Nokkenasstandsensor (G40) / krukasstandsensor (G28) foutmelding

Cootje

Lid
Hallo,

Sinds een week (midden in de vakantie) brandt het gele motoricoontje in m'n dashboard.
Eerste gedachte was een defecte lambdasonde.
Echter, vanmorgen, na terugkomst, heb ik het systeem door onze plaatselijke garagist (multimerk) laten uitlezen.

Het lijkt geen defecte lambdasonde te zijn.
De foutcode:
000022 - CR 1; nokkenasst. (G40) / krukastandsensor (G28).
P0016 - 000 - verkeerde inbouwcombinatie - MIL AAN.

Na reset komt de foutcode bij starten van de motor meteen weer terug.
Het duurt ook even voordat de motor wil aanslaan bij starten (start overigens wel altijd).

M'n garagist denkt dat de distributieketting begint te rekken, waardoor de meldingen van de genoemde sensoren niet meer overeenkomen met wat het zou moeten zijn; dit klinkt plausibel.

Nu lees ik ook berichten over defecte kettingspanners.

Het betreft een Superb 3T5 van mei 2011 1.8TSI 4x4 (volgens mij een CDAA).

Zou het inderdaad een defecte kettingspanner kunnen zijn, of ben ik 'aan de beurt' voor een nieuwe ketting?

Alvast dank!

Noord26

Forumguru
Is de ketting en -spanner in het verleden al eens vervangen? Hoeveel km's heeft het blok gedraaid? Wij waren bij ruim 170.000km toe aan de 3e set met motorcode CDAA. Maakt het blok een rattelend geluid tijdens starten?

Volgens mij heeft @andrehj hier op het forum ergens een beschijving staan hoe je de staat van de spanner kunt bekijken. Het eerste type mag in ieder geval niet meer gebruikt worden na de (bekende) klachten van deze kettingen en de gevolgen daarvan.

Let wel op: als er ratelende geluiden hoorbaar zijn wordt sterk geadviseerd er niet meer mee te rijden ivm het verspringen van de timing. Als dat veel is kan de motor in de soep lopen..

Cootje

Lid
Het blok heeft nu 134.000 km gedraaid en de set is (voor zover ik weet) nog nooit vervangen.
Ratelen doet 'ie niet. Dat ga ik in ieder geval in de gaten houden.

Tijd voor een afspraak met de garage.....

Antera

Donateur
vrees tijd voor een nieuwe ketting deze is gerekt waardoor je deze afwijking als foutmelding krijgt de boel loopt dan niet meer binnen de marge synchroon. Tijd voor een nieuwe

Bovenaan Onderaan