Nogmaals: Inrijden van een nieuwe auto

CharlesTucker

Forumguru
Dit is niet het eerste topic over het inrijden van een nieuwe auto op dit forum, maar de overige topics beantwoorden eigenlijk niet mijn vraag. Grofweg komt het erop neer dat je het in het begin rustig aan moet doen, volgens de handleiding de eerste 1000km niet meer dan 3/4 van het maximaal toegestane toerental, geen aanhanger. Lijkt me logisch, en is ook de strekking van de topics hier.

Maar dan, volgens de handleiding, "tussen 1000 en 1500km kan de belasting geleidelijk worden opgevoerd tot het maximaal toegestane toerental". En daar gaat mijn vraag over, is het belangrijk om dat ook te doen, of moet je "kan" letterlijk nemen. Bij mijn normale gebruik zorgt de combinatie van mijn vrij relaxte rijstijl en het overige verkeer ervoor dat ik eigenlijk nooit verder kom dan de helft van het maximale toerental. Is het goed om na die eerste 1000 eens af en toe bewust flink door te trappen, uiteraard voor zover mogelijk en veilig, of is dat niet belangrijk?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb dat vanaf 1985 wel gedaan en ook meer dan eens beschreven, dus dat ben je wellicht al tegengekomen.
Kort: eerste dag na aflevering zo lang mogelijke rit met alle bekende tips, goed warm en beperkte maar wisselende belasting; tweede dag eerst weer goed warm, dan snelweg en belasting geleidelijk opvoeren tot maximum snelheid. Dan terug in NL weer wat rustiger voor het laatste stuk naar huis, meestal had ik dan zo'n 1600 km totaal gemaakt.

Het heeft mij altijd een volstrekt olievrije auto opgeleverd die ook merkbaar feller/vlotter rijdt dan zijn soortgenoten. Of dat alleen aan dit inrijden heeft gelegen of mede aan andere factoren kan ik niet goed beoordelen, het zijn tenslotte geen wetenschappelijk gecontroleerde experimenten geweest. Gewoon gebaseerd op de goede raad van de verkoper die me in 1895 ;)1985 m'n eerste Audi80 leverde: een simpele diesel met maar liefst 54pk, maar tot de 90 bovengemiddeld vlot.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
....... Gewoon gebaseerd op de goede raad van de verkoper die me in 1895 m'n eerste Audi80 leverde: een simpele diesel met maar liefst 54pk, maar tot de 90 bovengemiddeld vlot.
En wij maar denken dat Skoda als merk veel ouder is dan Audi....
Overigens denk ik dat je met afstand de oudste inwoner met rijbewijs bent Canon-Eye.

@CharlesTucker Mijn ervaring is dat (af en toe) in de toeren jagen bij warme motor en als het motorblok voldoend is ingereden, ook zorgt dat het motorblok wat soepeler blijft rijden. Als je dat niet komt, zal het motorblok bij wijze van spreken 'kreunen' als ie een keer met volle bepakking de bergen in moet.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Dat laatste is zeker niet het geval, want ik ken alleen al hier in het dorp meerdere mensen die 10 tot 15 jaar ouder zijn en nog steeds vrolijk rondrijden...
Berust overigens op een typfout (op de tablet in het zonnetje...) :pardon:
 

Cordoba

Forumguru
Hier had je met de tablet in de regen gezeten, had denk ik ook geen goed beeld opgeleverd, maar back on topic.
 

CharlesTucker

Forumguru
Bedankt voor jullie reacties, ikzelf heb tot nu twee nieuwe auto's gehad, die heb ik eigenlijk de gehele levensduur voor mijn doen normaal behandeld, en dat is dus vrij rustig. Ook in Duitsland beperk ik me eigenlijk altijd wel tot 130 km/uur, dat is wel redelijk relaxed, ik hoef weinig te remmen en het brandstofverbruik blijft ook altijd beperkt. Heel af en toe vraagt een verkeerssituatie wel om even wat extra gas, tot op de bodem, dat doe ik alleen als ie goed warm is, en heb ik nooit de eerste 1500km gedaan. Bij beide auto's (allebei diesel, een Opel Zafira en de huidige O2) heb ik ook nooit olie bijgevuld tussen twee onderhoudsbeurten. Of ze bovengemiddeld vlot waren, geen idee eigenlijk, ze waren en zijn vlot zat voor mij.

Maar op grond van jullie ervaringen zal ik bij de nieuwe, met een 1.5TSI, 'm na een eerste rustige periode toch eens wat in de toeren jagen dan, zo af en toe. Ik heb overigens het liefst geen of weinig olieverbruik, laag brandstofverbruik, en het moet allemaal een beetje soepel aanvoelen en dat zo'n 200-250 duizend kilometer volhouden. Het eerste weekend Duitsland en dan 1600km rijden ga ik niet doen
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb eigenlijk altijd zo'n 10% zuiniger gereden dan dat voor mijn auto's werd opgegeven. De Fabia I combi (1.4 16V) heb ik gedurende de 7,5 jaar dat ik er mee heb gereden een verbruik van 5,99 liter/100 km, dat lijkt mij zonder meer een net verbruik, en bij inleveren met ruim 192.000 km op de teller draaide het motortje nog als een zonnetje.

Dat in de toeren jagen hoef je ook niet dagelijks te doen: alleen tussen pakweg een km-stand van 1500 en 5000 km iets frequenter om de auto 'op te voeden'. Eigenlijk is het met het inrijden van auto's net als met het opvoeden van kinderen: als je dat in de beginperiode goed aanpakt, heb je later minder problemen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Thanks, dat laatste was eigenlijk waar het me vooral om te doen was. Vinden diegene met meer kennis dan ik dit wel een goed idee, of is het eigenlijk nergens voor nodig. Ik heb nu twee antwoorden, die redelijk consistent zijn, mooi. Die vergelijking met kinderen is wel mooi, ik heb het idee dat we dat thuis best goed doen trouwens, dus met de auto gaat het ook wel lukken.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hahaha, als we de vergelijking doortrekken, m'n huidige auto zit daar vrijwel exact tussenin, en mag volgende week bij de dealer achterblijven, hij was van de winter inderdaad recalcitrant, ondanks dat ik 'm van het begin af aan heb gepoogd op te voeden. De kinderen zijn 12 en 16, dat gaat vooralsnog wel goed :fingerscrossed
 
Bovenaan Onderaan