Nog 2 weken, en wachten duurt lang,

Nog 2 weken voor ik mij Yeti mag afhalen, hoop een goede aankoop te hebben gedaan, zijn er mensen die een 4x4 bezitten? En wat zijn jullie ervaringen hiermee? Laat me weten,Grt.

snel

Actief lid
welkom je krijgt er geen spijt van trek er een caravan mee 1650 kg geen problemen mee blijft gaan moet zelf wel uit kijken voor max snelheid / gewicht een nadeel is brandstof gebruik maar heb hiermee rekening gehouden bij aan koop maar geen vergelijkbare auto gevonden

En al met iets specifiek problemen gehad? Ik heb wel een diesel aangekocht 2 L. 140 PK. met een automaat, En lees hier en daar wel eens dat er al eens problemen zijn met de DSG bak, weet nu ook niet wat er van aan is natuurlijk, zal zeker afwachten zijn,

Jose

Nieuw lid
Met de aanschaf van uw Yeti krijgt u beslist geen spijt. Gefeliciteerd.
Ons bevalt hij best. 4x4 1.8 TSI alldrive , januari 2012, 20.000 km reeds gereden. ( cappucino beige )
De Yeti is zeer wendbaar in de stad, comfortabel op de snelweg, snel en krachtig,
Gemiddeld verbruik 1:10,6 inclusief 3500 km per jaar met een caravan van 1500kg door Italië.
Wel heb ik de binnenzijde van de motorkap laten bekleden met een isolatie schild, net als bij de diesel standaard is. ( kosten ca € 70,00 )
Nu is hij nog stiller.

En wat heb jij gekocht? Vertel.......maar ik heb ook 11 weken gewacht hoor, en dan zeggen ze dat het slecht gaat in de auto verkoop, niet te geloven toch, of te wel hebben ze de productie wat terug geschroefd,

lovely305

Forumguru
Ik heb gekozen voor een Citigo Arctic Air.Zoals de foto bij mijn naam.
Mijn eerste nieuwe auto....man, ik wist niet dat ik zo ongeduldig kon zijn!!

Zie er goed uit, ik wens je er het allerbeste mee, en natuurlijk moet altijd ook wat geluk hebben met een wagen, het is mechaniek, en mechaniek is niet onfeilbaar. Maar toch moet ook lang wachten,

Jose

Nieuw lid
Vergeten te vermelden.
wij hebben onze Yeti ook laten afleveren met 16 inch velgen i.pv 17 inch
dan is hij veel confortabeler vinden wij.

4 x4 alldrive

Ja, die van mij word afgeleverd met 17 inch velgen, maar je hebt gelijk, dat is meer comfortabel, maar het oog mag ook wat,en 16 inch banden zijn ook een stuk voordeligger bij vervanging. maar goed

veld94

Lid
Ik rij nu twee jaar met de Yeti 2.0 TDI 140 pk DSG, en inmiddels 47000 km op de teller. Er hebben zich tot op heden geen storing voorgedaan, en verwacht deze ook niet.Het is een zeer pittige wagen, die mij overal brengt waar ik wil komen. De 4x4 helpt mij regelmatig zwaardere aanhangers door onverhard terrein te verplaatsen. Die 4x4 geeft mij met sneeuwval ook veel betere rijeigenschappen dan soortgenoten zonder 4x4. Dit pittige wagentje laat hier wel een gemiddeld brandstof verbruik zien van 1:14, dat is niet echt zuinig. Je kan dat wel verbeteren, maar dan moet je niet boven de 100 km komen en de aanhangers laten staan .
Ik heb inmiddels wel hulpveren bij de achteras laten monteren, en er zit een afwijkende bandenmaat onder, nl Michelin Latitude Tour215-65-R16. Dit is een iets hogere band die nog net past qua hoogte, en geeft mij veel comfort. De auto gebruik ik dagelijks als werkpaard in de wegenbouw, en is ook omgebouwd naar grijs kenteken (twee-zitter, en scheelt ruim 17000 euro in aanschaf). De DSG vind ik geweldig rijden, en de opmerking die ik elders lees dat er wel eens storingen zijn met de DSG, dan lees ik dat dat voor komt bij de benzine uitvoeringen, maar die hebben een droge DSG-7 terwijl de diesel een olie gevulde DSG-6 heeft. Daar heb ik nog geen klachten van gelezen.

