Nostalgie

Fabia

† In Memoriam
Volkswagen T2 camper weer te koop
m1fy0webk4q3_600.jpg


19 november 2011 | 09:44 | Tekst: Nic de Boer


Volkswagen haalt de klassieke T2 als camper weer naar Nederland. Om ‘m op kenteken te krijgen, is er wel een creatieve omweg gebruikt.



Volkswagen bouwt tot op de dag van vandaag de klassieke T2 bus in Brazilië. Het Campercentrum van Pon, de Nederlandse VW-importeur, haalt de T2 weer als camper naar Nederland. Het gaat dan wel om gebruikte auto’s omdat de bus met zijn Euro IV-motor niet door de emissie-eisen komt. De T2 heeft tegenwoordig een 1,4-liter viercilinder aan boord met een vermogen van 79 pk. Met zijn vierversnellingsbak haalt hij een topsnelheid van 135 km/u en kan hij in 16 seconden van 0 naar 100 km/u.
In Groot-Brittannië wordt de T2 omgebouwd tot camper en daar op kenteken gezet. Daarop is het mogelijk om de auto zonder verdere keuring ook op een Nederlands kenteken te zetten. Ook fabrikanten van kleine series als Spyker en Donkervoort maken gebruik van dit soort constructies.
De T2 camper varieert in prijs van 32.425 tot 55.995 euro, waarmee het dure nostalgie zou gaan worden. Om de pijn te verzachten, wil het Campercentrum er een aantal in de verhuur zetten, waarna de auto na een jaar voor een zachtere prijs naar een nieuwe eigenaar kan.
De campers zijn voorzien van een tweepersoonsbed, een opklapbare tafel en een kleine keuken met een koelkast, een roestvrijstalen gootsteen en een tweepits gastoestel. Wie kiest voor de Highline krijgt ook nog eens lederen bekleding en linoleum op de vloer.

Bron: Autoweek
 

EdK

Forumguru
Mijn ervaring met die transporter was dat we er één op werk hadden
In de winter moest je zowel buiten als binnen de ramen krabben
En dat kreng was niet warm te krijgen met zijn luchtgekoelde wagen !
Dus maw je zat met een skipak en muts en handschoenen in de wagen om het toch warm te hebben.

Maar modelletje blijft nostalgie
 
E

Ex-lid 2926

Het blijft een prachtig busje. Heel veel kilometers met dit type gereden en dan ook bij nacht en ontij. En met harde zijwind was het geen pretje. Gelukkig hadden onze dienstbusjes destijd een extra benzine (stand) kachel dus was het 's winters nog wel warm te krijgen. Ook kon je op een besneeuwd wegdek prachtig driften.
Doordat je met je achterwerk precies boven de voorwielen zat werd je op flinke hobbels bijna gelanceerd vanuit je stoel. En je moest wel defensief rijden. Ten eerste zat er geen snelheid in en ten tweede schitterde enige vorm van kreukelzone ook door afwezigheid.
Ik neem aan dat deze Braziliaanse T2 inmiddels een watergekoeld blok heeft. Heeft dus wat aan charme verloren, maar aan praktische bruikbaarheid gewonnen.
 

darkprojectx

Forumguru
voor dat geld ga ik 10 jaar lang lekker met het vliegtuig naar prachtige zonnige oorden en verblijf in heerlijke hotels all in met airco etc.
Leuk om te huren, niet om te kopen vindt ik
 
Bovenaan Onderaan