Nieuwe sleutel, transponder zelf in te leren?

Huub_

Nieuw lid
Ik ben sinds kort in het bezit van een Skoda Fabia Combi uit 2005. Deze Fabia heeft wel centrale vergrendeling, maar zonder afstandsbediening.
Nu heb ik van het weekend zelf een cv-setje ingebouwd waardoor de centrale vergrendeling nu wel met een nieuwe klapsleutel te bedienen is. Tot zover werkt dit prima! :)

Openen en sluiten gaat nu dus prima met de nieuwe sleutel, maar starten doe ik nog met de oude, originele sleutel. Dit op dat de sleutelbaarden nog geslepen moeten worden. Hierin voorzie ik geen probleem.

Het enige wat nog ontbreekt is een transponder/chip voor de startblokkering.
Mijn plan was om deze transponder/chip uit de 'oude' sleutels te halen en deze vervolgens in te bouwen in de nieuwe sleutels, maar nu zie ik dat deze nieuwe/lege transponder/chip ook op internet te koop zijn. (het verwijderen uit de oude sleutel lijkt niet erg makkelijk te gaan ivm lijm, en ik zou deze graag origineel houden voor de zekerheid)
(http://priad-autosleutels.nl/winkel...pl&product_id=267&category_id=2&keyword=skoda)

Kunnen jullie mij bevestigen of dit gaat weken in mijn Skoda Fabia Combi uit oktober 2005? Op het internet lees ik op de ene website dat het niet gaat werken bij mijn model, maar op andere sites wordt beweerd dat dit wel gewoon mogelijk is.
En kan ik deze nieuwe transponders/chips bij iemand hier van het forum laten 'inleren', of kan dit echt alleen bij de dealer? (Als deze er al aan begint..)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt!
 

Cordoba

Forumguru
Het inleren kan beslist, maar is zover ik weet geen eenvoudige klus, maar echt iets voor dealer, gespecialiseerd bedrijf of iemand die zeer deskundig is op Vagcom gebied.

Ik krijg uit je link de indruk, dat het niet om OEM of iets wat er op lijkt gaat, dus geen idee of een dealer dit wil doen. Probeer anders of je kunt regelen dat de leverancier van deze transponder het inleren voor je wil doen: dan weet je ook direct of het werkt.

Edit: ik lees in de link dat de transponder geschikt is voor modellen tot 2004 en lees dat je een 2005 hebt, dus het zal volgens de leverancier niet werken.
 

Antera

Donateur
niet alle sleutels zijn hetzelfde en dus niet even los geprogrammeerd te bestellen dan zou je elke auto ermee kunnen starten. Inleren kan met vagcom mits de code's aanwezig om in te loggen om de sleutels in te leren. heel soms kan het zonder vagcom maar dat werkt zelfde tot nooit. Ik zou hem gewoon uit de oude sleutel halen want starten doe je toch met de nieuwe sleutel en de oude steutel zou handig zijn in geval van nooit als de klapsleutel kapot gaat ofzo
 

Huub_

Nieuw lid
Ik heb zojuist geprobeerd de (vastgelijmde) transponder uit 1 van mijn originele sleutels te verwijderen, maar deze zat helaas te goed vastgelijmd.
Helaas is hierbij de transponder stuk gegaan. Dit ga ik dus niet meer doen, aangezien ik nog maar werkende 1 sleutel heb nu..
Toch snel maar eens contact opnemen met een van de bovengenoemde websites en anders desnoods langs de dealer, kijken of ik aan 1 of 2 nieuwe transponders kan komen.

Ik had verwacht dat, als je de originele sleutel nog had, de deze met behulp van VAG-COM wel had kunnen dupliceren.

[EDIT]

Blijkbaar toch iets te vroeg opgegeven! :)
Toen ik de transponder uit de originele sleutel haalde brak het glazen buisje van de transponder. De chip die in het buisje zat was verder nog intact.
Ik had de transponder vervolgens (achterin) de klapsleutel gestopt, en probeerde toen de Fabia te starten met de originele sleutel (zonder transponder) terwijl de klapsleutel (met de transponder achterin) als sleutelhanger aan de originele sleutel hing. Ik dacht dat de transponder wel zo'n 'groot' bereik had (hooguit 5 cm van het contactslot af).
De Fabia gaf toen het sleutel-icoontje weer op het dashboard en wilde niet starten. Ook niet na meerdere keer proberen niet.

Later zag in dat de transponder in de klapsleutel voorin (het begin van de sleutelbaar, dus zo dicht mogelijk bij het contact) zou moeten zitten. Ik heb toen terug gegaan, en heb hem nogmaals geprobeerd te starten met de orinigele sleutel (zonder transponder) maar ik heb de transponder in de klapsleutel ditmaal zo dicht mogelijk bij het contact gehouden. Dit werkt wel. (Heb het voor de zekerheid meerdere keren geprobeerd)
Het lijkt dus uiteindelijk toch te werken!

Morgen maar eens langs de sleutelmaker om de sleutelbaard van de klapsleutel te laten slijpen, zodat ik de klapsleutel helemaal kan benutten. Ik hou jullie op de hoogte of alles gelukt is! :)
 

Antera

Donateur
kijk zo komt het toch nog goed. zorg dat de transponder desnoods in een druppel lijm doet zodat deze niet beschadigd kan worden
 

Huub_

Nieuw lid
Woensdag de klapsleutel laten slijpen bij de sleutelboer, en alles lijkt vooralsnog prima te werken! :)
De transponder zelf had ik al ingewikkeld met plakband zodat deze wat meer beschermd is. Een druppel lijm lijkt me niet zo'n succes, dat is namelijk ook de reden dat hij gebroken is bij het verwijderen uit de originele sleutel.
Hij zit nu goed vastgeklemd door het plakband, maar mocht het nodig zijn kan ik hem altijd ook nog eenvoudig verwijderen.

Andere vraag; Ik ontdekte van de week dat ik mijn ramen ook met de sleutel kan openen of sluiten. Dit zou ook met de afstandsbediening (klapsleutel) mogelijk moeten zijn.
Hiervoor is de aansturings-kabel aanwezig op de CV-set, maar ik zou niet weten waar ik deze onder het dashboard aan zou moeten sluiten. Weet iemand toevallig waar ik dit kan vinden?
 
Bovenaan Onderaan