O die lampjes toch

Mijn 1.2tdi Greenline heeft inmiddels 260K op de teller ,rijdt prima en nog steeds redelijk zuinig. Toch gaat met enige regelmaat het gloei spiraal lampje aan, inmiddels is dat al 4 jaar gaande en ik ben er geheel aangewend. In het begin eens laten uitgelezen door een forum lid en die vond de waarschuwing " brandstof druk laag " Wel, de lokale VW reparateur wist al direct te melden dat het de hoge drukpomp moest zijn, Klonk redelijk, maar hij wist ook zeker dat de pomp zou zijn versleten ( verkeerde diesel gereden) en daardoor metaaldeeltjes in de verstuiver zouden zijn gekomenen nog meer onheil... Dat zou kunnen natuurlijk, maar ik heb nog nooit anders dat diesel getankt zonder alcohol en aan de motor klonk niks verkeerds, vermogen genoeg. Ik besloot het maar even te laten nadat ik hoorde dat "reparatie" een paar duizend euro zou gaan kosten. Inmiddels ken ik het gedrag van de foutmelding precies; bij koud weer gaat de melding nooit aan. Bij warm weer gaat ie wel eens aan, als ik in zijn 4 probeer op te trekken. Een warmtegevoelige druk sensor dus, geen idee waar die zit en of die te vervangen is?
Dat is lampje 1 dus ; lampje twee ; het motormanagement lampje ging al eens aan bij 120K en dat bleek toen de EGR klep te zijn,
Destijds laten vervangen want het vermogen ging achteruit en dat is jammer ; nu ben ik dubbel zo ver in KM's en gaat t lampje weer (af en toe) aan.
Ik vermoed dat weer de EGR klep hapert, maar ik moet de SW nog laten uitlezen.
Ik heb al contact met een tuning bedrijf die de klep uit de Sw kan verwijderen ; zijn er leden die daar ervaringen mee hebben?
Laatste vraag dan nog, ik denk dat een reiniging va zoveel KM wel baat, wellicht ook voor die EGR klep : ik ben aangeraden om een tank diesel met Lindeman Total care diesel op te rijden. Zijn er forum leden die daar positieve ervaring mee hebben?

Groet, Jeroen

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan