d4

Nieuw lid
Over die bandenmaat: Ik had dat gevonden in hun accessoires brochure.

Lichtmetalen velg 6.0J x 15” Antares
voor 195/55 R15 banden
(CCH 700 004)

Ik denk dat dat dus 'het addertje' is, vóór bandenmaat x, wil niet zeggen dat ie standaard wordt geleverd met bandenmaat x.

Ik vond de service ook redelijk hoog, althans, de verkoper in bij het filiaal in Utrecht/de Meern was erg enthousiast (dat heb ik wel eens anders gezien). Maar uiteindelijk is het natuurlijk de after-sales waarmee je straks als rijder te maken hebt. Soms hoor je wel eens van die horrorverhalen, dat je auto twee weken stilstaat omdat ze een lullig onderdeeltje niet op voorraad hebben enzo. Bij Skoda dus niet?

Bakkertje

Forumguru
Voor wat betreft de MDI, ik heb hem persoonlijk niet genomen, ik heb een 8 GB SD kaartje in m'n Amundsen gestoken en daarop past meer dan genoeg muziek naar m'n zin. Een 32 GB SD kaart kan er ook in, dus een MDI leek mij niet nodig icm de Amundsen+. Als je graag je USB disk van 1,5 TB mee wilt nemen heb je de MDI interface nodig en een USB adapter kabel. Het kan ook zijn dat je Apple addict bent en perse je aaifoon aan wilt sluiten dan heb je ook MDI nodig + een Apple kabeltje..

Qua diefstellen valt het voor de Amundsen+ / RNS315 wel mee. Hoewel die van een collega van me wel gestolen is.. Het is vooral de RNS510 / Columbus waar de heren het op voorzien hebben..

MacManiac78

Forumguru
@Sk0d4
- Iemand enig idee welke maat banden men standaard monteert onder die 15" Antares velgen? 195/65 ofzo?
Ondertussen zelf gevonden: 195/55. Netjes dus voor een eco-wagen :)

Standaard is 185 65 R15

laagvlieger

Forumguru
Over de projector lampen ben ik tevreden. De lichtopbrengst kan beter maar ik vind het zeker niet tegenvallen. En het ziet er goed uit.

Standaard komt een Greenline met 185/65 banden. Mijn 1.2 tdi is afgeleverd met 195/55, maar ik heb geen Greenline.

Ik zou zeker metallic-lak aanraden. Is een meerwaarde voor de auto en je bent er zeker van dat het na jaren ook nog mooi blijft.

Stoelverwarming heeft een Fabia volgens mij niet. Aan te raden opties zijn een reservewiel met krik :tongue:. Zo te lezen luister je graag naar muziek, dan misstaan de 8 luidsprekers ook niet, er komt altijd een grote grijns op mijn gezicht als ik mijn favoriete muziek laat 'knallen' ...

RefleCs

Forumguru
- Zitten er remtrommels of remschijven achter op de Greenline? Als ik de brochure download met de technische specs dan staat er schijfrem, maar de auto waarmee ik een proefrit maakte had gewoon trommels achter. (Niet dat dit mijn keuze enorm beinvloed, maar ik wil het wel graag weten).
- Schijven sinds modeljaar 2012

- Heeft iemand statistieken over het aantal gejatte Amundsen navigatiesystemen? Ik hoor dat het veel minder vaak voorkomt dat dit type gestolen wordt tov de Columbus, maar ik ben eigenlijk wel erg benieuwd of hier meer cijfers over bekend zijn. Ik heb gezocht in andere topics maar hier eigenlijk niet echt veel over kunnen vinden. Mag ik dan maar aannemen dat het 'probleem' niet zo groot is?
- Geen statistieken maar ik lees er niet zo heel veel over.

- Nu zag ik als optie de MDI, met evt een USB kabeltje om je USB stick in te prikken en zo muziek te luisteren. Maar ook kun je gewoon rechtstreeks een SD-kaartje in de Amundsen stoppen en daar je muziek op luisteren. Werkt één van deze systemen in de veel praktijk beter dan de andere?
- Als ik me niet vergis is het mogelijk om muziek vanaf het SD kaartje te spelen. Ik heb zelf een Swing met MDI en dat bevalt mij uitstekend. Mocht je een iPod o.i.d. hebben voor je muziek dan kan het interessant zijn om MDI te hebben want met de speciale kabel kan je dan ook je iPOD bedienen met de radio.

- Die projector koplampen van de Fabia, is dat een beetje wat? In de Polo vind ik de opbrengst van het gewone dimlicht erg tegenvallen. Vaak zie ik in het donker de schaduw van m'n eigen auto als ik op de snelweg wordt ingehaald door een andere. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
- Ik vind het prettig licht. Het zou een tikje meer mogen maar ik moet nog een keer testen met andere (bijv. Philips Vision Plus) halogeenlampen.

- Is de dealerorganisatie een beetje in orde? Iets wat me een beetje zorgen baart is dat Skoda relatief weinig dealers heeft tov andere merken. Misschien moet je daardoor lang wachten voordat je je auto een keer naar de dealer kunt brengen voor onderhoud, of is dat een onterechte aanname?
- Ik heb geen enkele negatieve dealerervaring opgedaan tot nog toe. Op het forum is een deel waar je ervaringen kan vinden met dealers. Ook vind ik het wel meevallen met de hoeveelheid Dealers. Er zullen er vast minder zijn maar NL is zo klein dat je nooit ver van een dealer verwijderd kan zijn.

- De unilakken van VAG... zijn die nog altijd zo goed/dik/hard als dat ze vroeger waren, of is dat minder heden ten dage? Kan ik beter kiezen voor een metallic lak als ik iets 'sterkers' wil hebben?
- Ik weet niet hoe de uni lakken zich verhouden tot de metallic lakken. Mijn vorige Fabia was een uni lak en die is altijd goed gebleven. Mijn huidige is Satin Grey Metallic en hoe die is is afwachten maar ik verwacht geen gekke dingen.

- Zijn er nog andere opties aan te raden? Ik dacht sowieso wel aan het maxidot display (ziet er gewoon beter uit) en de sunset (idem). Eigenlijk is ie vrij compleet... Heeft de Fabia niet een optie tot stoelverwarming? Bij de Polo kun je dat geloof ik wel krijgen in een 'winterpakket'.
- Maxidot staat beter en is wel prettig als je wat info over je auto wenst. Sunset maakt hem net ff wat mooier vind ik. Zelf heb ik het zonnedak erin genomen. Dat geeft zoveel extra licht en dus doet de auto ook optisch ruimer lijken. Er is hier 1 persoon die in zijn GL een groot dak heeft laten zetten (niet af Fabriek dus). Verder geen noodzakelijke dingen volgens mij. Misschien een netten pakket voor in de kofferruimte, een honderek (bagage hoog kunnen stapelen zonder dat bij een harde rem actie alles in je nek ligt) of dakdragers erbij. Indien je Bluetooth voorbereiding doet is de stuurbediening ook aan te raden (ik heb geen BT maar wel stuurbediening en ik vind het heel prettig dat ik de radio kan bedienen vanaf het stuur)

Noord26

Forumguru
@Sk0d4
Ondertussen zelf gevonden: 195/55. Netjes dus voor een eco-wagen :)

Standaard is 185 65 R15

Waarom staat die van mij, mijn vader en de testauto van de dealer dan op 185/60R15?

Of zetten ze er op wat voorhanden is?

:ahum:

Rene22

Nieuw lid
Ik zit nog 6 weken te wachten te wachten op mijn Platin gray Fabia combi greenline Business editie. Als opties heb ik de zwarte dakrail, sunset ramen, Maxi-dot display met bleutooth genomen.
Op advies van mijn dealer in Lelystad, waar ik zeer vriendelijke en correct ben geholpen, heb ik niet de MDI genomen. Ik heb een Iphone en het zou storing veroorzaken als ik muziek aan het luisteren ben met MDi en de telefoon gaat.
Via de iphone kan je namelijk perfect via de bleutooth muziek luisteren via je navigatie systeem. Een SDI-kaart is eventueel ook een goede oplossing.

Het aftellen is begonnen.

sk0d4

Nieuw lid
Bedankt ieder voor de antwoorden...

Ik ben er nog niet uit of ik wel metallic moet nemen of niet. Soms kunnen uni-lakken best hard zijn, en is het een regelrechte smoes dat metallic beter zou zijn voor het behoudt van je lak. En aangezien het een leaseauto is wordt elke optie gewoon keihard doorberekend in mijn maandelijkse prijs. En dat voor iets wat je bijna niet ziet (van binnen zie je immers niet de buitenkant). Want voor mij dus een goed argument is om te gaan voor een uni-lak.

