O2 1.4 TSI op lpg

bobby45

Actief lid
Hoe staat het met de 1.2 tsi? zal best als proef willen dienen:super:

dus maar ff gemaild.

Mijne heren.

Heb een vraag ik heb straks een Nw skoda octavia 1.2 tsi.
Zal deze graag op gas rijden,of voor jullie testen?
Dit heb ik in het verleden 2002 ook wel gedaan voor euro gas.
Hier en daar lees ik dat jullie bezig zijn met pon /en vag groep.
Ik ben werktuigkundige op de Eemscentrale en ben dus prima op de hoogte van het stokken van gas.
we tunen onze gasturbines zelf op div gassen,dit noet ook i.v.m no x en co2 uit stoot.
Zelf heb ik zeer goede ervaring in de heer Been van DMI in Groningen.

ik ben wel in voor en pilot op mijn skoda 1,2 tsi

vr gr Bob
 

Bakkertje

Forumguru
De grote vraag is volgens mij of Pon het aandurft om garantie te geven op een TSI die op LPG loopt.. Dat zou de keuze qua leaseauto's aanzienlijk verruimen voor mij ;)
 

hemi24

Forumguru
Denk dat de vraag eerder is of de fabrikant van de auto en/of de lpg-installatie de garantie aandurft; de importeur is weinig meer of minder dan de een doorgeefluikje...
 

de-don

Nieuw lid
Wat ik me dan vervolgens afvraag: Wordt dit daardoor dan een 20%-bijtelling-auto? Dat zou wel leuk zijn. :worshippy:
 

hemi24

Forumguru
Alleen als 'ie met installatie van de fabriek komt is mijn inschatting; of als het al een 20% auto is...
 

Falcon

Donateur
Een gasinstallatie in je auto is op zich heel erg mooi voor de brandstofkosten en de afstand die je er meer mee kan rijden.

Maar ik rij nu 2,5 jaar op gas met de 1.6MPI en even flink aantal nadelen:

- Gasinstallatie heeft al verschillende problemen gegeven en deze problemen zie ik ook terug komen bij andere mensen (vooral het gasaanvoer management)
- De 70/50 liter ringtank neemt echt veel ruimte in. Niet alleen de hoogte van je reserve wiel, maar daarboven nog zo'n 8cm.
- Het tanken gaat vaak 1,5 keer trager dan bij benzine/diesel aan de pomp. Dit is in de winter geen pretje.
- Trek niet een al te korte broek aan, want je moet flink door de benen om de slang aan te sluiten.
- In het buitenland zijn verloopnippels nodig.

Het scheelt je een duit (zowel particulier als lease) per maand.. maar het is soms alles behalve prettig.

Volgende keer komt het bij mij er niet meer in.
 

hemi24

Forumguru
Volgende keer komt het bij mij er niet meer in.

Gekscherend zou ik willen zeggen: "Gas is om op te koken..!" :tongue:

Gas rijden is een soort hobby voor mensen die niet wakker liggen van betrouwbaarheid. Beetje hetzelfde als een Alfa of een Fiat rijden (het blijft emotie)...
 

hemi24

Forumguru
...en zo nu en dan erger je je groen en geel aan LPG...

Laat mij dan maar lekker met een "trekker" rondtuffen. Eens in de 900 tot 1000 km tanken is vaak genoeg.
 

Wasmachineman

Forumguru
He Bobby, als ik mijn nieuwe trekker heb in september kom ik wel even langs. Kun je proefrijden ! En je hebt wel gelijk, LPG is groener volgens mij dan diesel !
 

Mark

Banned
Gekscherend zou ik willen zeggen: "Gas is om op te koken..!" :tongue:

Gas rijden is een soort hobby voor mensen die niet wakker liggen van betrouwbaarheid. Beetje hetzelfde als een Alfa of een Fiat rijden (het blijft emotie)...
Tja, ik heb dan toch geen problemen al rijden op lpg. Een lpg instalatie van nu kun je trouwens niet vergelijken met ééntje van pakweg 10 jaar terug. Alles word nu aangestuurd via een boordcomputer en bij een probleem is het gewoon even de laptop aansluiten om te zien wat er mis is. Nadelen heb ik niet, voordelen des te meer. Als je weet dat lpg waar ik tank momenteel maar ongeveer 50 cent de liter kost, waar ik dan ook nog via een tankkaart op het einde van de maand een paar cent van terugkrijg, krijg ik een grote "smile" :D op mijn gezicht bij de afrekening.
 
En je hebt wel gelijk, LPG is groener volgens mij dan diesel !

Dit klopt dus niet. Het groene label is gekoppeld aan de CO2 uitstoot. En de CO2 uitstoot is direct gekoppeld aan het verbuik dat bij LPG altijd hoger ligt (niet volgens de LPG inbouwers, anders verkopen ze niet maar dat terzijde).
Volgens deze regels is LPG niet groener. Andere uitstoot is wel minder maar dit telt niet voor het label.

Moet je toch aan de diesel, betaal je ook geen wegenbelasting bij fabia greenline.

De ervaringen dit ik heb gehad op gas zijn goed (maar dat wel een Opel Astra 1.8). Die rijdt nu nog rond (1999 tot 2002). Een collega had een Golf op gas. Die is door de dealer teruggekocht van de lease maatschappij. Zijn opmerking: Gas is om te koken.
Het lijkt me dan ook niet verstandig om een auto op gas te nemen van Pon...
 

Wasmachineman

Forumguru
Ja...het verbruik is veel hoger. Was ik even vergeten. Ik tank liever niet zoveel. Ik tank nu 2 x per week. Met gas mag ik elke dag aan de pomp. Wel goed voor je freebees !!
 

Rallye

Forumguru
Het groene label is gekoppeld aan de CO2 uitstoot.

Klopt. Maar bij een achteraf ingebouwde installatie (zoals de meeste) zijn zaken als bijtelling etc. gebaseerd op de uitstoot van de benzineversie. Daarvoor maakt LPG dus niets uit.

En de CO2 uitstoot is direct gekoppeld aan het verbuik dat bij LPG altijd hoger ligt.

Het verbruik in liters van LPG ligt wel hoger, maar de CO2-uitstoot per verbruikte liter is voor LPG weer lager, nog afgezien van de discussie over de beperkte waarde van LPG voor oliemaatschappijen, die het dus maar af zouden fakkelen.
 
Bovenaan Onderaan