NL O2 TDI versus BE, DPF of niet :-/

Frankie

Actief lid
Hoi...

wij hebben inmiddels 5 Octavia's binnen ons bedrijf (6 als je mijn eerste nog meetelt ;). Twee keer een Ambiente met ieder een 1.9 TDI blok, twee keer een BE met beide een 2.0 TDI (non-DPF) en nu sinds eind deze week een Belgische Elegance met diverse opties (met b.v. de nieuwe Lyra velgen) met tevens een 2.0 TDI. Maar of die DPF is weten we niet zeker. De auto is van LeasePlan BE en de collega heeft niet expliciet een DPF versie besteld. Echter, hij heeft een onderhouds interval van 15.000 ipv 30.000 bij ons te horen gekregen en hij MAG geen longlife olie gebruiken (dikke sticker onder kap). Dan duidt het toch op een DPF, niet ? Daarbij vermelden de papieren 136 ipv de officiele 140pk. Of heeft dat domweg met een grens te maken binnen het wegenbelastingsstelsel van Belgie ?

Thanks !!
 

Rallye

Forumguru
Volgens de Belgische site bestaat er een 136 PK TDI 2-liter, een 140 PK TDI 2-liter en een 140 PK TDI 2-liter DPF (zie plaatje). Het lijkt er dus op dat een 136 PK 2-liter geen DPF heeft.
 

Bijlagen

  • Octavia Belgie.jpg
    Octavia Belgie.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 26

Frankie

Actief lid
Volgens de Belgische site bestaat er een 136 PK TDI 2-liter, een 140 PK TDI 2-liter en een 140 PK TDI 2-liter DPF (zie plaatje). Het lijkt er dus op dat een 136 PK 2-liter geen DPF heeft.

Hmm... maar wat is dan het technische verschil dat maakt dat ik longlife olie mag gebruiken en hij niet ? Ik zelf vermoed toch dat dit dan het oudere (voormalig 1.9) blok is..
 

Tijg

Actief lid
Hmm... maar wat is dan het technische verschil dat maakt dat ik longlife olie mag gebruiken en hij niet ? Ik zelf vermoed toch dat dit dan het oudere (voormalig 1.9) blok is..

Kijk even in de kofferruimte onder de mat naar de sticker met de autogegevens. Daarop staat ook de motorcode vermeld.
Lees deze uit op http://tdiwiki.studiolucas.nl/Categorie:Motoren .
Er bestaan een aantal 136 pk motoren, maar dit zijn allemaal 2 liter blokken. Deze worden idd in België wel geleverd en in Nederland niet (meer). De eerste Touran had 136 pk ipv 140.
Of een auto LongLife service mag hebben of niet hangt van meerdere factoren af. Wanneer je met de motorcode naar je dealer gaat, moeten ze kunnen checken of LongLife mogelijk is of niet. Mijn Golf 4 met AJM motor (115 pk PD) kon net geen longlife hebben omdat hij modeljaar 01 was, maar modeljaar 02 kon het wel.
 

sitechris

Donateur
Hoi...

wij hebben inmiddels 5 Octavia's binnen ons bedrijf (6 als je mijn eerste nog meetelt ;). Twee keer een Ambiente met ieder een 1.9 TDI blok, twee keer een BE met beide een 2.0 TDI (non-DPF) en nu sinds eind deze week een Belgische Elegance met diverse opties (met b.v. de nieuwe Lyra velgen) met tevens een 2.0 TDI. Maar of die DPF is weten we niet zeker. De auto is van LeasePlan BE en de collega heeft niet expliciet een DPF versie besteld. Echter, hij heeft een onderhouds interval van 15.000 ipv 30.000 bij ons te horen gekregen en hij MAG geen longlife olie gebruiken (dikke sticker onder kap). Dan duidt het toch op een DPF, niet ? Daarbij vermelden de papieren 136 ipv de officiele 140pk. Of heeft dat domweg met een grens te maken binnen het wegenbelastingsstelsel van Belgie ?

Thanks !!


De 136 pk heeft idd te maken met belastingsstelsel in belgie.

Ik heb een DPF, maar gebruik gewoon longife olie en heb interval van 30.000 km. Dat heeft niets te maken met DPF.
 

Swiss

Actief lid
Verschil zit 'm in Belasting op InVerkeersstelling:

136 PK = 100 KW = net nog 495 Euro (bovengrens)
140 PK valt in een hogere categorie, met name 867 Euro.

Dus die 4 PK kost je 372 Euro extra. Daarom dat fabrikanten een 136 pk-categorie aanbieden, net als de meeste 170 pk-motoren bij ons te verkrijgen zijn als 163 pk-versie (bovengrens volgende categorie).

Rare jongens, die Belgen... :)

Grtz,
Swiss
 

Frankie

Actief lid
Verschil zit 'm in Belasting op InVerkeersstelling:

136 PK = 100 KW = net nog 495 Euro (bovengrens)
140 PK valt in een hogere categorie, met name 867 Euro.

Dus die 4 PK kost je 372 Euro extra. Daarom dat fabrikanten een 136 pk-categorie aanbieden, net als de meeste 170 pk-motoren bij ons te verkrijgen zijn als 163 pk-versie (bovengrens volgende categorie).

Rare jongens, die Belgen... :)

Grtz,
Swiss

Dank je voor de uiteenzetting Swiss !! Heb dat stelsel nooit helemaal begrepen. bij ons tellen ze het gewicht als factor voor de belasting. Misschien omdat je met een sterkere auto die gaten in de Belgische wegen nog makkelijker groter trekt :-) Grapje !!
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb begrepen dat de DPF versie ook een licht verouderd blok is met 8 kleppen... Allicht iets meer verbruik? Mindere loop?
 

Jager

Actief lid
De 136 pk heeft idd te maken met belastingsstelsel in belgie.

Ik heb een DPF, maar gebruik gewoon longife olie en heb interval van 30.000 km. Dat heeft niets te maken met DPF.

Same here, 1.9TDI met DPF en gewoon onderhoudsinterval 30.000km en juist wel longlife gebruiken
 
Bovenaan Onderaan