Nu ook een Skoda

Hallo allemaal,

Na een intensieve zoektocht vorige week hebben wij besloten voor Skoda te gaan.
De eerste vraag die we aan een autoverkoper stelden was: we zoeken een auto die een caravan van 1800 kg mag trekken, liefst benzine, evt. diesel. Dat laatste vanwege het feit dat we rond de 20k km per jaar rijden en we graag zo weinig mogelijk willen vervuilen. Maar dan vallen er veel auto's af.
Momenteel hebben we een Peugeot 508 SW met de beruchte THP motor. Heerlijke reiswagen maar toch wat moeite met onze grote caravan. Sommige 1,2 of 1,3 benzineblokken van tegenwoordig mogen de caravan wel trekken maar ik heb toch m'n twijfels in de bergen...
Dus voorzichtig diesel ook weer als mogelijkheid meegenomen. Nu weegt de MRB wel veel zwaarder, maar als je bedenkt dat we meer goedkopere diesel tanken met de caravan aan de haak, pakt het financieel niet veel ongunstiger uit.
Wij zijn uiteindelijk gevallen voor een Skoda Superb 2.0 TDI 150 pk Greentech DSG-6 Style Business van 2016. Na de proefrit zeiden we tegen elkaar: wat een heerlijke auto! De automaat rijdt uitstekend; ben benieuwd hoe die met een caravan er achter reageert. De auto mag 2000 kg trekken met een kogeldruk van maar liefst 90 kg. En we gaan zeer zeker genieten van alle extra's zoals groot navigatiescherm, stoelverwarming, lane assist en nog veel meer dingen die we nog gaan ontdekken. Mijn vrouw was zeer content met de paraplu's in beide voorportieren ;)
En qua milieu valt het ook alleszins mee in vergelijking met de benzine Peugeot; de roetuitstoot is een factor 19 kleiner en ook de CO2 uitstoot ligt flink lager. Alleen zal hij waarschijnlijk wel meer NOx (weet iemand hoeveel die bedraagt?) uitstoten...
Deze week krijgt hij nog een onderhoudsbeurt en een trekhaak en dan kan zaterdag het feest beginnen!
 
En daar is hij dan!

Vanmiddag even een eerste ritje gemaakt en een paar foto's in de prachtige landelijke omgeving van Groningen geschoten. Misschien niet zo goed te zien op de foto (het was een beetje somber weer) maar de kleur is Quarz Grey.

Gisteravond als een soort voorpret in het instructieboekje zitten lezen en een aantal dingen vandaag al uitgeprobeerd.
Grappig, het boekje zag er, net als de auto overigens, als nieuw uit; volgens mij heeft de vorige eigenaar er nooit een letter in gelezen...
Afgelopen week is de auto voorzien van een trekhaak en heeft hij een beurt gehad waarbij o.a. de remschijven vóór en alle remblokken zijn vernieuwd en ook is er een nieuwe accu geplaatst. Dus we zijn klaar voor de winter.

De eerste indruk na het ritje van vandaag is positief. Zoals anderen hier op het forum ook al hebben gememoreerd: de DSG-6 schakelt wel erg snel naar de hogere versnelling. Momenteel niet echt een probleem maar straks met de caravan aan de haak zal ik waarschijnlijk de S-stand gebruiken of mogelijk af en toe handmatig schakelen.
Verder is de vering erg comfortabel, voorlopig laat ik geen hulpveren monteren; eerst maar eens ervaren hoe de combinatie met caravan het doet. Dat wordt dan een lange testrit, want we zijn van plan om begin januari naar de Spaanse zon af te reizen ;)
Daar zal ik t.z.t. verslag van doen.

O ja, misschien leuk om enige 'toeters en bellen' te vermelden waarmee onze auto o.a. is uitgerust: 230V socket, Bi-Xenon koplampen met AFS, Blind Spot Detection, Comfortstoelen elektrisch bediend, vermoeidheidwaarschuwing, Front assist incl. ACC, Columbus display, Parkeerassistent 3.0, Smart Light Assistent met Lane Assist, getinte ramen, verwarmde stoelen, Virtual pedal, XDS sperdifferentieel, Verkeersbordenherkenning.
Voor ons allemaal aangename verrassingen, of is dit heel normaal en hebben jullie die dingen ook allemaal?


Skoda Superb 1.jpeg Skoda Superb 2.jpeg Skoda Superb 3.jpeg
 
Even een update na 3 weken rijervaring.

Ik kan niet anders zeggen dan dat de auto uitstekend bevalt! Heerlijk comfortabel, veel (voor ons nieuwe) extra's en zuinig volgens de boordcomputer. Dat laatste ga ik nog checken aan de hand van getankte liters en gereden afstand.
De eerste keer ACC uitproberen is best een beetje spannend, maar de voet boven het rempedaal was totaal overbodig, hij reageert alert en mooi geleidelijk. Ook als de voorganger versnelt, doet onze Skoda dat (uiteraard) ook. En als je je knipperlicht naar links bedient 'begrijpt' de auto dat je wilt inhalen en geeft gas tot de ingestelde snelheid, prachtig.
De trekhaak heb ik ook al een paar keer gebruikt met een zware aanhanger. Probleemloos, al is het soms verstandig om even in S of handmatig in 1 te starten.
En dan de Dynamic Light Assist, wat een prettige future is dat zeg. Hij reageert zeer goed op andere weggebruikers; nog nooit heb ik een signaal gehad wegens verblinden.
Mijn vrouw is ook zeer in haar nopjes met de nieuwe aanwinst. Er is wel een nadeel: als we voorheen samen op pad gingen reed ik vrijwel altijd; momenteel zegt ze (mij te) vaak 'zal ik rijden? Hij rijdt zo heerlijk' ... :maakmegek:
 
C49F49B1-24B4-4F5E-BB4C-BCC13280ABA8.jpeg Zoals beloofd een verslag van de eerste reis met de caravan.
Gisteren uit Groningen vertrokken en na een overnachting in Luxemburg nu in Lyon aangekomen.
Na het 'probleem' met het geluid van de turbo bij koude motor (maar wat een ander echt probleem aan het licht bracht, zie ander topic) gingen we vol vertrouwen op pad.
En het ging prima! De auto heeft weinig moeite met de zware caravan al vind ik het prettig om in S weg te rijden. Als de motor op temperatuur is lijkt hij ook in D geen probleem te hebben. Op de snelweg rijdt hij vrijwel steeds in 5 bij een ingestelde 94 km op de CC. Hij draait dan ongeveer 1800 toeren. Het verbruik kwam gisteren bij stevige tegenwind en Ardennen volgens de boordcomputer uit op 9,2 km/l wat me niet tegen viel.
Vandaag waren er uiteraard weinig vrachtwagens op de weg (want zondag), maar toen ik er een voor me zag kon ik het niet laten om er een tijd achter te hangen met de ACC op de kortste afstand. Het scheelt enorm in het brandstofverbruik! Ik reed toen zelfs regelmatig in de 6e versnelling met een verbruik van 1:16 op de klok. Weliswaar met maar iets van 1300 toeren, ik vraag me af of dat niet te weinig is, maar gezien het verbruik kostte het de motor weinig moeite... Iemand een advies?

Hulpveren heb ik nog niet gemist.
Als het me lukt op m'n mobiel zet ik hieronder een foto van de stijlvolle combinatie: een Superb Style met een LMC Style. ;)
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Je kunt beter in een wat lagere versnelling (= meer toeren) zitten dan een te hoge.
1300 vind ik erg weinig met caravan. Volgende keer rond 2000 toeren blijven. Daar zit ook vaak het meeste koppel.
 
Bovenaan Onderaan