Noodloop Fabia 1.2 TSI

FabiaTsi

Senior Member
Collega skoda-rijders,

Mijn auto is gisteren voor de zoveelste keer in noodloop gesprongen. Ook stottert de auto soms als ik tussen de 4000 en 5000 tpm rijdt. (dit probleem heb ik niet zo vaak aangezien ik dit toerental niet vaak gebruik)

Mijn wagen? Een skoda fabia combi 1.2 TSI (105pk) uit 2010. Het voertuig loopt op LPG; een LPDI-systeem van Vialle. De problemen komen zowel op gas als op benzine voor.

Het verhaal? Ik reed op de autosnelweg, was aan het accelereren na wegenwerken tot +- 130 km/h toen de auto plotseling begon te schokken en een resem lampjes op het dasboard begonnen op te lichten. De boodschap 'Engine fault, go to workshop' verscheen op de boordcomputer. De auto sloeg dus in noodloop. Zie onderstaande video's die ik gisteren heb gemaakt.

Jammer genoeg is dit niet de eerste keer. Het probleem is al verschillende keren gemeld aan de dealer. Zij hebben telkens een update gedaan, één keer hebben ze een bougiekabel vervangen. Dit heeft dus niet geholpen.

Hieronder een lijstje van de problemen met 'noodloop' die ik de laatste maanden heb ondervonden.

Donderdag 02/08/2012: auto in noodloop op autosnelweg. Na afleggen motor storing verdwenen.
Woensdag 26/09/2012: auto in noodloop: wagens gesleept naar garage, daar diagnose defecte bougiekabel gesteld en onder garantie vervangen.
Donderdag 01/11/2012: lampje uitlaatgassen brandt twee dagen. Gemeld in december bij dealer voor herstelling versnellingsbak.
Vrijdag 21/12/2012: auto in noodloop op autosnelweg. Na afleggen motor storing verdwenen.


Herkent er iemand deze problemen? En zoja, wat waren de diagnose en eventuele oplossingen bij dit probleem?

Alvast bedankt!

[video=youtube;LZ-oin4s9gM]http://www.youtube.com/watch?v=LZ-oin4s9gM[/video]
 

FabiaTsi

Senior Member
Video twee: tijdens het rijden:

[video=youtube;NU8kUv_zyV0]http://www.youtube.com/watch?v=NU8kUv_zyV0[/video]
 

Skoody Boo

Actief lid
Had jij geen gas-installatie?

Uit je eerste postje hier:

Wat heb ik veranderd?

- Gordelhoesjes leder logo Vrs
- Vialle LPdi installatie: directe gasinjectie met ringtank op plaats reservewiel.

Misschien goed om even te melden bij problemen.
 
Ik heb een Faab I gehad op LPG, maar daarbij was het lampje "motormanagement" meer aan dan uit. Gemiddeld bleef hij 2 weken branden en daarna een paar dagen uit. In de zomer bleef hij langer uit. Vele keren door garages en dealers bekeken, maar nooit een oplossing kunnen vinden. Aangezien hij alleen de storing meldde en niet in de echte "noodloop" ging (dus had nog alle vermogen en alle functies) heb ik het er maar bij gelaten. Onder de noemer LPG kwaal.
 

FabiaTsi

Senior Member
Ik heb een Faab I gehad op LPG, maar daarbij was het lampje "motormanagement" meer aan dan uit. Gemiddeld bleef hij 2 weken branden en daarna een paar dagen uit. In de zomer bleef hij langer uit. Vele keren door garages en dealers bekeken, maar nooit een oplossing kunnen vinden. Aangezien hij alleen de storing meldde en niet in de echte "noodloop" ging (dus had nog alle vermogen en alle functies) heb ik het er maar bij gelaten. Onder de noemer LPG kwaal.

Het gaat om een gans ander verhaal hier. Toch kunnen we de LPG niet uitsluiten als mogelijke oorzaak. Daarnaast heb ik een vermoeden, als ik de verhalen lees met TSI-motoren, dat er toch een andere oorzaak aan de basis kan liggen.

Mijn stealer heeft er nog amper aandacht aan gegeven en noemt het een 'sporadische fout'.
 

Melis

Lid
Hoi ook ik heb dit gehad zonder LPG maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit. Ik denk als ik terug kijk bij mijzelf en ook 12 tsi uit 2010 maar dan in de Yeti . Bij mij gebeurde het op weg na vakantie bestemming bij grens ANWB uitgelezen en weer rest. Ging tijd goed in Frankrijk weg gesleept van camping bij Skoda dealer is de turbo vervangen.Terug in Nederland distributie ketting vervangen. En ik moet zeggen daarna nooit meer problemen gehad. Misschien is bij jouw het zelfde aan de hand zou toch laten kijken.
 

FabiaTsi

Senior Member
Hoi ook ik heb dit gehad zonder LPG maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit. Ik denk als ik terug kijk bij mijzelf en ook 12 tsi uit 2010 maar dan in de Yeti . Bij mij gebeurde het op weg na vakantie bestemming bij grens ANWB uitgelezen en weer rest. Ging tijd goed in Frankrijk weg gesleept van camping bij Skoda dealer is de turbo vervangen.Terug in Nederland distributie ketting vervangen. En ik moet zeggen daarna nooit meer problemen gehad. Misschien is bij jouw het zelfde aan de hand zou toch laten kijken.

