Nieuwe top-10 zuinige auto's bekend

De autofabrikanten BMW Group en het Volkswagen concern staan elk met maar liefst 6 modellen in de nieuwe top-10 van zuinige auto’s die door de ANWB, het Wereld Natuur Fonds en de Stichting Natuur en Milieu is samengesteld. De organisaties hebben 2 lijsten samengesteld, een voor benzineauto’s en een ander overzicht met dieselmodellen. In de laatste lijst staan voor het eerst 2 auto’s die minder dan 100 gram CO2 per kilometer uitstoten: de Seat Ibiza 1.4 TDI Ecomotive en de Volkswagen Polo 1.4 TDI Blue Motion. Opvallend is verder dat de categorie “kleine auto’s op benzine” een nieuwe koploper kent: de Smart Fortwo in MHD (Micro Hybrid Drive) uitvoering.
De ANWB, het Wereld Natuur Fonds en de Stichting Natuur en Milieu onderzochten in totaal 57 zuinige auto’s, verdeeld over 25 merken. De organisaties werken ook aan een top-10 voor auto’s die op aardgas rijden, maar die is nu nog niet beschikbaar.
Bij de benzineauto’s en dieselauto’s worden voortaan 3 in plaats van 4 grootteklassen onderscheiden: klein, middelgroot en groot. Er zijn dus eigenlijk 6 top-10 lijsten oftewel 3 per brandstoftype. De rangschikking vond plaats op basis van CO2-emissie. Dieselmodellen zonder roetfilter zijn uitgesloten van een notering. Benzinemodellen die meer CO2 uitstoten dan het gemiddelde van alle nieuwe auto’s die in 2007 in Nederland verkocht zijn (165 gram per kilometer, zijn eveneens uitgesloten.
In de categorie “kleine auto’s op benzine” eindigde de Smart Fortwo MHD zoals gezegd op de 1e plaats. Daarna volgen de Daihatsu Cuore, de Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo, de Daihatsu Trevis, de Daihatsu Sirion 1.0, de Fiat 500 1.2, de Subaru Justy en de Hyundai i10.
In de klasse daarboven, “middelgrote auto’s op benzine” is de 1e plek voor de Toyota Prius. De plekken 2 t/m 10 worden bezet door de Honda Civic Hybrid, de Renault Modus 1.2 16V Quickshift, de BMW 116i, de Honda Civic 1.4, de Volkswagen Golf 1.4 TSI 122 pk DSG, de Opel Astra 1.4 Quickshift, de Hyundai i30 1.4/Kia Ceed 1.4, de Hyundai Accent 1.4 en de Lancia Musa 1.4 8v.
Vervolgens de lijst van schoonste “grote auto’s op benzine”. Die ziet er als volgt uit: BMW 316i, de Volkswagen Passat 1.4 TSI, de Skoda Octavia 1.6 FSI, de Mazda 6 1.8, de BMW 520i en de Opel Vectra 1.6. Meer modellen zijn er in deze categorie niet, want alle andere modellen (zoals bijvoorbeeld de Ford Mondeo en Renault Laguna) stoten meer dan 165 gram CO2 uit,
In de top-10 “kleine auto’s op diesel” delen de Seat Ibiza Ecomotive en de Volkswagen Polo Blue Motion de eerste plek. Daarna volgen de Mini Cooper D, de Fiat 500 Multijet, de Fiat Panda Multijet, de Lancia Ypsilon Multijet, de Fiat Punto Multijet (let op: het gaat hier dus om het oude model), de Opel Corsa 1.3 CDTI, de Suzuki Splash 1.3 DdiS en de Suzuki Swift 1.3 DdiS.
Gaan we een categorie groter, naar “middelgrote auto’s op diesel”, dan ziet het overzicht er als volgt uit: Seat Corboda 1.4 TDI, Audi A3 1.9 TDIe, de BMW 118d, de Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 110 pk, de Volkswagen Golf Blue Motion, de Citroën C4 Coupé 1.6 HDiF met EB6V transmissie, de Peugeot 308 1.6 HDiF 2Tronic, de Volkswagen Jetta Blue Motion, de Renault Mégane 1.5 dCi en de Hyundai i30 1.6 CRDi 90 pk.
Tot slot de laatste categorie, die van “grote auto’s op diesel”. Hier wordt de top-10 gevormd door: de BMW 318d, de Volvo S40 1.6D, de Skoda Octavia 1.9 TDI, de Volkswagen Passat Blue Motion, de BMW 520d, de Peugeot 407 1.6 HDiF, de Mercedes-Benz C 200 CDI Blue Efficiency, de Seat Toledo 1.9 TDI en de Saab 9-3 1.9 TiD 120 pk.
De ANWB, het Wereld Natuur Fonds en de Stichting Natuur en Milieu laten weten dat de top-10 overzichten geregeld bijgewerkt worden omdat er continu nieuwe modellen worden geïntroduceerd en omdat bestaande modellen verbeterd worden. De volgende update komt aan het begin van het derde kwartaal.

(bron: autointernationaal.nl)
 

Okki

Donateur
Ik heb zelf de 1.6 MPI automaat. Die valt in klasse D
de 1.6 FSI automaat heeft dan weer klasse C

Is wat duurder, verbruikt meer benzine, lust alleen duurdere super benzine....maar minder slurp taks:smiley29: ?
 
MPI versus FSI

Ik heb zelf de 1.6 MPI automaat. Die valt in klasse D
de 1.6 FSI automaat heeft dan weer klasse C

Is wat duurder, verbruikt meer benzine, lust alleen duurdere super benzine....maar minder slurp taks:smiley29: ?

"Verbruikt meer benzine" ?? Mijn gemiddelde met de 1.6 FSI over 15.000 km is 1:15,5 en daar zit regelmatig een tank gewone Euro95 bij: dat levert echt geen problemen op, voorzover ik weet en staat gewoon in het tankdopje als minimaal vereiste voor de brandstof vermeld.

Trouwens, volgens mij is Shell in deze dure tijden met een eigen prijspolitiek ten gunste van V-power bezig. Het prijsverschil van V-powerbenzine met Euro95 is nog maar goed 2 centen per liter. Bij andere maatschappijen is het verschil zo'n 5,5 a 6 cent per liter.
 

Okki

Donateur
"Verbruikt meer benzine" ?? Mijn gemiddelde met de 1.6 FSI over 15.000 km is 1:15,5 en daar zit regelmatig een tank gewone Euro95 bij: dat levert echt geen problemen op, voorzover ik weet en staat gewoon in het tankdopje als minimaal vereiste voor de brandstof vermeld

Als ik het niet juist heb....dit is wat verschillende "verkopers" tegen mij zeiden. Heb er zelf geen ervaring mee (mocht geen duurdere :407:)
 

LenK

Forumguru
Verhuizen is nog zuiniger:

Prijs 13 Europese landen t.o.v. Ned. BENZINE

België 4% goedkoper
Duitsland 5% goedkoper
Finland 11% goedkoper
Frankrijk 11% goedkoper
Griekenland 30% goedkoper
Groot-Brittannië 8% goedkoper
Ierland 22% goedkoper
Italië 10% goedkoper
Luxemburg 26% goedkoper
Oostenrijk 20% goedkoper
Portugal 14% goedkoper
Spanje 29% goedkoper
Zwitserland 28% goedkoper

Bron: unitedconsumers.com
 
Bovenaan Onderaan