Nieuwe trekhaak

'n Avond

Tijdje terug een nieuwe trekhaak gemonteerd onder onze Fabia.

Gelukkig een brug ter beschikking...
AB4E1DBD-CF22-4EB8-9BB0-7BAA03E6CBB5-4207-00000114A11C4C87_zps095b7d06.jpg


7CF6F12B-8CF1-4FA4-8F8D-464EAC3BECA0-4207-0000011491BB28AC_zps59799e79.jpg


F8CA1514-9F17-4970-94C5-A489D6DC153A-4207-0000011481D7C423_zps4a0abf71.jpg


E3E05AA0-1476-4F63-AFB9-C2875A1D218D-4207-00000114695A2D54_zpse44c93d1.jpg


So far so good...

DFF2BE5B-C62A-46DB-A40D-9E6A44199D55-4207-000001134597F4B5_zps863ca057.jpg


De trekhaak was er eentje van Skoda, de kabelboom was een eitje aangezien deze voor een Fabia gemaakt was. Tussenstekkers plaatsen tussen de achterverlichting links en rechts...bijgeleverd ook een modulator oid...zonder het kastje werkt de verlichting of de output niet enkel de richtingaanwijzers. Met het kastje idem. Dit getest met een chique kastje die je in je stekkerdoos prikt naast de trekhaak.

Nu zit er ook een "extra" kabeltje bij, een 12V kabeltje - die heb ik niet nodig dus links laten liggen. En fin na wat gepuzzel het kabeltje toch maar in het kastje geprikt.

78DF6FA4-3CF4-4C90-BFCA-AA7C4D878263-4207-000001142D51DA8E_zpse640eaa2.jpg


Kabeltje is netjes gezekerd
26CF755D-5AA3-4C52-96D5-7E799F9F47C1-4207-000001142616B20B_zps008a9151.jpg


Proof of principle, de kabel buitom direct op de accu aangesloten en...het werkt.

Nu heb ik een beetje zitten kijken als ik deze kabel naar voren kan brengen...alles kan maar da's toch een heel karwei.

Enkele andere topic hier gelezen en dit gaf mij het volgende idee/voorstel.

3D010C4C-72F1-4CEE-AC48-90E55C216256-4207-000001143B86F7D6_zpsc6832be7.jpg


4B7B2C94-63FC-4A72-BBB4-5D45FE6697B4-4207-0000011433989240_zps41aa8ef8.jpg


ACC50A28-4CBE-4960-8E5E-C22280AB3511-4207-00000114427D7AAC_zps752abb73.jpg


De 12V rechtstreeks uit de zekeringkast halen...lijkt me het eenvoudigst. De trekhaakzekering is niet voorbereid, helaas. De splitter lijkt me eenvoudig.

- Ga ik spijt krijgen om hier m'n stroom vandaan te halen?

- Op welke zekering kan ik het beste de stroom aftakken.

Schiet maar....
 

Jee13

Forumguru
Gewoon zekering 57 gebruiken

Je pakt 12v continue onder stuurkolom vandaan en brengt die naar zekering 57, knijpt daar stekkertje aan en klikt m erin, dan je draad van trekhaak op zelfde manier naar zekering 57

Je hebt dan wel 2 aanknijpstekkertjes nodig voor in zekeringhouder
 

Jee13

Forumguru
Je kan ook de bijgeleverde kabel met zekeringhouder gebruiken

Je maakt dan onder stuurkolom het oogje vast aan de 12v cont, en maakt met tyrip zekeringhouder vast aan zekering kast, niet OEM, maar wel functioneel en kost je niets extra
 
Okay, functioneel is prima - 12V onder het stuurkolom / 12V contact.

Kan ik die draad herkennen of moet ik 'm doormeten?

Dank voor de reactie!
 

VWim

Forumguru
Beter kun je de eerste oplossing van Jee13 gebruiken. Mocht je namelijk onderweg tot de conclusie komen dat je zekering er uit is gesprongen kun je er zonder problemen bij. Doe je zoiets onder je dashboard dan sta je (waarschijnlijk in de stromende regen) je dash open te schroeven.

Als je er van houdt is dat natuurlijk niet erg, maar ik kan me prettigere dingen voorstellen.
 

Jee13

Forumguru
Volgens mij zit er bij iedere vag-auto onder het stuur een aansluitpunt voor 12v cont, 12v gesch

Meestal zie je dan moertje zitten, waar je gemakkelijk oogje onder kunt bevestigen
 
Kijk duidelijk!

Vanaf het stuur de stroom naar de zekeringkast brengen

Met een "steekzekeringhouder" de draad vanaf de 12V en de draad voor de trekhaak samenknijpen.

Zekeringhouder plaatsen op positie 57

Afzekeren en draad naar achteren brengen

Wanneer ik toch aan het rommelen ben dan kan ik evenwel een 12V sigarettenaansteker in de kofferbak aanleggen.

