Hetzer
Forumguru
Vol trots kondigt Volkswagen de nieuwe Polo aan. Maar is dit wel een nieuwe auto? Volkswagen is namelijk niet met een schoon blad papier begonnen en in de basis is de nieuwe Polo daarom gelijk aan de oude Polo. Wat heeft de "nieuwe" Polo meer te bieden dan een opgefrist uiterlijk?
De nieuwe Polo is even groot als de oude. Daaruit blijkt al meteen dat het hier geen geheel nieuwe auto betreft, maar een opgefriste versie van een bestaand model. Het grootste verschil voor modeljaar 2014 is een nieuw aangezicht dat de auto een meer volwassen aanblik geeft. De koplampen maken gebruik van LED-techniek, met als voordeel een langere levensduur en een lager stroomverbruik.
Omdat de Polo niet gegroeid is, is de binnenruimte gelijk gebleven. De ruimte voorin is gemiddeld voor een auto van deze omvang. De ruimte achterin is matig.
Het zijn de gebruikte materialen en hoge afwerkingskwaliteit waarmee de Polo zich (wederom) onderscheidt van de concurrentie. De opzet van het dashboard is strak en sober, hetgeen bijdraagt aan de volwassen uitstraling van de Polo.
Infotainment
De Polo is de eerste Volkswagen die voorzien is van een geheel nieuw "infotainment" systeem. Dit gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem werkt voortaan nog beter samen met smartphones.
Middels "MirrorLink" verschijnen apps die op de mobiele telefoon draaien op het beeldscherm van de Polo en kunnen zo ook via dit beeldscherm worden bediend. Daarmee hoeft de bestuurder niet langer op het kleine schermpje van de telefoon te werken en dat bevordert de veiligheid. Bovendien kan de smartphone data van de auto uitlezen om bijvoorbeeld het verbruik nauwkeurig in de gaten te houden.
MirrorLink werkt met alle apps, maar omwille van de veiligheid werken alleen door Volkswagen goedgekeurde apps ook tijdens het rijden. Op het moment van schrijven werkt MirrorLink alleen met Android toestellen van het merk HTC. Ondersteuning door andere merken is gepland. MirrorLink werkt niet met Apple. Volkswagen zegt slechts in vage bewoordingen een toekomstige oplossing voor de iPhone toe.
Ook op het gebied van veiligheid zet de Polo voor modeljaar 2014 een grote stap vooruit. Voortaan remt de Polo automatisch voor obstakels. Deze zelfde techniek wordt gebruikt om bij gebruik van de cruise-control de snelheid automatisch aan te passen aan het overige verkeer, om altijd een veilige afstand te houden.
Weggedrag
Voor wie nog twijfelt of het hier een nieuwe of een vernieuwde auto betreft: het onderstel is niet gewijzigd. De rijeigenschappen waren goed en blijven dat.
Om het verbruik te verlagen is de besturing aangepast (elektro-mechanisch). Hiermee stuurt de Polo niet uitgesproken licht of zwaar, maar heeft Volkswagen een prima tussenvorm gevonden om een zo groot mogelijke doelgroep aan te kunnen spreken.
In vergelijking met andere compacte auto's voelt de Polo meer solide, terwijl de auto levendiger wordt bij een sportieve rijstijl. De Polo is voortaan voorzien van het stuurwiel uit de Golf en dat ligt goed in de hand.
1.2 TSI
Deze vijfde generatie van de Polo werd geïntroduceerd in 2009. Sinds die tijd zijn een laag verbruik en de daarbij behorende lage CO2-uitstoot nog belangrijker geworden. Daarom zijn de bestaande motoren voor modeljaar 2014 grondig onder handen genomen om waar mogelijk brandstof te besparen. De meeste technieken die voorheen alleen aan de superzuinige "BlueMotion"-uitvoering waren voorbehouden, zijn nu standaard op alle uitvoeringen.
Het effect daarvan is overduidelijk! Toen in 2009 met de 105 pk sterke 1.2 TSI motor werd gereden, leverde dat een testverbruik op van 1 op 16.7. Deze zelfde motor levert nu 110 pk en op een vergelijkbare route met een vergelijkbare rijstijl kwam het verbruik dit keer uit op 1 op 22.2!
1.0 MPI
Voortaan is de 1.0 liter benzinemotor uit de Volkswagen Up! ook beschikbaar in de Polo. Daarmee neemt het merk een risico, want zowel op papier als in de praktijk blijkt dat deze krachtbron eigenlijk te licht is voor de Polo.
Wanneer kalm met de verkeersstroom wordt meegereden, valt alleen het roffelende geluid op. Echter, dankzij de goede geluidsisolatie lijkt de driecilinder veel lekkerder te lopen dan in de Up! De Polo 1.0 komt moeiteloos mee met het overige verkeer en het verbruik is mede daarom spectaculair laag (altijd beter dan 1 op 20).
