Nokia Lumia 710 koppelen aan Columbus

Yeti Linka

Actief lid
Ik heb vandaag een nieuwe telefoon gekregen Een Nokia Lumia 710. Bij het koppelen aan de Columbus krijg ik de melding dat de telefoon noet compatibel is. Heeft er iemand al een oplossing voor het koppenlen van deze telefoon, of doe ik soms iets verkeerd?

Andre

Cordoba

Forumguru
Bepaalde telefoonmodellen is een probleem met koppelen via BT, misschien dat met een sofware update het probleem te verhelpen is. Overigens weet ik dat er voor bijvoorbeeld Seat lijsten bestaan welke OEM audio/navigatie systemen goed functioneren met welke telefoonmodellen, waarschijnlijk zal zoiets er ook voor de Columbus zijn, of mogelijk dat de zelfde lijst van geschikte telefoonmodellen van toepassing is (het is tenslotte allemaal VAG, met een ander merkje erop).

Darkside

Forumguru
Die lijst is er. Maar is sterk verouderd. Zaken als nokie 6310 of samsun galaxy 1 staan er op.
De nokia zal er zeker nog niet opstaan.
Kans is dat je met de nokia kan kiezen voor een HFP protocol (iets wat bijna altijd ondersteund zou moeten worden) of het rsap protocol.
In dat laatste geval moet je Bluetooth module dat wel ondersteunen (heeft niets te maken met de columbus).
Dus even kijken of je in de settings van de telefoon wat meer kan vinden. Misschien dat dat helpt.

Yeti Linka

Actief lid
Inmiddels even contact gezocht met mijn dealer. De Lunia is een nieuw toestel met een hogere versie van het Bluetooth protocol. Even een nieuwe Bluetooth module erin en het probleem is opgelost, kosten 490 euro ex BTW maar inclusief inbouw.

Andre

Cyrus

Actief lid
De eerste generaties BT-modules voor aan de Columbus (pakweg tot 2010/2011) hebben alleen ondersteuning voor rSAP, dat wordt door een Windows-telefoon niet ondersteund. Door vervanging van de BT-module gaat de BT-module ook beschikken over HFP, dat door alle telefoons wel wordt ondersteund. Dat staat los van de versie van het BT-protocol, want het BT-protocol legt alleen de verbinding.

Je kunt eens kijken naar een Fiscon BT-module, in de begintijd van de Columbus zijn die ook veel toegepast ipv de originele Skoda BT-module (vanwege exact dit probleem). Mogelijk kun je dan goedkoper je probleem oplossen.

Rallye

Forumguru
Octavia Linka heeft een Octavia, dus naar ik aanneem ook een Columbus en een bluetooth-module van mei 2012. Dat is volgens mij niet het soort module dat alleen via rSap werkt. Dat kan het probleem dus, zo lijkt mij, niet zijn. Maar wat is het dan wel?

MarcoO2

Forumguru
Ik volg deze even, want ik krijg binnenkort exact hetzelfde toestel en heb ook de O2 + Columbus + af-fabriek carkit.

Yeti Linka

Actief lid
Octavia Linka heeft een Octavia, dus naar ik aanneem ook een Columbus en een bluetooth-module van mei 2012. Dat is volgens mij niet het soort module dat alleen via rSap werkt. Dat kan het probleem dus, zo lijkt mij, niet zijn. Maar wat is het dan wel?

Klopt helemaal. Mijn Octavia is van eind mei 2012. Toen ik op dat moment mijn Nokia E72 ging koppelen ging dat probleemloos. De E72 werd wel gekoppeld via rSap. Zowel de auto als de telefoon zijn van mijn werkgever, dus daar moet de oplossing (de kosten van een nieuwe module) vandaan komen.

Ik laat wel horen hoe het is opgelost en wat de kosten zijn geweest. Vooral omdat MarcoO2 binnenkort mogelijk hetzelfde probleem krijgt.

Andre

Darkside

Forumguru
Opzich zouden de nieuwe modules idd gewoon hfp moeten ondersteunen.
Nu zijn er richtlijnen opgesteld mbt de protocollen. En een fabrikant (VW en/of nokia) kunnen daar iets van afwijken (de reden dat BT niet BT is zeg maar)
Maar met de nieuwe BT modules van VAG en een nieuw toestel had ik dit niet verwacht.

MarcoO2

Forumguru
Mijn huidige Nokia C5, toch ook nog niet een heel oud toestel, werkt probleemloos in de O2, overigens. Ben benieuwd naar de oplossing van dit probleem.

Rallye

Forumguru
De nieuwe BT module, vanaf modeljaar 2013, ondersteund rSAP en HFP (zit al in de mijne)

Modeljaar 2013 is bij Skoda meestal vanaf eind mei 2012. Dan zou het er dus net om spannen bij Octavia Linka? Ik dacht dat het probleem al eer dan in 2012 opgelost was.

Cyrus

Actief lid

Hoogstwaarschijnlijk heeft Octavia Linka dus toch een module die alleen rSAP ondersteunt... Wellicht is bij Skoda de voorraad "oude" modules op gebruikt?

Rallye

Forumguru
Lijkt me vreemd, maar dan zo een fotootje van de module (met een nummer etc.) andere forummers iets kunnen zeggen.

ZeroNRG

Senior Member
Nog even uit eerdere communicatie met Swarttouw uit Barendrecht, modeljaar 2013 is ingegaan vanaf week 22 (week van 28 mei tot 3 juni).

Als ik kijk naar het oplevermoment van de auto van Linka staat deze op eind mei, dat betekend dat de auto dus al minimaal 4 weken eerder gebouwd is.

Dit zou verklaren waarom er bij hem nog een oude BT kit inzit (mijn auto, mj 2013, is nl op 6 juni besteld)

nomad

Senior Member
Het is natuurlijk te gek voor woorden dat een fabrikant als VW zo loopt te klooien met protocollen en dat zelfs de meest moderne toestellen niet werken in splinternieuwe auto's. Des te meer een reden om die brakke BT carkit niet mee te bestellen of direct te vervangen. Als je een Kufatec Fiscon neemt heb je exact dezelfde functionaliteit en werkt het in elk geval met ALLE Windows Phones. Ik spreek uit ervaring, wamt mijn carkit uit 2008 verbindt moeiteloos met alle nieuwste toestellen.

Misschien ten overvloede, maar 19 januari nieuwe Octavia gehaald met Amundsen+ en de Lumia 710 koppelt zonder enig probleem.....zit hier dan anders BT module in ofzo?

Rallye

Forumguru
@Wolken81: jij zou in ieder geval de nieuwste BT-module moeten hebben (ver in modeljaar 2013).

TL@

Forumguru
Mijn O2 is uit 2011 en ik koppel mijn Android ook gewoon via HFP op de Columbus met standaard BT module.

Bovenaan Onderaan