O2 1.2tsi

Fean

Forumguru
Schoonouders zo gek gekregen om een skoda te nemen ipv een Toyota. Ik ben nu dan ook zoekende naar een O2 combi 1.2tsi ongeveer 4 jaar oud.. 2011-2012, weinig km's, budget 10-13k.

Naast de kettingproblemen zijn er nog dingen waar ik aan moet denken bij een 1.2tsi?
Tuning aan te rader? Duurzaamheid? Ik lees veel over de snelweg en "inhaal" verhalen..
 
Schoonouders zo gek gekregen om een skoda te nemen ipv een Toyota. Ik ben nu dan ook zoekende naar een O2 combi 1.2tsi ongeveer 4 jaar oud.. 2011-2012, weinig km's, budget 10-13k.

Naast de kettingproblemen zijn er nog dingen waar ik aan moet denken bij een 1.2tsi?
Tuning aan te rader? Duurzaamheid? Ik lees veel over de snelweg en "inhaal" verhalen..
Verhaal is toch niet zoveel anders dan bij een 1.4 tsi die je zelf rijd? En inhaal verhalen? Ik heb met mijn 1.2 tsi geen enkel probleem met inhalen (en aangezien ik dagelijks ook motor rijd waarop ik wel ff wat sneller ben)
 

Beedeewee

Forumguru
Hier ook geen problemen met inhalen hoor. 't kan altijd sneller, maar m.i. niet nodig.
Ketting zou ik wel even 'bekijken'. Die van mij is ook al vervangen voor een gemodificeerde.
 

ChrisVanMeer

Senior Member
Buiten de ketting (die bij mij morgen wordt vervangen) heb ik geen rare dingen gevonden in de 400km die ik er nu mee heb gereden. Inhalen op de snelweg gaat prima.
 

Fean

Forumguru
Verhaal is toch niet zoveel anders dan bij een 1.4 tsi die je zelf rijd? En inhaal verhalen? Ik heb met mijn 1.2 tsi geen enkel probleem met inhalen (en aangezien ik dagelijks ook motor rijd waarop ik wel ff wat sneller ben)

De 1.4tsi voldoet prima, maar is toch een andere motor. Ik denk niet de 1.4 en 1.2 identiek aan elkaar zijn. Immer de 1.8 en 2.0 zijn ook niet hetzelfde. Ik lees dat de bougieskabel redelijk vaak vervangen worden..

Ik had een model 2012 op het oog, zitten er in dit jaar al de "verbeterde riemen" in?
 

Fean

Forumguru
Mijn schoonouders zijn een donker grijs Octavia Combi 1.2tsi uit 2012 (66dkm) rijker!
Allerlei extra's zover ik zie..

Gekocht bij Leasplan (ex-lease occasions). Wordt geleverd zoals de laatste eigenaar deze heeft ingeleverd, dat waren winterbanden. Dit weekend dan ook direct met m'n schoonvader een extra setje gezocht; pallas 17inch past er mooi bij. (Via marktplaats).

Die verkoper vertelde mij dat de O2 1.2tsi last had van cuppen? Ik kan hier niet heel veel over vinden. Wellicht uit voorzorg de boel laten uitlijnen en balanceren?
 
Schoonouders zo gek gekregen om een skoda te nemen ipv een Toyota. Ik ben nu dan ook zoekende naar een O2 combi 1.2tsi ongeveer 4 jaar oud.. 2011-2012, weinig km's, budget 10-13k.

Naast de kettingproblemen zijn er nog dingen waar ik aan moet denken bij een 1.2tsi?
Tuning aan te rader? Duurzaamheid? Ik lees veel over de snelweg en "inhaal" verhalen..

@Fean, is dit misschien wat? Onze "oude" : http://www.abmulderbv.nl/voorraad/1...e control - L.m. velgen - Radio-cd - Benzine/
 

andrehj

Forumguru
dat waren winterbanden. Die verkoper vertelde mij dat de O2 1.2tsi last had van cuppen?
Als die winterbanden niet al te nieuw meer zijn: Lekker laten zitten deze zomer (en misschien nog wel een winter) en dan vervangen door goeie allseasons. Hoef je gelijk nooit meer te wisselen.
En voor wat dat cuppen betreft: Dat is niet afhankelijk van de motor, en laat zich over het algemeen in de hand houden door je banden geregeld van plaats te laten wisselen, dus na maximaal 10 à 15.000 km van voor naar achter wisselen en vv.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja...

vervangen door goeie allseasons. Hoef je gelijk nooit meer te wisselen.
en
dus na maximaal 10 à 15.000 km van voor naar achter wisselen en vv
Zoek de vaudt... ;)

Ik ga uit van het standpunt dat de banden met het meeste profiel altijd achter moeten zitten. De voorbanden slijten normaal gesproken sneller, dus dat komt goed uit: achterbanden naar voren, nieuwe achterop. Maar voorbanden naar achteren?
Voor mij never! :nono:

