Nog steeds rolgeluid na montage nieuwe banden voorzijde

redriver

Senior Member
Ongeveer 2 maanden geleden ben ik naar mijn universele garage gegaan met de klacht dat er aan de voorzijde veel rolgeluid hoorbaar was. De vraag gesteld of hun konden kijken waar de oorzaak lag. Conclusie was; geen bijzonderheden qua lagering en/of ophanging maar onronde banden werd als aannemelijke oorzaak aangegeven. Daarom vorige week aan de voorzijde 2x Michelin Primacy 4+ 205/55 R16 91V laten monteren omdat de reviews qua rondheid bij deze band positief waren. Helaas is het rolgeluid nog steeds aanwezig. Ik weet dat Octavia's hier gevoelig voor kunnen zijn maar toen we de auto net hadden (3 jaar geleden) hebben we er dus bijna 2,5 jaar geen last van gehad.

Iemand nog tips / adviezen waarop te letten ? Ik sta op het punt om weer een nieuwe afspraak te maken om de oorzaak boven water te krijgen.

Captain Hook

Forumguru
Rolgeluid?

Bedoel je het zoemende geluid van gecupte banden? Of bedoel je iets anders?

En, zeker weten dat het de voorzijde is? Gecupte banden komen meestal voor aan de achterzijde. (= de niet aangedreven wielen). Als je de auto op een brug zet en de wielen vrij laten draaien, kun je vaak het zelfs voelen, als je voorzichtig je vingers langs het profiel laat gaan, terwijl je het wiel draait. Er zit dan een soort van zaagtandprofiel in/op je band.

redriver

Senior Member
Het lijkt echt van de voorzijde te komen, maar ik zal bij de afspraak met de garage aangeven dat ze de achterkant ook bekijken.

1983jeroen

Forumguru
Ik heb dezelfde banden voor, maar in 17 inch. Ze zouden heel stil moeten zijn, maar ik merkte geen verschil met de oude Continentals.

De Octavia is nu eenmaal niet super stil.
Weet je zeker dat het niet tussen de oren zit?

Als je in het midden van het land woont kun je gerust een keer met mijne meerijden om te luisteren of er volgens jou verschil is.

redriver

Senior Member
Dat weet ik niet 100% zeker maar het lijkt wel van de voorzijde te komen. Hopelijk kan de garage bij een "second opinion" nog wat zaken uitsluiten.

Pindasaus

Forumguru
toen we de auto net hadden (3 jaar geleden) hebben we er dus bijna 2,5 jaar geen last van gehad.
Dus het geluid is een half jaar geleden plotseling ontstaan? Toevallig de wielen van plaats verwisseld? Dat kan gebeuren bij een wissel tussen zomer- en winterbanden.

hemi24

Forumguru
Ook geen ruitschade gehad waarbij er een nieuwe voorruit is geplaatst?
Of deurrubbers die gescheurd zijn?

redriver

Senior Member
Geen ruitschade. Ik zal de deurrubbers eens controleren al zie ik de relatie met rolgeluid niet ???

hemi24

Forumguru
Geluid moet ergens vandaan komen, door slechte afdichting (ramen of deuren) kan dit naar binnen dringen…

Bovenaan Onderaan