Nový člen (nieuw lid)

Herzog Jan

Forumguru
Hallo allen,
weer een nieuw lid erbij op dit forum.
Na E-kadett, Manta, E-Kadett, Chevy Van, Polo Station, Legacy, i20 en Outback staat er ineens een Octavia III op de stoep.
De Outback had ik graag gehouden maar ivm een lange-afstands-relatie een wat zuinigere en modernere auto gezocht. Totaal nul ervaring met Skoda maar oren en ogen goed de kost gegeven en ik denk dat het wel goed zit. Voorkeur ging uit naar een V60 maar onder de streep is de Octavia gewoon gunstiger.
6 jaar oud en 80k gelopen.

20230223_172721 - klein.jpg

Best wat extra's er op, zoals xenon, lederen interieur, lane- en frontassist en en en...
Ex-Belgische auto,. Ik heb vandaag bij Skoda BE opgebeld om te vragen welke pakketten er nou opzitten, want dat kan ik zo niet vinden. Als ik naar customer care een mail stuur incl kopie van kentekenbewijs krijg ik de gewenste info.
Heb me al een weekje ingelezen hier op het forum en er is aardig wat te vinden :thumbsup:
Zo heb ik nog wat wensen tbv vcds, er zijn toch nog wel wat dingen die ik aangepast wil hebben.
Ook voor wat betreft een telefoonhouder verschillende opties voorbij zien komen. Inmiddels een Brodit houder aangeschaft.

20230223_172428.jpg


De Octavia staat op 16" wielen, maar ik neig ernaar om er 17" onder te leggen met 4-seizoenen banden.
En voor de kofferbakmat moet ik ook nog wat bedenken. Die vind ik nogal glad. De originele mat van de Outback was gewoon stroef, daar verschoof nooit wat.
Op de schakelpook laat het nepchroom los. Dat is het enige euvel aan de hele auto. Voor de rest ben ik er helemaal tevreden mee.
 

Tees

Donateur
Welkom, lekker uitgebreide voorstelpost!
Dat plaatje bovenop je versnellingspook (neem aan dat het dat chroom is dat wat sleets is) is heel makkelijk te vervangen, een nieuw plaatje kost iets van €15 of zo. Was ook t eerste wat ik aan mijn (wat oudere) Octavia vervangen heb.
 

Eltjo

Forumguru
Of je probeert een complete knop (+hoes) van onze Chinese “vrienden”.

Welkom, ik heb ook een Legacy 2 1994) gehad, hele fijne auto van 227 tot 390 dkm gereden, bijna probleemloos. Toendertijd was ik na 5000 km het kantelpunt benzine-LPG al voorbij. Ik kijk soms nog wel eens naar Legacy’s op MP, maar zelfs oudere bouwjaren kosten in Euro’s meer dan ik er destijds voor heb betaald met Hfl. 7500,-. in 2001.
Ik denk dat je met de Octavia veel meer ruimte (achterin) hebt dan met een V60,
Tip, vraag bij de Skoda dealer meteen ook de onderhoudshistorie op. Die kreeg ik ook van de Belgische dealer waar mijn import S2 in onderhoud was.
 
Laatst bewerkt:

Herzog Jan

Forumguru
Welkom, lekker uitgebreide voorstelpost!
Dat plaatje bovenop je versnellingspook (neem aan dat het dat chroom is dat wat sleets is) is heel makkelijk te vervangen, een nieuw plaatje kost iets van €15 of zo. Was ook t eerste wat ik aan mijn (wat oudere) Octavia vervangen heb.
Het is de vergrendelknop, maar dat schijnt ook geen probleem te zijn. Had al een how-to filmpje op YT gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Herzog Jan

Forumguru
Of je probeert een complete knop (+hoes) van onze Chinese “vrienden”.
.........
Tip, vraag bij de Skoda dealer meteen ook de onderhoudshistorie op. Die kreeg ik ook van de Belgische dealer waar mijn import S2 in onderhoud was.
Liever origineel, ik ben niet zo'n fan van die wijzen uit het oosten (maar daar wil ik geen discussie over starten).
De markt voor Subaru is al niet zo geweldig en de inruilprijzen zijn om te huilen. Maar ik ben er tevreden vanaf gekomen en de Octavia is een goede vervanger.
20230214_155634 - klein.jpg
De kofferbak is groot genoeg. Bij de Outback mooi vlak en bij de Octavia met een drempel. Maar dat vind ik niet erg.
Bedankt voor de tip vwb de onderhoudshistorie. Ik heb er een pak papieren bij gekregen maar die zijn in het frans. En ik ne parle pas Frans :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Ik heb geen idee wat “origineel” is; de koplampen van mijn Passat waren uit de dealer doos €275 en van de Brezan €165/stuk.
In beide gevallen ging het om een Hella lamp.
De armsteunen die ik via Ali bestelde, kreeg ik in een dichte zak met allerlei VAG logo’s. Tja, diverse bedrijven produceren onderdelen, misschien was dat voor de Chinese markt wel origineel...?
Veel spul dat in je auto zit is van Bosch of van een ander merk dat je bij de materialenhandel ook koopt.
Uiteraard koop je bij de dealer origineel voor een originele prijs.

Je kunt aan Frans vragen of Google het vertaald.
 
Laatst bewerkt:

Herzog Jan

Forumguru
Volgens de Belgische importeur is de benaming van mijn Octavia: STY TS110/1,4A7A . Maar of het nou een Ambition, Business e.d. is kan ik er niet uit opmaken.
Overigens vlot en vriendelijk geholpen. Heb de optielijst gekregen en dat zijn 4,5 A-4tjes. Ook veel vermeldingen 'zonder ... ' , dus wat er niet op zit :pieker:
Daar moet ik me nog eens in verdiepen.
En qua aanpassingen hier ook al wat ideeën opgedaan, zoals diverse verlichting vervangen door led, gasveren voor de motorkap, vcds instellingen.
Navigeren doe ik met TomTom Amigo via Android Auto. Wel even wennen, ik had in de Subaru een tablet met daarop de TomTom Go app, Dat werkt net iets anders maar in grote lijnen verschilt het niet veel. De TT GO gebruikt vaste kaarten op het apparaat en de Amigo navigeert online.
 
Bovenaan Onderaan