@reflecs: Bij de Greenline kan je dus niet alle opties krijgen. Zoals dat elektrische schuifdak... :( Achteraf kan natuurlijk ook, maar heb toch altijd wat meer vertrouwen in dat soort zaken als het af-fabriek al komt. Maar als leaserijder is het achteraf natuurlijk wel weer gunstig qua bijtelling. Wel zit die stuurwielbediening voor de radio er al standaard in...

Overigens heb ik de hatchback op het oog, niet een combi. Dus netten en dakrails zijn niet aan de orde :)

@rene22: Ik denk dat ik de MDI ook maar niet doe. Voor mij voegt het niks zoveel toe, en als je zegt dat jou dealer beweert dat het stoort dan houd het even helemaal op voor me, ik heb namelijk ook een iphone. En eigenlijk is het toestel in je zak houden ook makkelijker dan ergens aan een kabeltje prikken (helaas wordt ie dan ook niet opgeladen).

Ik ben nog niet 100% zeker van de bluetooth als optie. Ik begreep dat het wel okay werkt en ook leuk in combinatie met zowel het maxidot als de Amundsen navigatie... Anderzijds heb ik wel eens dingetjes gelezen dat het niet goed werkt met een Iphone4... weet jij daar meer vanaf? Of hebben ze je gewoon gegarandeerd dat het gaat werken als jou auto straks wordt geleverd?

Esli

Lid
Ik heb maxidot met mdi, de standaard radio icm bluetooth en een Iphone 4 + usb stick.
Werkt als een tierelier. De Amundsen heb ik bewust niet genomen ivm diefstalrisico.
Heb een actieve houder van Brodit die ook laadt dus mijn iphone doet dienst als navi.
Werkt prima en scheelt een hoop gezeur.

Bakkertje

Forumguru
Als je de af-fabriek bluetooth besteld kun je ook audio streamen naar je Amundsen over Bluetooth. Dan kun je je iPhone in je zak laten zitten en toch de muziek ervan afspelen.

Wat die metallic lak betreft, ik heb ooit een Ford Focus besteld in unilak en werd toen gebeld door de leasemij of ik echt geen metallic wilde. Daarop heb ik aangegeven niet te willen betalen voor het verhogen van hun restwaarde. Daarop deden ze een voorstel om het voor 1 euro per maand extra te doen.

WouterO2C

Actief lid
Ik ben nog niet 100% zeker van de bluetooth als optie. Ik begreep dat het wel okay werkt en ook leuk in combinatie met zowel het maxidot als de Amundsen navigatie... Anderzijds heb ik wel eens dingetjes gelezen dat het niet goed werkt met een Iphone4... weet jij daar meer vanaf? Of hebben ze je gewoon gegarandeerd dat het gaat werken als jou auto straks wordt geleverd?

Bezitter van een Iphone 4 en af-fabriek bluetooth.... werkt als een trein. Ik heb nooit problemen. Garanties krijg je niet denk ik.

erik2907

Actief lid
In het bezit van een iPhone 3GS, had wel problemen met de BT echter lag dit aan de iPhone. De BT module werkte niet correct en klapte er steeds uit. iPhone opgestuurd naar T-Mobile en een nieuwe ontvangen onder garantie. De nieuwe telefoon werkt perfect met de BT van de auto.

peperskoda

Forumguru
De projector koplampen geven op zich best goed licht. Echter kan ik nooit licht genoeg hebben en heb de standaard lampjes vervangen door Bosch 90+. Deze geven een helder wit licht met een zeer duidelijke verbetering in de reikwijdte. De kosten van deze operatie bedragen ongeveer 26 euro.

RefleCs

Forumguru
Heb je foto's van voor en na toevallig?

Ik heb ook het idee opgevat om andere lampen te monteren. Osram Nightbreaker Plus, Philips Extreme Vision of de Bosch die jij noemt. Waar heb je deze gekocht? (reclame mag niet dus wellicht dat even via PM)

Hetzer

Forumguru
Er zijn andere draadjes die over Bt of verlichting gaan, gaarne daar verder te gaan, of een nieuw topic starten, dit draadje word te onduidelijk, en is voor andere leden niet te vinden
Aangezien de topic starter antwoord heeft gekregen op zijn vragen, gaat hier een slotje op, alvast bedankt voor jullie begrip.

Groetjes Hetzer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan