Nieuwe voorruit - lost slecht zicht bij regen op

mobylette

Nieuw lid
Carrglass heeft een nieuwe vooruit in me Fabia 1.2TDI geplaatst.
Dit is naar alle tevredenheid gegaan.

Tijdens het verwijderen van de ruit zijn de 2 dikke glanzende zwarte plastic strips aan de zijkant van de vooruit kapot gegaan. Hiervoor zijn nieuwe geplaatst.
Deze nieuwe hebben een opstaand gootje , zodat regen water via de bovenkant van de ruit afgevoerd wordt.

De originele strips zorgende ervoor dat de ruit gelijk lag met de stijl ernaast, zodat het regen water over de zijruit ging. Dat is nu niet meer het geval.

Zijn meer mensen hiervan op de hoogte?

in de foto is de stip te zien (is niet mijn auto)

strip_voorruit.jpg

Sparkie

Forumguru
Ik ben niet bekend met de Fabia, maar zorgen die strips er niet voor dat je een grote(re) blinde hoek krijgt bij de A-stijl?

turboturbo

Forumguru
Zit dat gootje nou aan de voorkant (zijkant van de voorruit)?
Want de foto wekt de indruk dat het om een gootje langs de zijruit gaat, of ben ik daar de enige in?

Chatslet

Forumguru
Nee dat is toch sowieso al? Het lijkt alleen of de rand daar iets meer op staat. Volgens mij zijn dit gewoon de strips van de normale Fabia. Bij de Greenline waren ze geloof ik anders omdat dat minder luchtweerstand zou geven en de auto dus zuiniger rijd. Dat zou ook de reden zijn van de regen langs de zijruiten.

Canon-Eye

Forumguru
De originele strips zorgende ervoor dat de ruit gelijk lag met de stijl ernaast, zodat het regen water over de zijruit ging.
Mijn FIIC GL is van mei 2011 en heeft zulke gootjes al standaard. Alleen zijn die gootjes onderaan een mm of 8 à 10 breed en lopen ze naar boven smaller toe, waardoor de afvoercapaciteit gaandeweg kleiner wordt. Hierdoor kan het gebeuren (als het hard genoeg regent) dat ze ongeveer halverwege de weg omhoog de stroom niet meer aankunnen, zodat (een deel van) het water daar over de rand kabbelt en alsnog over de zijruit wordt geblazen.

De ruit ligt bovenaan keurig in lijn met het dak, de strips ook, dus het lijkt me alles bijeengenomen goed gemonteerd - d.w.z. gemonteerd conform het ontwerp. Wat er dan weer op wijst dat het ontwerp toch niet optimaal is...

s-line

Forumguru
Hebben ze ook gelet op de antenne-draad die in de voorruit zit?
Vast niet want het zijn de grootste prutsers die er rond lopen! Het is zoieso een imitatie raam kijk maar of er een skoda logotje in staat. Ik krijg zoveel auto's onder handen waar door carglass het ruit vervangen is, met roest of lekkage,
Waarschijnlijk hebben ze bij deze Fabia imitatie kappen gemonteerd!
Dus hou goed in de gaten of je geen lekkage krijgt of roest!
greetz.

turboturbo

Forumguru
Ik heb vorig jaar ook een nieuw raam van carglass gehad. Achteraf was ik liever naar de dealer gegaan en had ik iets bijbetaald (carglass werd 100% vergoed, dealer mogelijk niet helemaal maar weet ik niet zeker)
Ik wist niet dat een dealer dit ook kon doen (ja dom he, zo gehersenspoeld ben ik al door de reclame)

Het glas van de nieuwe Carglass ruit is super zacht. Een keer zo 'dom' geweest een verse vogelpoep klodder met een spons bij het tankstation eraf te soppen en er zitten sindsdien kleine krasjes in het glas op die plek. Ik ga nog eens kijken of ik dat kan wegpolijsten van de zomer....

rikusples

Senior Member
Dus goed idee geweest om de ruit van mijn citigo bij de dealer te laten vervangen, moest dat is standaard 65 euro betalen voor eigen risico.

mobylette

Nieuw lid
Ja ook de antenne draad zit in de vooruit, ook de zonne afscherming tussen de 2 zonne kleppen is precies het zelfde. Ook chassis nummer enzo is af te lezen. Merk van het glas is zelfde als de zijramen. Ik denk dat het een originele ruit is.

Bovenaan Onderaan