Nu de airco werkt niet

pindos

Nieuw lid
Onlangs ben bij onze skoda dealer(antwerpen) voor het jaarlijkse onderhoud (auto is 3j en kmteller op 38000).

Ze hebben de motor olie en olie filter vervangen en koelvloiestof bijgevuld en aantal punten nagekijken.

Na paar dagen merk ik olie onder de motor, gkrrr frustratie en auto terug naar de dealer waar men vond dat de olie filter housing had een scheurtije en vandaar de olielekkage. Dat heeft me veel geld gekost en gisteren 4 dagen daarna merk ik dat de airco werkt niet, ik bedoel er komt geen koude lucht door. Ik doe motorkap open en koelvloeistof level is onder het minimum, heeft dit iets te maken met de airco?

Ze hadden dit bijgevuld bij de dealer, zo hadden me gezegd, ik had dit moeten zelf nakijken. Ik heb ook alle zekeringen nagekijken, alle zekering zijn ok. Het is feestdag hier vandaag en kan ik niet terug naar de dealer.

Het is teveel geworden, voor deze onderhoud had geen enkel problem met mijn octavia.
Auto is Skoda octavia 1,6tdi greentech 105pk ambiente, met climatronic , model april 2011.
 

chris01

Senior Member
koelvloeistof heeft niets met airco uit te staan, deze is alleen om de motor te koelen.
airco heeft een gesloten systeem met koudemiddel.kan zijn dat deze lek is .
bij mij was de condensor lek, deze zit volgens mij bij jou ook voor de radiateur.
mischien kan je zien of hij vettig is.
wij hebben ook racegaas in de bumper gezet zodat hier niet meteen weer een steentje door kan die de condensor
lek maakt.
maar het zou ook iets heel anders kunnen zijn.
 

KWc

Lid
lijken mij allen aparte problemen:
- oliefilterhuis: dop te hard aangedraaid door de garage?
- koelwaterverbruik: lekkage (slangen-radiator-koppelingen?)
- airco leeg? condensor kapot?
 

pindos

Nieuw lid
bedankt voor jullie reacties,

- oliefilterhuis wordt met een momentsleutel aangedraaid, volgens de garage. Dus ja, wat moet ik nu voorstellen, dit probleem komt niet vaak voor maar heel af en toe gebeurt dit ook bij andere VAG autos, hebben ze me gezegd. In Belgie kost zo een filterhuis 260EUR btw excl !!!

- nog een lekkage in de koelvloiestof kring? dan heb ik veel pech gehad met mijn auto.

-condensor ga ik proberen vandaag nog te controleren.
 

Joske

Forumguru
Idd.. Wel heeel toevallig dat je net na een onderhoud een kapotte oliefilter hebt??

Dat moeten ze reeds gezien hebben bij de garage, als ze het al niet zelf veroorzaakt hebben..
 

turboturbo

Forumguru
Lekkage in het airco circuit is niet voor een leek gemakkelijk op te sporen (of moet idd een vettige plek te zien zijn op de condensor)

Wanneer is de airco voor het laatste ge-serviced?
 

pindos

Nieuw lid
Airco is tot nu nooit ge-serviced. Alk ik mij niet vergis, dat doen ze tijdens de grote onderhoud van 60 000km.

Ik heb de condensor nageken en heb ik 2 deuken gevonden, steenslag wss.

Maar helaas heb ik weer olie sporen gevonden op de vloer van onze garage. Ik zag olie druppels onderaan de plastic bescherming mask. Dus het verhaal van de garage-dealer ''scheurtje op de olie filter house'' klopt helemaal niet. Too good to be true.
 

Cordoba

Forumguru
Airco onderhoud gebeurt nooit bij een reguliere onderhoudsbeurt, tenzij je dat speciaal afspreekt.
Dat filterhuis van 260 euro, daar krijg je de bijbehorende Octavia bij cadeau?
Ik krijg in elk geval de indruk dat men bij de dealer maar wat aan rommelt, en klanten met weinig kennis van techniek van alles op de mouw speldt. (oftewel de dealer speelt met uw voeten)
 

turboturbo

Forumguru
Airco wordt nooit 'zomaar' ge-serviced, tenzij dat speciaal aangegeven wordt, of de klant vraagt erom. Ik zou eerst maar eens naar een auto-airco bedrijf gaan...
 

DimiTator

Actief lid
Ik sluit niet uit dat de koelvloeistof en airco met elkaar te maken hebben. Als het koelcircuit faalt zal de computer de zwaarste verbruikers uitschakelen om de motor te sparen.
 

DimiTator

Actief lid
Ik heb het met skoda nog niet voor gehad. Wel ooit met een Daewoo. Bijna 10km gereden eer ik zag dat de temperatuur achter tegen stond. Ik had wel gemerkt dat bij het verlaten van de parking dat de airco het niet deed. Naderhand is dat door de garage bevestigd.
En daar sta je dan in Duitsland: "Daewoo? Wövon komt dass?" In heel duitsland zijn er geen verdelers, laat staan wisselstukken. Gelukkig dat een handige arbeider een nieuw T-stukje kon lassen.
 

pindos

Nieuw lid
Morgen ga ik de octavia terug binnen brengen voor die olie lekkage. Wie weet wat gaan ze nu vinden?

Weet iemand wat zo een oliefilterhuis in het echt kost? Het is van kunstof.

Bij koude motor is Koelvloeistof level 1,5 cm onder min. stand.
Vreemd genoeg, heb ik nog geen alarm op mijn dashboard gehad.
Ik denk dat best is bij een gespecializeerd garage gaan horen ivm airco probleem.

ik hou jullie op de hoogte.
 

Cordoba

Forumguru
@Joske kun jij pindos helpen met een prijs voor het oliefilterhuis? (bij mijn weten wissel je normaal het oliefilter en zit daar de behuizing bij in, of ben ik nu in de war met brandstoffilter?)
 

Joske

Forumguru
dat kan ik @Cordoba ;)


nummertje 1: oliefilter met flens kost 228 euro

het filterelement zelf (nummer 4), hetgeen je normaal vervangt bij een oliewissel dus: 12 euro afgerond naar boven

Naamloos.jpg
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba sommige motoren hebben een filterhuis, net als je koffie zet apparaat, waar het papier in gaat.
Deksel weer dicht en klaar.

Mijn driecilinder heeft ook zo'n behuizing. Wel zo makkelijk want je kunt er van bovenaf bij en zoals gezegd: je koopt alleen het papier. Niks geen blikje dus (waarvan de kwaliteit van het filter wel eens te wensen over laat)
 

pindos

Nieuw lid
updates...
mijn octavia van de dealer terug opgehaald.
Ze hebben de dichting-packing van de versnellingsbak vervangen. Volgens de dealer dit was de oorzak van de olielekkage.
 

TheoStek

Forumguru
En de airco werkt die nu?

@DimiTator In eerste instantie dacht ik 'wat een onzin, dat koelvloeistof en airco met elkaar te maken hebben'. Na je toelichting dacht ik: 'dat zou best eens kunnen kloppen'.

VW Golf heeft dat zover mijn kennis reikt, en hebben deze compressors een magneetkoppeling.
De Octavia heeft een (cvc) compressor en kan niet uitgeschakeld worden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan