Nieuwe voorruit

Mistraller

Senior Member
Vorige week een nieuwe voorruit laten plaatsen bij Autotaalglas. Een sisecam ruit is erin gezet. Geen problemen mee verder, en de ruit is ook netjes gezet zonder lakschade oid. Alleen zag ik thuis dat er een luchtbel onder de regensensor zat. Dus gebeld en ze wilden het wel oplossen. Vandaag is mijn vrouw er geweest; ja was inderdaad niet netjes. Maar nu zie ik nog steeds een vlek in het midden. Nu zeiden ze mijn vrouw dat het wel zou wegtrekken, maar ik vraag het me wel af; hoort dit zo? Gaat dit echt wegtrekken; het kan toch nergens heen zo?
Het ziet er ook anders uit dan origineel, want toen was het geheel veel donkerder. (De eerste foto, en let niet op alle stofpartikeltjes)

Bijlagen

• 20240822_094531.jpg
    20240822_094531.jpg
    993,3 KB · Weergaven: 116
  • 20240829_002135.jpg
    20240829_002135.jpg
    899 KB · Weergaven: 115

hemi24

Forumguru
@MarkvdD : precies wat ik dacht! Volgens mij zit de sensor met een gel-pad bevestigd en niet met plakviltjes; maar als ik het fout heb horen we dit snel genoeg…!

Tees

Donateur
Die eerste foto is idd hoe het eruit hoort te zien, een egaal zwart geheel met 2 stipjes waar de sensor z'n meting verricht. Dat tweede is totaal idioot, geen idee wat ze daar gedaan hebben.

Gelukkig adverteren deze bedrijven (Carglass, Autotaalglas) met dat ze zo ontzettend goed zijn met alle sensoren die in moderne autos zitten :banghead:. De goedkope toko waar ik mijn voorruit heb laten vervangen heeft t gewoon in 1x goed gedaan, veel beter dan dit.

gehaktbal

Forumguru
Beetje off-topic maar toch: Wat is dan wel een goed bedrijf? Autotaalglas zou zich in theorie onderscheiden van Carglass omdat daar sprake is van franchiseformules waarbij de vestigingen zelf hun kwaliteit in theorie zouden moeten handhaven.
Als ik voor een nieuwe ruit zou moeten kijken, zou ik op dit moment geen idee hebben welke plek daarvoor goed aangeschreven is. Zonder dit topic zou ik gewoon naar Autotaalglas gaan.

MarkvdD

Forumguru
Is vooral denk ik situatie- of momentafhankelijk, oftewel een momentopname of de service en kwaliteit van het werk goed is.

Ik ben het afgelopen jaar twee keer bij Autotaalglas geweest voor een nieuwe ruit, een keer voor- en een keer achterruit. Twee verschillende vestigingen en de service en kwaliteit was goed. Ruit zat er netjes in en ook geen (lak)schade of sensoren die niet meer of niet meer goed werkten. Alles zag er als origineel uit.

Ik zou zo weer naar Autotaalglas gaan als ik een nieuwe ruit zou moeten hebben.

Tees

Donateur
Ik heb mijn voorruit laatst laten vervangen door nieuwevoorruit.nl. Bij m'n vorige auto (F1) ook gedaan en in beide gevallen goed gedaan met een Pilkington of Saint Gobain ruit, en voor een prima prijs (stuk goedkoper dan de grote jongens).

Smeeuwis

Donateur
Misschien een goedkoper glas merk? Het ziet er in mijn optiek niet zo mooi uit. Anderzijds lijkt het er wel op dat de licht en regensensoren gewoon vrij zicht naar buiten hebben. Werken ze verder wel goed? Hand er op houden en licht gaat aan, water er op sprayen met een spuitbusje en de wissers moeten in actie komen.

Ik vind het wel wat goedkoop overkomen allemaal, die luchtbel is natuurlijk ook gewoon amateurswerk, maar goed dat ze dat hersteld hebben. Ik heb overigens totaal andere ervaringen met Autotaalglas, afgelopen jaren drie keer geweest en alle keren 100% tiptop in orde, inclusief calibreren etc.

hemi24

Forumguru
Service was in mijn geval ook niks mis mee bij Autotaalglas; de ruit is echter een goedkope tweedekeus… :mad:

Geeft een vertekening precies rond de bumper van je voorligger.
Had het al eerder verbeeld, maar gisteren definitief bevestigd.
Heel irritant als je het weet en erop gaat letten!

Tees

Donateur
Sisecam zegt mij ook niets, ik ken Saint Gobain, Pilkington en ASC (of een andere 3-letterige afkorting, ben t even kwijt) als merken die door VAG af-fabriek geleverd worden en die als A-merken bekend staan. Ik heb ook gecheckt dat één van die 3 bij mij gemonteerd zou worden. Ik zag ook geen verschil met t origineel, terwijl ik die in de fotos van TS duidelijk wel zie.