Hallo,Goed en fijn te lezen dat U nog geen klachten of mankementen heb aan uw wagen, maar wat ik lees over uw afwijkende banden??Die van mij word geleverd met banden maat 225/50 R17 banden en velgen. (Is dit niet ongeveer de zelfde maat)?? Is nakijken, Maar goed in de week van 6 tot 12 mei zou ik hem mogen gaan afhalen, ben benieuwd.

Bandenmaat

Hallo, inderdaad, 225/50/ R17 heeft de afmetingen :65,68 cm op 206,34 cm omtrek, en de maat Tour 215-65-R16 heeft de afmetingen: 68,59 cm op 215, 48 cm. Dat is inderdaad een vrij groot verschil in banden. wat maakt dat een verschil hebt van 4,43 %, met andere woorden indien ge 120 rijd, ge in het echt 125,32 km per uur rijd. Mag ik vragen of ge geen storingen krijgt op uw boord computer?

veld94

Lid
Nee, ik krijg geen storingen op mijn boardcomputer. ik weet wel dat de aangegeven rijsnelheid op de klok nu exact hetzelfde aangeeft als de snelheid op mijn navigatie. Dat is dus wel uitkijken bij snelheidscontroles, want je heb geen marge meer. Wat je afleest is ook waar ze jou op klokken. In de auto zit ook een trac&trace systeem ingebouwd (om de belastingdienst er ervan te overtuigen dat ik geen prive km maak met deze auto), die voorheen (met de standaard 215-60-r16) minder km registreerde dan de klok in de auto aangaf, en nu met de grotere maat banden gaat het net de andere kant op, de klok in de auto registreerd minder kilometers dan het trac&trace systeem. Ik ben dus nu ook minder snel aan een onderhoudsbeurt toe, en de motor rijd nu dus ook bij een lager toerental je gewenste snelheid. Of dit allemaal euro gaat schelen, weet ik niet, maar theoretisch zou dit wel zo moeten zijn, denk ik.

Canon-Eye

Forumguru
met andere woorden indien ge 120 rijd, ge in het echt 125,32 km per uur rijd
Misschien ben ik ietsje té taalgevoelig, maar dit statement klopt niet: "als je 120 rijdt", dan rij je dus ook 120.

Iets geheel anders is, wat de snelheidsmeter aangeeft: vaak is het zo dat die al op 125 of zo staat als je in werkelijkheid 120 rijdt. Dat zit 'm in de Europese typegoedkeuringsnorm voor snelheidsmeters. Die mogen niet naar beneden afwijken, wel naar boven (binnen een grens die door een formule wordt bepaald: bv. bij 100 echte km/u mag de meteraanwizing maximaal 114 zijn). Zie het maar als een soort ingebouwde veiligheidsmarge tegen onbedoelde snelheidsovertredingen.

Door banden met een grotere rolomtrek te monteren, zal bij dezelfde echte snelheid de meteraanwijzing dalen. In het voorbeeld van post #14 zal de aanwijzing dan van "teveel" waarschijnlijk veranderen in "ongeveer correct".
Wel iets om rekening mee te houden als je bij flitspalen op je snelheidsmeter kijkt i.p.v. op de satnav: die veiligheidsmarge is dan weg...

Michel61

Nieuw lid
Ik rijdt al bijna 4 jaar met mijn witte TSI 4x4 (135.500 km) , en met plezier. Wel is het verbuik iets hoger, maar in de winetrmaanden heb ik toch het meest plezier van gehad.
helaas zitten mijn lease km er bijna op en moet ik overstappen naar mogelijk een Volkswagen :(, dus ga ik die Yeti erg missen. Geniet ervan, wij heeb er in iedergval veel plezier gehad, met en zonder caravan erachter.

Bovenaan Onderaan