Bedankt voor de info. De ketting wordt sowieso vervangen.

De turbo? Ik zal het even laten vallen bij de dealer.

Morgen ga ik de computer uitlezen.
 

deusjevo

Forumguru
Hoe is dit afgelopen, mijn O2 1.2 TSI moet aankomende week naar de dealer voor een modificatie van de turbo. Was dat misschien ook jouw probleem?
 

FabiaTsi

Senior Member
Het probleem is opgelost. De diagnose? Corrosie in de bougiekabels en bobijn. zie foto

De stealer heeft geen correcte diagnose gesteld, ondanks zes maanden en talloze bezoekjes. Garantie, weet je wel...

Een bevriende garagist heeft uiteindelijk de diagnose gesteld, en de bobijn en bougiekabels vervangen: geen problemen meer...

Geen stealer meer voor mij.

Update van de turbo is reeds vorig jaar gedaan bij mij.

DSC_0548.jpg
 

Rosinfield

† In Memoriam
hoe ontstaat die corrosie daar, weet je dat ook?

Prachtig woord wer trouwens "bobijn". Veel mooier dan bobine, net als vagijn veel mooier is dan....
 

FabiaTsi

Senior Member
Ik heb een vermoeden; even op de oprit olie checken als het regent is GEEN goed idee. :s

Ja in Vlaanderen maken we er iets mooier van. Wie wil er nu Franse woorden in onze taal? ;)
 

piair1982

Forumguru
Wegens koude slechte loop van mijn tsi naar de garage geweest.

koud lijkt de motor in onbalans te lopen op deellast. Na twee kilometer gereden te hebben is het weg.

dealer kon niets vinden in eerste instantie en ik moest maar 300 euro uitgeven om misschien het probleem op te lossen....

uiteindelijk de monteur gesproken en die vertelde dat er oxidatie in de bobines en bougiekabels zat. Maar omdat er geen storingen zijn kunnen ze niets vervangen.

moet wel zeggen dat nadat de boel los is geweest en weer vastgezet is de motor weer vloeiender loopt.
 

Joske

Forumguru
omdat de oxidatie op de contactpunten door verwijderen en plaatsen waarschijnlijk deels losgemaakt is, maw het probleem zal gewoon terug keren..
 

FabiaTsi

Senior Member
Ik heb na twee pannes waarbij ze telkens één bougiekabel hebben vervangen onder garantie, op eigen kosten de bobine en bougiekabels vervangen. Toen pas was het probleem opgelost. Stealer steekt de kop in het zand natuurlijk.
 

Race Eend

Forumguru
Wegens koude slechte loop van mijn tsi naar de garage geweest.

koud lijkt de motor in onbalans te lopen op deellast. Na twee kilometer gereden te hebben is het weg.

dealer kon niets vinden in eerste instantie en ik moest maar 300 euro uitgeven om misschien het probleem op te lossen....

uiteindelijk de monteur gesproken en die vertelde dat er oxidatie in de bobines en bougiekabels zat. Maar omdat er geen storingen zijn kunnen ze niets vervangen.

moet wel zeggen dat nadat de boel los is geweest en weer vastgezet is de motor weer vloeiender loopt.

Wat is dit nu voor oplossing?

Ze kunnen toch gewoon een setje monteren, desnoods van een demo/voorraad auto, kijken of het werkt. Werkt het niet dan haal je het na de testrit gewoon weer los.

En een claim doen naar de fabrikant als je geen storing in het systeem hebt, is natuurlijk ook zo te regelen, als ze de bougiekabel even half los trekken, zodat hij slecht contact maakt, voila, storing in het systeem.

Ik bedoel niet dat ze de boel moeten bedonderen, maar als het onderdeel echt defect blijkt te zijn, en je hebt een storingscode nodig om het te claimen, laat ze dan ajb even wat creatiever zijn.
 

piair1982

Forumguru
Dat is wat ze op mijn werk ook zeiden. Helaas doen we geen Škoda. Wel alle andere VW merken ;)

vanwege de mobiliteitsgarantie doe ik onderhoud bij de dealer voor de stempels.
 

FabiaZenZ

Nieuw lid
Ik heb ditzelfde probleem gehad tot 4x aan toe... blijken er nou 4 bougiekabels in te zitten...

ik heb ook een 1.2tsi uit 2010. steeds vervangen onder garantie maar blijft vervelend.

Nadat alle 4 de bougie kabels vervangen waren helemaal geen problemen meer gehad.

Word veroorzaak doordat er een gaatje ontstaat in de bougiekabel waardoor de vonk naar het ijzeren gedeelte van de bougiekabel sprint...



voor iemand die dit misschien nog kan gebeuren...er is een tijdelijke oplossing voor.

Voorzichtig het ijzeren gedeelte van de kabel eraf halen en de kabel goed omwikkelen met elektrische tape.
dit heeft de ANWB ook 2x voor mij gedaan, kan je in ieder geval normaal langs de dealer rijden.
 
Bovenaan Onderaan