Nieuwe trekhaak

dcd

Nieuw lid
Goedemiddag,
ik heb een vraag ,ben met me vader een nieuwe fabia combi wezen kopen.
Ik heb een combi uit 2012 en een oom 1 uit 2013 en hebben alle twee een trekhaak met kogel druk 85kg.
nu wil me vader die ook omdat hij 2 elektrische fietsen heeft, maar.........in de garage zeggen ze nu dat die er niet zijn en of dat die er niet wettelijk onder mogen zitten .
weet iemand hoe we dit nu moeten aan pakken??

Canon-Eye

Forumguru
Voor zover ik weet is de max. kogeldruk voor een Fabia combi 50 kilo.
Er mag best een trekhaak onder die bij wijze van spreken 150 kilo aan kan (als die al bestaan) maar dan mag daar nog steeds niet meer dan 50 kilo op. Het gaat niet om de haak op zich, maar om wat de (bevestiging aan) de auto geacht wordt aan te kunnen.

Overigens heb ik er hulpveren van Skoda onder laten zetten omdat we inmiddels een caravan gekocht hebben; dat rijdt een stuk prettiger met dat ding erachter of het fietsenrek erop. Groot optisch voordeel is dat hij veel minder doorzakt.
Dus gewoon je twee fietsen erop en dan zo'n camping-fietshoes ter bescherming tegen (a) het weer en (b) nieuwsgierige blikken er overheen trekken.
Heb je nergens last van... ;)

andrehj

Forumguru
Het is precies zoals @Canon-Eye zegt. Een Fabia heeft een max kogeldruk van 50 kg. Wat er op de trekhaak staat doet niet ter zake (alleen als daar minder dan 50 kg op staat).
Als je van die 50 kilo nog 10 kilo voor het fietsenrek aftrekt, blijft er 40 kg voor de fietsen over. Dat ga je niet redden met twee elektrische fietsen. Mijn niet-elektrische Sparta Maxx weegt al 27 kg...

Canon-Eye

Forumguru
Fietsenrekken van 10 kilo ga je ook niet vinden, denk ik - en als je er al eentje zou vinden dan is die niet stevig genoeg voor 2 e-bikes...

De Trek van mijn vrouw weegt zonder de accu ca. 23 kg. Mijn opvouwbare Thule rek een kilo of 18. Mijn niet-elektrische fiets komt rond de 19 kilo uit, dus al met al zit ik nu al op 60 kilo. Als ik ooit nog eens een e-bike koop, komt daar nog wel een kilo of 5 bij.
Maar de eerder beschreven werkwijze helpt mij uit de brand: hulpveren eronder, "regen"zeiltje erover en niemand vraagt wat...

Kogamyata

Senior Member
Het is precies zoals @Canon-Eye zegt. Een Fabia heeft een max kogeldruk van 50 kg. Wat er op de trekhaak staat doet niet ter zake (alleen als daar minder dan 50 kg op staat).
Als je van die 50 kilo nog 10 kilo voor het fietsenrek aftrekt, blijft er 40 kg voor de fietsen over. Dat ga je niet redden met twee elektrische fietsen. Mijn niet-elektrische Sparta Maxx weegt al 27 kg...

Dan heb je wel 'n erg zware. De meeste gewone fietsen zijn net onder de 20 kg. Mijn Koga Myata reisfiets met speciaal raamwek voor tassen voor en achter weegt met 27 versnellingen maar 17 kg.

Bovenaan Onderaan