Nog een Cruise Control vraag

SuperBartje

Forumguru
Kennen jullie dit fenomeen ?

Je rijdt lekker op de CC en geeft even tijdelijk wat gas bij met het gaspedaal, bijv. om in te halen.
Dan laat je het gas weer heeeel geleidelijk los en de auto zakt (zou moeten zakken) terug naar de in de CC ingestelde snelheid.
Maar doordat je (en alleen als je) het gas heeeel geleidelijk loslaat, zakt de mijne (en de Octavia daarvoor en de Polo daarvoor) door de in de CC ingestelde snelheid (soms tot wel 5 a 10 km/h lager), en pas als je dan je voet echt van het gas af hebt, doet de CC ineens weer wel z'n werk en je accelereert, enigszins onverwacht, automatisch alsnog weer naar de ingestelde snelheid.

De eerste keer vond ik het wel spooky en schrok ik een beetje :nailbiting:. Nu verrast het me nog heel soms omdat ik dan even vergeten ben dat de CC aan staat en juist bewust gas terug neem: en als íe dan ineens "spontaan" weer gas bij geeft is het even raar maar heb ik altijd tijd genoeg om de CC uit te tikken of anders de rem te gebruiken.

Zou dit een "bug" zijn ? Of zou dit een reden hebben dat dit zo werkt ?

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt mij niet goed. Ik ben in totaal aan mijn vierde Skoda met fabrieks-CC bezig en als tamelijk fanatiek gebruiker ervan heb ik dit verschijnsel nog nooit ervaren.

EdK

Forumguru
Ken het fenomeen wel, ook wel eens ervaren.
Tsja denk dat in de software het gaspedaal hoger in rang staat dan de CC ( lijkt me ook logisch )
Heb me dan ook aangeleerd om na bv een inhaalactie en weer op rechterbaan komend me voet in één keer van het gaspedaal af te halen

hemi24

Forumguru
Ken het fenomeen, had het in de O2, de O2FL, de C-Max en bij de Golf 7 kun je het ook reproduceren...

Let wel, alleen als je het gas héél langzaam loslaat, zoals omschreven, zakt de snelheid er even door...

Hetzelfde gevoel heb ik als je de het gaspedaal heel langzaam intrapt bij ingeschakelde CC: dan is het ook net of het systeem even de kluts kwijt is en de motor lichtjes inhoudt.

SuperBartje

Forumguru
Dank voor de bevestiging. Blijkbaar heb ik een fluwelen rechtervoet :cool: (maar wel maatje 44:maakmegek:).
Ik accepteer het dus gewoon als een gegeven.

Bovenaan Onderaan