Tijg
Senior Member
Hoe kan ik een tweede sleutel inleren voor gebruik bij mijn Roomster?
Ik heb hem destijds gekocht met maar één sleutel. Ik heb in de UK een nieuwe sleutel gekocht en de baard laten slijpen. De "rijstkorrel-chip" is van het type die bij deze auto hoort.
Ik heb me wat verdiept in de materie en ik heb in een topic uit 2012 onderstaand gevonden: (door Antera)
- Sleutelbaard in contaktslot steken
- Contact binnen 5 seconden in-, uit- en weer inschakelen
- Na opnieuw inschakelen van het contact max. 15 sec wachten om handmatig deuren te vergrendelen met de 2e sleutel of de vergrendelingknop in het portier
- Vervolgens binnen 30 seconden na vergrendelen, 2 maal de ontgrendelingsknop of de vergrendelknop indrukken
- De nieuwe sleutel is ingeleerd
ik begrijp dat bovenstaande instructies alleen er voor zorgen dat de auto geopend en gesloten kan worden met de nieuwe sleutel en dat de startonderbreker alleen kan worden ingeleerd met soft/hardware van buitenaf. Of heb ik dit niet goed begrepen?
Aangezien ik er van uit ging dat ik hulp van buitenaf nodig heb, wil ik meteen mijn MFA klokkenwinkel tegen een MaxiDOT (FIS) uitwisselen.
Ik heb een Roomster 1.6 met handbak van 2008, dus eerste serie. Nou zijn er twee combi-instrumenten die daarvoor in aanmerking komen, de 5J0920840B en de 5J0920841B. Uitwendig kan ik geen verschil herkennen maar weet iemand hier, al dan niet met wat elektronische hulp, of er verschillen zijn en of ik een van de twee wel of niet moet hebben? En waar kan ik terecht in de buurt van Amersfoort om klokkenwinkel, auto en sleutels met elkaar te laten praten en de km-stand correct in te stellen? Ik wil niet de nieuwprijs betalen dus het wordt een tweedehandsje met ruim meer dan 100 km er op en die zijn standaard niet in te stellen. Dus kan iemand die klok buiten de auto op <100km zetten en dan nadien juist instellen?
Let wel: Ik wil dus in geen geval de km-stand terugdraaien, ik wil hem exact zo als op de huidige klok, met voor- en na- foto's en desnoods krant met datum.
Ik heb hem destijds gekocht met maar één sleutel. Ik heb in de UK een nieuwe sleutel gekocht en de baard laten slijpen. De "rijstkorrel-chip" is van het type die bij deze auto hoort.
Ik heb me wat verdiept in de materie en ik heb in een topic uit 2012 onderstaand gevonden: (door Antera)
- Sleutelbaard in contaktslot steken
- Contact binnen 5 seconden in-, uit- en weer inschakelen
- Na opnieuw inschakelen van het contact max. 15 sec wachten om handmatig deuren te vergrendelen met de 2e sleutel of de vergrendelingknop in het portier
- Vervolgens binnen 30 seconden na vergrendelen, 2 maal de ontgrendelingsknop of de vergrendelknop indrukken
- De nieuwe sleutel is ingeleerd
ik begrijp dat bovenstaande instructies alleen er voor zorgen dat de auto geopend en gesloten kan worden met de nieuwe sleutel en dat de startonderbreker alleen kan worden ingeleerd met soft/hardware van buitenaf. Of heb ik dit niet goed begrepen?
Aangezien ik er van uit ging dat ik hulp van buitenaf nodig heb, wil ik meteen mijn MFA klokkenwinkel tegen een MaxiDOT (FIS) uitwisselen.
Ik heb een Roomster 1.6 met handbak van 2008, dus eerste serie. Nou zijn er twee combi-instrumenten die daarvoor in aanmerking komen, de 5J0920840B en de 5J0920841B. Uitwendig kan ik geen verschil herkennen maar weet iemand hier, al dan niet met wat elektronische hulp, of er verschillen zijn en of ik een van de twee wel of niet moet hebben? En waar kan ik terecht in de buurt van Amersfoort om klokkenwinkel, auto en sleutels met elkaar te laten praten en de km-stand correct in te stellen? Ik wil niet de nieuwprijs betalen dus het wordt een tweedehandsje met ruim meer dan 100 km er op en die zijn standaard niet in te stellen. Dus kan iemand die klok buiten de auto op <100km zetten en dan nadien juist instellen?
Let wel: Ik wil dus in geen geval de km-stand terugdraaien, ik wil hem exact zo als op de huidige klok, met voor- en na- foto's en desnoods krant met datum.