Een tussen-acceleratie op de snelweg, een flinke helling of rijden met volle bepakking vormt echter een probleem. In die gevallen moet de motor keihard werken om uberhaupt nog mee te komen met het verkeer en schiet het verbruik omhoog. Uiteindelijk kwam het testverbruik daarom uit op 1 op 19.6, terwijl de brochure 1 op 20.8 in het vooruitzicht stelt. Het grote voordeel van deze nieuwe krachtbron is daarom vooral de lage aanschafprijs van de auto.
Diesel
De 1.2 liter dieselmotor is vervangen door een exemplaar met een inhoud van 1.4 liter. De reden is dat een grotere motor minder hard hoeft te werken en daarom per saldo zuiniger zou zijn. De aangekondigde extra zuinige "BlueMotion"-uitvoering (82 gram CO2 per kilometer en dus lagere bijtelling) was op het moment van schrijven nog niet beschikbaar. In plaats daarvan is met de 90 pk / 230 Nm sterke variant gereden.
Onderweg met de "1.4 TDI" valt vooral op dat deze grotere dieselmotor een minder onrustige loop heeft dan de voorganger. Bovendien worden prestaties met meer gemak neergezet, waardoor de bestuurder minder nadrukkelijk het gevoel heeft met een "spaardieseltje" op stap te zijn. Daarmee is de Polo voor modeljaar 2014 nog steeds niet nieuw, maar zijn de belangrijkste punten effectief aangepakt en is de Polo klaar voor een nieuwe start.
Conclusie
Een bestaande PC met nieuwe software biedt extra mogelijkheden. Maar is het daarmee een nieuwe computer? Een oud huis met een nieuw interieur heeft een ander karakter, maar is het daarmee een nieuw huis? De bestaande Polo met nieuwe techniek biedt meer veiligheid en betere verbruikscijfers, maar is het daarmee een nieuwe auto?
Volkswagen heeft de Polo slechts ingrijpend vernieuwd voor modeljaar 2014. Zo is het uiterlijk opgefrist, terwijl de elektronica zelfs vooruitstrevend genoemd mag worden. De bestaande motoren zijn efficienter gemaakt. Voor een (nog) lager verbruik is de Polo voortaan leverbaar met een 1.0 liter motor die voldoet op binnenwegen, maar tekort schiet op de snelweg. De nieuwe dieselmotor is een grote vooruitgang. Door te kiezen voor een grotere motorinhoud, presteert de krachtbron met meer gemak en is het makkelijker om zuinig te rijden.
Bron : Autozine.nl
De nieuwe Polo is even groot als de oude. Daaruit blijkt al meteen dat het hier geen geheel nieuwe auto betreft, maar een opgefriste versie van een bestaand model. Het grootste verschil voor modeljaar 2014 is een nieuw aangezicht dat de auto een meer volwassen aanblik geeft. De koplampen maken gebruik van LED-techniek, met als voordeel een langere levensduur en een lager stroomverbruik.
Omdat de Polo niet gegroeid is, is de binnenruimte gelijk gebleven. De ruimte voorin is gemiddeld voor een auto van deze omvang. De ruimte achterin is matig.
Het zijn de gebruikte materialen en hoge afwerkingskwaliteit waarmee de Polo zich (wederom) onderscheidt van de concurrentie. De opzet van het dashboard is strak en sober, hetgeen bijdraagt aan de volwassen uitstraling van de Polo.
Infotainment
De Polo is de eerste Volkswagen die voorzien is van een geheel nieuw "infotainment" systeem. Dit gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem werkt voortaan nog beter samen met smartphones.
Middels "MirrorLink" verschijnen apps die op de mobiele telefoon draaien op het beeldscherm van de Polo en kunnen zo ook via dit beeldscherm worden bediend. Daarmee hoeft de bestuurder niet langer op het kleine schermpje van de telefoon te werken en dat bevordert de veiligheid. Bovendien kan de smartphone data van de auto uitlezen om bijvoorbeeld het verbruik nauwkeurig in de gaten te houden.
MirrorLink werkt met alle apps, maar omwille van de veiligheid werken alleen door Volkswagen goedgekeurde apps ook tijdens het rijden. Op het moment van schrijven werkt MirrorLink alleen met Android toestellen van het merk HTC. Ondersteuning door andere merken is gepland. MirrorLink werkt niet met Apple. Volkswagen zegt slechts in vage bewoordingen een toekomstige oplossing voor de iPhone toe.
Ook op het gebied van veiligheid zet de Polo voor modeljaar 2014 een grote stap vooruit. Voortaan remt de Polo automatisch voor obstakels. Deze zelfde techniek wordt gebruikt om bij gebruik van de cruise-control de snelheid automatisch aan te passen aan het overige verkeer, om altijd een veilige afstand te houden.