@MarkvdD F1 = Fabia I, als je opmerking tenminste serieus was (soms lastig in te schatten met platte tekst).

SteGo

Donateur
Beetje off-topic maar toch: Wat is dan wel een goed bedrijf? Autotaalglas zou zich in theorie onderscheiden van Carglass omdat daar sprake is van franchiseformules waarbij de vestigingen zelf hun kwaliteit in theorie zouden moeten handhaven.
Maar Carglass en Autototaalglas behoren beide tot Belron, en ik kan me zo voorstellen dat het moederbedrijf wel in grote lijnen zal bepalen welke ruiten bij voorkeur geplakt dienen te worden ... :pieker:

Sisecam zegt mij ook niets, ik ken Saint Gobain, Pilkington en ASC (of een andere 3-letterige afkorting, ben t even kwijt) als merken die door VAG af-fabriek geleverd worden en die als A-merken bekend staan. Ik heb ook gecheckt dat één van die 3 bij mij gemonteerd zou worden. Ik zag ook geen verschil met t origineel, terwijl ik die in de fotos van TS duidelijk wel zie.
ASC = AGC. ;)
In mijn Citigo is destijds een AGC geplakt ter vervanging van de OEM/Pilkington, daar viel ook wel het een en ander op aan te merken. AGC maakt ook wel OEM-ruiten, maar dan voornamelijk voor de Japanse merken. Al zijn de voorruit en zijruiten in mijn Japanner, geproduceerd in Frankrijk, van Pilkington afkomstig. En mocht ik eens een nieuwe voorruit nodig hebben dan zal ik absoluut benadrukken dat ik een Pilkington erin geplakt wil krijgen.

De ruit van de TS vind ik wel vrij schokkend, dat ziet er echt cheapy imitatie uit. Ik heb ken verscheidene merken glasproducten maar Sisecam was nieuw voor mij. Ik kan er met m'n hoofd niet bij waarom glasboeren dit soort spul erin plakken. Zo duur zijn aftermarket kwaliteitsruiten van Pilkington of Saint Gobain nou (meestal) ook weer niet, en zeker niet voor de ruitboeren die heel veel ruiten inkopen op jaarbasis. Maar kennelijk pakken ze dan toch graag nog net wat extra euro's marge door zo'n cheapy ruit te plakken.

Tees

Donateur
Mijn O2 had nog de originele ruit, en dat bleek (na nazoeken van de code erop) een AGC te zijn (dank @SteGo)! Dus ook Skoda heeft AGC af-fabriek gemonteerd.

Mistraller

Senior Member
Sisecam en Saint Gobain hebben wel een joint venture lees ik. (SG zat er oorspronkelijk in)

Afgezien van het sensor gebied is er niets anders te zien aan die ruit, dus ik zie daar verder geen problemen mee. Was ook volledig verzekerd zonder eigen risico dus ook geen kosten aan hoeven maken.

Die 4 rondjes waren in de originele sensor ook te zien. Alleen véél donkerder. Als je de foto in originele grootte bekijkt kan je het net zien.
Ik denk dus dat de originele plakker zwart was en deze is transparant of zo.

En als het er netjes ingeplakt wordt en het functioneert is het wat mij betreft prima hoor. Maar het zit gewoon niet netjes en dat had ik bij de afspraak al gemeld dat ik wil dat het netjes gebeurt. (De parkeerkaart houder zit er nu wel netjes in, bij mijn vorige O2 heeft carclass de ruit gedaan en had ik iets lakschade en het houdertje zat niet strak dus rammelde op klinkerwegen)

Ik ga nog wel eens bellen na het weekend want ik geloof niet dat dit wegtrekt. Ik moet mijn Sinosmart dashcam ook nog terug erop klikken namelijk...en dat doe ik liever niet 3x opnieuw.

Mistraller

Senior Member
Nog even de eindafloop; ik ben nog 2x terug geweest. En steeds kwam er lucht onder de plakker. Bij het plaatsen perfect en een dag later toch weer losgekomen. De laatste keer heeft de man er een "originele" plakker in gedaan, (geen idee wat het verschil is) maar 1,5 week verder zit ie nog steeds strak en netjes tegen de ruit. Nu ook de dashcam teruggeplaatst dus alles is weer helemaal zoals het hoort. De aanhouder wint, eind goed al goed zullen we maar zeggen. Voor het ongemak nog een fles ruitenspoeiervloeistof meegekregen trouwens.

Bovenaan Onderaan