Dank voor de info!
 

joergarms

Senior Member
Leuke klus, ik heb het toendertijd ook zelf gedaan, prima te doen. Zeker met de auto-specifieke kabelset is het een makkie.
Heb je nog hulpveren nodig? Ik heb ze nog liggen.
 

Roeland80

Forumguru
Ik ben ook bezig met de een trekhaak onder een Fabia 2 nu doet de 13 polige ECS kabelset de verlichting het wel alleen de knipperlichten niet nu lees ik dat de 12v continue altijd moet worden aangesloten welke bedoelen ze?
Die waar sleutel en caravan logo bij staan? Kabel kleuren van die kabel weet ik zo niet…. Zit al omgebouwd …..
 

Bijlagen

  • 953B8879-6133-4C56-9A40-854C8C96D5BC.jpeg
    953B8879-6133-4C56-9A40-854C8C96D5BC.jpeg
    117,5 KB · Weergaven: 13

hemi24

Forumguru
“Caravan (+30)” is de 12V constante voeding;
“Sleutel (+15)” is de 12V geschakeld via het contactslot.
 

Roeland80

Forumguru
Ja klopt maar dit vind ik op de site van ECS bij FAQ. Zie bijlage
 

Bijlagen

  • 7746F897-A5BB-4547-BB63-0F7BAEDC2FDE.jpeg
    7746F897-A5BB-4547-BB63-0F7BAEDC2FDE.jpeg
    89,6 KB · Weergaven: 7

hemi24

Forumguru
@Roeland80 : welke set heb je precies, want volgens mij mis je een kabeltje:

1681984825936.png


Kan het zijn dat je een set hebt voor een auto mét voorbereiding, die je nu probeert in te bouwen in een auto zonder voorbereiding?
:pieker:
 

Tees

Donateur
Let wel op @Roeland80 dat dit topic voor een F1 is en jij een F2 hebt. Een F1 had geen CANbus controle op de lampen, de F2 wel. Dus even de check: trekt jouw module stroom van de verlichting af, of monitort ie alleen maar wanneer verlichting aan of uit gaat, en schakelt ie dan een relais om stroom te vergaren voor de verlichting van de aanhanger? Dat eerste is garantie voor meldingen, de tweede is de manier waarop t hoort (al denk ik dat de beste manier een CANbus gestuurde unit is). En voor de tweede route moet je een 12V voedingskabel aangesloten hebben, aangezien ie anders nergens mee kan voeden.
 

Roeland80

Forumguru
@Roeland80 : welke set heb je precies, want volgens mij mis je een kabeltje:

Bekijk bijlage 103083


Kan het zijn dat je een set hebt voor een auto mét voorbereiding, die je nu probeert in te bouwen in een auto zonder voorbereiding?
:pieker:
Hé hoi

Ik heb bovenstaande set deze prik je tussen de achterlichten en ben ik nu achter moet je de 12v 15+ geschakeld aansluiten

ik heb bovenstaande set deze prik je tussen de bestaande kabels van de achterlichten en ik ben er nu achter dat je dus die U1 daar de massa en de geschakelde moet aansluiten zodat het kastje voeding heeft. er stond in mijn handleiding dat dit een optie was voor de caravan wat ik dus niet nodig vond omdat ik hem gebruik voor een karretje of de fietsendrager.. het werkt nu gelukkig door de U1 massa en de U1 geschakeld aan te sluiten je kan ook de U1 continu aansluiten maar vind ik niet nodig
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Roeland80

Forumguru
Let wel op @Roeland80 dat dit topic voor een F1 is en jij een F2 hebt. Een F1 had geen CANbus controle op de lampen, de F2 wel. Dus even de check: trekt jouw module stroom van de verlichting af, of monitort ie alleen maar wanneer verlichting aan of uit gaat, en schakelt ie dan een relais om stroom te vergaren voor de verlichting van de aanhanger? Dat eerste is garantie voor meldingen, de tweede is de manier waarop t hoort (al denk ik dat de beste manier een CANbus gestuurde unit is). En voor de tweede route moet je een 12V voedingskabel aangesloten hebben, aangezien ie anders nergens mee kan voeden.
klopt onze Fabia 2 is uit 2010 en bij mij weten geen can bus controle op de lampen kwam ik vorig jaar achter mijn vrouw reed al een tijdje met een stukke lamp zonder melding. deze kabel set is specifiek voor de fabia 2 zonder canbus module trekt dus geen stroom van de verlichting. dacht ik dus wel maar ik moet dus de U1 kabel aansluiten om het te laten werken deze voed de module. hij monitort alleen wanner de verlichting van de aanhangwagen niet werkt dan krijg ik via de knipper verlichting een melding ze gaan dan sneller knipperen maar zoals in voorgaande bericht werkt het nu allemaal!
 
Bovenaan Onderaan