Als er cuppen blijkt op te treden, dan zou ik eerder een goeie uitlijnspecialist gaan opzoeken om dat op te lossen.
 

andrehj

Forumguru
Ik ga uit van het standpunt dat de banden met het meeste profiel altijd achter moeten zitten. De voorbanden slijten normaal gesproken sneller, dus dat komt goed uit: achterbanden naar voren, nieuwe achterop. Maar voorbanden naar achteren?
Voor mij never! :nono:Als er cuppen blijkt op te treden, dan zou ik eerder een goeie uitlijnspecialist gaan opzoeken om dat op te lossen.
Dat de banden met het beste profiel achter moeten zitten klopt uiteraard, alhoewel dit sinds de komst van ESP ietsje (met de nadruk op "ietsje") minder belangrijk is geworden. Als je echter elke 10 à 15.000 km de banden van voor naar achter wisselt zal het profielverschil niet meer dan een halve millimeter bedragen en is dat geen enkel probleem.
Dit wisselen (voor de gemiddelde Nederlander slechts één keer per jaar) kun je mooi combineren met jaarlijks onderhoud of APK, en is dan dus goed te doen.
Als je het toch thuis doet moet je even een complete zijkant van je auto opkrikken (of thuis een brug moet hebben).

Cuppen wordt veroorzaakt door toespoor (of was het uitspoor?) op de achteras, wat af-fabriek aanwezig is om de wegligging te verbeteren. Sommige banden hebben hier meer last van, andere minder. Maar dit is door uitlijning dus niet te verbeteren.
 

kunstben

Nieuw lid
@Fean sinds enkele weken staat mijn ingeruilde Octavia 1.2 van 2011 in de etalage bij Auto Van den Brug in Drachten. In Elegance Business uitvoering met alles erop en eraan dus kan interessant voor jou zijn.
 

newwolf84

Forumguru
Zelf ook in het bezit van een 1.2 TSi uit 2011, een elegance business line. Alles er op en er aan, behalve dan weer de bluetooth module, maar goed ook daar is mee te leven.

De auto bevalt me prima, tuurlijk kan het altijd bruter maar ben zelf positief verrast wat dit motortje kan. Zitten 105 paardjes te trappelen en ja je mist wel een duw in de rug ( had hiervoor een vw caddy TDI met 140 pk en 350 nm ) maar al met al valt het me zeker niet tegen. Heerlijke rustige motor die gewoon zijn ding doet. Ketting is idd iets om rekening mee te houden maar dit valt wel te achterhalen, zeker als je een ex- lease koopt. Nu net de auto weggebracht voor een jaarlijkse olie opfris beurt via de dealer en moest 119 euro betalen, voor de rest geen gekke dingen.
 

Fean

Forumguru
er zit een Armundsen+ console in. Maar als ik op Phone druk gaat het geluid op mute/stil.

Is dit normaal? Ik wilde de telefoon instellen, maar het ziet er naar uit dat er geen bluetooth op zit?
 

ChrisVanMeer

Senior Member
Als je de auto start en je gaat op je telefoon naar bluetooth, zie je dan een onbekend apparaat wat je kunt pairen met of 0000 of 1234? (dat laatste was bij mij het geval)
 

Fean

Forumguru
@ertromp inderdaad je hebt gelijk.. ik las het net op een forum.., op zich vreemd dat Bluetooth er niet standaard op zit. Voicecommand zit er ook niet op.

Ik heb zelf zo een columbus (O3) en dat werkt overigens een stuk prettiger. Wellicht een kwestie van gewenning.

Dat Armundsen komt een beetje armoedig over als je Columbus bent gewend. Met Armundsen kan je eigenlijk niet zoveel. Of heeft dit te maken dat het "the most poor version" betreft?

Wellicht een upgrade..(aftermarket) Ik las ook iets over dat je dan de maxidot moest vervangen:pieker:.
 

Loewis

Lid
Ik heb ook de O2 1.2 elegance business line en hij bevalt me prima. Zelfs de bergen in op de wintersport gaat goed.

Bij mij zit er een Columbus in. Ik heb de bluetooth module in laten bouwen, omdat die er bij mij ook niet standaard in zat. (hij ging ook op mute als ik op "phone" klikte). Zit een module van VW in, werkt nu perfect! Alleen helaas werkt de voicecommand niet :cry:
 

Fean

Forumguru
Verbruik 1.2tsi 47liter op 565km.. dat is 1 op 12 gemiddeld! Ze rijden wel telkens korte ritten 12km-17km.

Mijn 1.4tsi is zuiniger, zelf m'n bimmer kan dit resultaat halen bij normaal rijden..

Misschien toch maar chippen?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan