Nokkenasversteller cq distributieketting

newwolf84

Forumguru
Hallo allen,

Ik heb al veel topics doorgelezen over de bekende problemen bij de 1.2 en 1.4 TSI motoren en zie daardoor even de bomen in het bos niet meer...:tegek:

Mijn vraag is eigenlijk, kan een garage een versleten ketting/nokkenasversteller ( behalve het kenmerkende geluid ) van te voren vast stellen ? Is er een manier om dit te controleren ? of openbaart zich dat pas later ?

Zoals al gezegd, al veel doorgelezen maar niet zo gauw gevonden of overheen gelezen.

Octavia32

Forumguru
Nee maar ze kunnen wel aan de motorcode serienummer en de productiedatum van de auto zien of er een gemodificeerde kettingspanner of nokkenasversteller in zit.

newwolf84

Forumguru
Ik hoop dat het een 1.4 TSI gaat worden uit 2009.

Wel is het uiteraard zo dat ook lang niet álle TSI motoren dit probleem hadden, zoals in alle andere topics over dit onderwerp al staat geschreven, het negatieve hoor je snel, het positieve een stuk minder snel.

EdZ

Donateur
Goeie vraag die ik mezelf ook heb gesteld toen ik de auto kocht die ik komend weekend ga ophalen. Dat is een Roomster 1.2TSI 77kw (uit 2010).

Ik heb het nodige gelezen, maar werd er ook niet heel erg wijs uit. Voor zover ik heb begrepen gaat het om motoren met bepaalde codes. Van een Skodadealer begreep ik dat ook van die motorcodes niet meer direct de boel wordt vervangen omdat het uiteindelijk vaak niet nodig bleek. Ofwel: er zijn veel motoren onnodig voorzien van nieuwe ketting/spanner. Daarnaast viel volgens hem het werkelijke aantal problemen in de praktijk best mee (honderden, geen duizenden, verspreid over Europa).

Of dat zo is kan ik natuurlijk niet beoordelen ("wij van WC-eend"), maar wel vraag ik me af hoeveel motoren nu daadwerkelijk problemen (gehad) hebben en dan liefst in percentages.

Ze hebben beloofd er extra aandacht aan te schenken vóór levering, dat staat ook in het koopcontract. Daarnaast heb ik nog een half jaar garantie en als het daarna fout gaat klop ik alsnog aan.

Edit: jaartal vermeld

newwolf84

Forumguru
Net wat je zegt, mocht de koop doorgaan dan zal hier zeker aandacht aanbesteed worden.
Dit is tenslotte wel het meest bekende probleem bij de 1.2 en 1.4 en zeker ga ik dan ook voor een langere garantie periode dan de standaard 3 maand, better safe than sorry zullen we maar zeggen.

AndreM

Forumguru
Goeie vraag die ik mezelf ook heb gesteld toen ik de auto kocht die ik komend weekend ga ophalen. Dat is een Roomster 1.2TSI 77kw (uit 2010).

Ze hebben beloofd er extra aandacht aan te schenken vóór levering, dat staat ook in het koopcontract. Daarnaast heb ik nog een half jaar garantie en als het daarna fout gaat klop ik alsnog aan.

Edit: jaartal vermeld

Je zou............... :pieker:, je zou natuurlijk ook, als test, na aflevering de 24 uurs van Le Mans kunnen gaan rijden. :jaja:
En dan de volgende dag terug gaan naar de garage, en zeggen dat je een proefritje gemaakt heb en dat de motor nu al op is! :maakmegek:
Dan weet je zeker dat je een nieuwe ketting gaat krijgen. :yeehaa:

Bovenaan Onderaan