Weggedrag
Voor wie nog twijfelt of het hier een nieuwe of een vernieuwde auto betreft: het onderstel is niet gewijzigd. De rijeigenschappen waren goed en blijven dat.
Om het verbruik te verlagen is de besturing aangepast (elektro-mechanisch). Hiermee stuurt de Polo niet uitgesproken licht of zwaar, maar heeft Volkswagen een prima tussenvorm gevonden om een zo groot mogelijke doelgroep aan te kunnen spreken.
In vergelijking met andere compacte auto's voelt de Polo meer solide, terwijl de auto levendiger wordt bij een sportieve rijstijl. De Polo is voortaan voorzien van het stuurwiel uit de Golf en dat ligt goed in de hand.
1.2 TSI
Deze vijfde generatie van de Polo werd geïntroduceerd in 2009. Sinds die tijd zijn een laag verbruik en de daarbij behorende lage CO2-uitstoot nog belangrijker geworden. Daarom zijn de bestaande motoren voor modeljaar 2014 grondig onder handen genomen om waar mogelijk brandstof te besparen. De meeste technieken die voorheen alleen aan de superzuinige "BlueMotion"-uitvoering waren voorbehouden, zijn nu standaard op alle uitvoeringen.
Het effect daarvan is overduidelijk! Toen in 2009 met de 105 pk sterke 1.2 TSI motor werd gereden, leverde dat een testverbruik op van 1 op 16.7. Deze zelfde motor levert nu 110 pk en op een vergelijkbare route met een vergelijkbare rijstijl kwam het verbruik dit keer uit op 1 op 22.2!
1.0 MPI
Voortaan is de 1.0 liter benzinemotor uit de Volkswagen Up! ook beschikbaar in de Polo. Daarmee neemt het merk een risico, want zowel op papier als in de praktijk blijkt dat deze krachtbron eigenlijk te licht is voor de Polo.
Wanneer kalm met de verkeersstroom wordt meegereden, valt alleen het roffelende geluid op. Echter, dankzij de goede geluidsisolatie lijkt de driecilinder veel lekkerder te lopen dan in de Up! De Polo 1.0 komt moeiteloos mee met het overige verkeer en het verbruik is mede daarom spectaculair laag (altijd beter dan 1 op 20).
Een tussen-acceleratie op de snelweg, een flinke helling of rijden met volle bepakking vormt echter een probleem. In die gevallen moet de motor keihard werken om uberhaupt nog mee te komen met het verkeer en schiet het verbruik omhoog. Uiteindelijk kwam het testverbruik daarom uit op 1 op 19.6, terwijl de brochure 1 op 20.8 in het vooruitzicht stelt. Het grote voordeel van deze nieuwe krachtbron is daarom vooral de lage aanschafprijs van de auto.
Diesel
De 1.2 liter dieselmotor is vervangen door een exemplaar met een inhoud van 1.4 liter. De reden is dat een grotere motor minder hard hoeft te werken en daarom per saldo zuiniger zou zijn. De aangekondigde extra zuinige "BlueMotion"-uitvoering (82 gram CO2 per kilometer en dus lagere bijtelling) was op het moment van schrijven nog niet beschikbaar. In plaats daarvan is met de 90 pk / 230 Nm sterke variant gereden.
Onderweg met de "1.4 TDI" valt vooral op dat deze grotere dieselmotor een minder onrustige loop heeft dan de voorganger. Bovendien worden prestaties met meer gemak neergezet, waardoor de bestuurder minder nadrukkelijk het gevoel heeft met een "spaardieseltje" op stap te zijn. Daarmee is de Polo voor modeljaar 2014 nog steeds niet nieuw, maar zijn de belangrijkste punten effectief aangepakt en is de Polo klaar voor een nieuwe start.
Conclusie
Een bestaande PC met nieuwe software biedt extra mogelijkheden. Maar is het daarmee een nieuwe computer? Een oud huis met een nieuw interieur heeft een ander karakter, maar is het daarmee een nieuw huis? De bestaande Polo met nieuwe techniek biedt meer veiligheid en betere verbruikscijfers, maar is het daarmee een nieuwe auto?
Volkswagen heeft de Polo slechts ingrijpend vernieuwd voor modeljaar 2014. Zo is het uiterlijk opgefrist, terwijl de elektronica zelfs vooruitstrevend genoemd mag worden. De bestaande motoren zijn efficienter gemaakt. Voor een (nog) lager verbruik is de Polo voortaan leverbaar met een 1.0 liter motor die voldoet op binnenwegen, maar tekort schiet op de snelweg. De nieuwe dieselmotor is een grote vooruitgang. Door te kiezen voor een grotere motorinhoud, presteert de krachtbron met meer gemak en is het makkelijker om zuinig te rijden.
Bron : Autozine.nl